Soutěž na muzeum moderního umění v Buenos Aires: česká účast
Mezi účastníky soutěže na Muzeum moderního umění v Buenos Aires jsme měli i české zástupce. Jedním z ních je architekt Jiří Palacký, pro něhož byla soutěž příležitostí k vyjádření jeho úvah nad parametrickým modelováním ve spojení s papírovým modelováním a origami do praxe. Podobnému kreativnímu procesu tvorby také vyučuje své studenty na Ústavu teorie Fakulty architektury VUT v Brně.
Jiří Palacký , 20. 8. 2012
Návrh je výsledkem řízeného tvůrčího procesu hledání vhodné formy stereotomní konstrukce s ohledem na vytvoření jedinečného plynoucího prostoru a dynamického tvaru.
Budova muzea je navržena s ohledem na jedinečnost místa - nábřeží s mostem v metropolitním městě Buenos Aires, hlavním městě Argentiny.
Záměrem bylo vytvořit budovu tvarově a hmotově odlišnou od svého okolí - hranatých budov bývalých doků a skladišť z režného zdiva. Návrh je výjimečný svojí ladnou bílou křivkou, která nalézá inspiraci v tanci - zvlněné perlové tkanině dámských šatů a ve vodním světě - ve škole ryb. Obě svojí dynamikou podporují myšlenku vytoření moderní dynamické kulturní instituce s proměnlivým obsahem a nekonformním vzhledem a současně umocňují architektonický účinek v kompozici se vztyčenou lávkou Puente de la Mujer Santiago Calatravy.
Budova muzea je navržena jako lehká samonosná superkonstrukce, která je navržena s ohledem na orientaci jednotlivých segmenů ke slunci, přičemž plášť filtruje přímé denní světlo a rozptýlené ho vpouští do monochromatického interiéru. Vnější plášť budovy je tvořen mozaikou střídajících se matně bílých neprůsvitných vypouklých trojúhelníkových skořepin a leskle bílých průsvitných vydutých skořepin. Vnitřní dynamický prostor muzea je zvlněn a má proměnlivou šířku a sklon obvodových stěn. Výškové uspořádání výstavních síní vychází z požadavku zadání a vyjma galerií 02 a 03 v posledním 3. patře mají ploché prosvětlené stropy. Ve středu dispozice je umístěno protáhlé prohnuté ztužující a servisní jádro s výtahy, záchody a se schodišti.
Nosnou konstrukci budovy tvoří ocelová příhradová konstrukce z trojúhelníkových polí. V příhradové síti se střídají plná a prázdná pole. Plná neprůhledná pole tvoří ocelové skořepiny, zhotovené NC stroji a robotickým ohýbáním. Některé skořepiny, které vpouštějí do budovy nepřímé světlo (vyhodnoceno na základě počítačového modelu), mají kruhový otvor s prosklením. Ocelová skořepina tvoří vnitřní stranu obvodové sendvičové konstrukce. Stření vrstva je tvořena tepelnou izolací Rigid PIR Insulation BRUFMA, o lehké váze a současně s výbornými požárně izolačními vlastnostmi. Vnější vrstva sendvičové konstrukce je tvořena skořepinami vyrobenými z velmi lehkého a tenkého kompozitního materiálu - sklobetonu (GFRC - Glass fiber reinforced concrete), který zaručí dlouhodobou odolnost ocelové konstrukce před účinky vnějších vlivů a před přehříváním obvodové konstrukce. Prázdná pole nosné konstrukce jsou vyplněna zasklením izolačními dvojsky z vnitřní strany a laminátovými skly Cricursa Cridecor® screen-printed laminated glass z vnější strany. Sendvičová konstrukce je bílá z vnější i z vnitřní strany a částečně propouští nepřímé denní světlo do interiéru.
Venkovní plochy jsou vydlážděny kamennými deskami Madre Perla - ze sytě zeleného argentinského kordieritu s cílem zajistit důstojnou a kontrastní podstavu filigránské stavbě.
Více k tématu
- Autoři: Jiří Palacký
- Země: Argentina
- Město: Buenos Aires
- Datum projektu: 2012