26. března společně organizují přednášku a následný koncert o hotelu Thermal a jeho duchu 60. let. Akci, která proběhne v karlovarském Lidovém domě, otevře historik architektury Lukáš Beran. Ten popíše historický vývoj hotelu Thermal od soutěžních návrhů z roku 1964 až dodnes, kdy hotel skomírá pod neautorizovanými rekonstrukcemi z porevoluční doby. Pak už nastoupí Vladimír 518, Orion a DJ Mike Trafik, kteří v rámci jejich koncertu vysvětlí, proč Thermal obdivují oni.
Manželé Machoninovi v 60. a 70. letech kromě Thermalu postavili pražskou Kotvu, DBK nebo Československou ambasádu v Berlíně. Respekt Madam se snaží prosadit myšlenky, že přestože se těmto stavbám často říká „komunistická betonová monstra“, tyto budovy byly ve své době kvalitní architektruou západního stylu. „Zlatá šedesátá nebyla jenom o filmu a hudbě, myšlenky svobody a kritiky režimu zasáhly i architekturu. Ty baráky v sobě ty ideje 60. let nesou stejně jako filmy od Chytilový,“ říká Marie Kordovská, vnučka architektů. „Jenom se dneska musí trochu hledat a vzkřísit,“ dodává její bratr Jan Kordovský.
Před výstavbou Thermalu, který porazil ve veřejné soutěži 80 dalších návrhů, se architekti jeli inspirovat do Velké Británie a Francie, kde v tu dobu byl populární brutalismus a pozdní moderna. Machoninovi chtěli, aby skrz jejich architekturu mohl karlovarský filmový festival konkurovat festivalům v Benátkách nebo Cannes, ale hlavně aby ho nepřetáhla Moskva. Soutěž na Thermal proběhla v roce 1964. Machoninovi, kteří se jako státní zaměstnanci museli věnovat úkolům od projektového ústavu, mohli veřejné soutěže kreslit jenom po večerech, ve svém volném čase. Až když vyhráli, umožnil jim projektový ústav zakázku zpracovávat i během pracovní doby.
S výstavbou Thermalu se začalo v roce 1968. Po příchodu sovětských vojsk odmítli Machoninovi podepsat souhlas s okupací, a tak byli vyloučeni z komory architektů, což fakticky znamenalo konec jejich kariéry. Mohli ale dokončit započaté projekty, což často trvalo hluboko do 70. let, ale ke slavnostnímu otevření už pozváni nebyli. Doba 70. let, která už nepotřebovala mezinárodní filmové centrum, na Thermal nahlížela skrz prsty, ale zahraniční recenzenti, kteří do Karových Varů jezdili na filmový festival, Thermal označovali za světácký a nadčasový. Od zahájení provozu v roce 1977 se ale hotel rekonstruoval téměř minimálně. Téměř všechny změny proběhly zejména po revoluci, kdy se drastickým způsobem zasahovalo do interiérů. Vladimír Machonin zemřel v roce 1990, a tak se jeho žena, Věra Machoninová, musela s neautorizovanými změnami potýkat sama, a to i přes její pokročilý věk. Po technické stránce je Thermal dnes zanedbaný, v současnosti se ale diskutuje o jeho rekonstrukci. Marie Kordovská k tomu říká: „Aby proběhla v souladu s myšlenkami manželů Machoninových, je třeba, aby Thermal spadal pod kontrolu památkové péče. Pouze tak je možné zajistit, že rekonstrukce nepoškodí architekturu domu. Nechceme nikomu nutit akademické popisy brutalismu, pouze bychom chtěli popsat příběh našich prarodičů a zbavit jejich práci přídomku ‚komunistické betonové monstrum’. Spojení s PSH nám přijde jako neotřelý způsob, jak toho dosáhnout.“
více informací: https://www.respektmadam.czhttps://www.facebook.com/respektmadam