Pražská Galerie UM skládá poctu detailům modernistické architektury
Kurátor Adam Štěch ze skupiny OKOLO aktuálně ukazuje výběr z vlastních fotografií modernistické architektury a designu 20. století. Na instalaci výstavy v pražské Galerii UM se podíleli také jeho kolegové z OKOLO, grafičtí designéři Matěj Činčera a Jan Kloss. Pocta detailu odkazuje na Štěchovo více než desetileté cestování za architekturou po celém světě.
Tereza Suntychová , 22. 1. 2018
"Výstava Pocta detailu byla pro nás další výzvou. Myšlenka na ni vznikla v průběhu minulého roku, když jsem zintenzivnil své cesty za architekturou a uvědomil si, že právě detaily jsou často základními elementy modernistické architektury. Expozice se tak pokouší představit vyčerpávající výčet určité typologie a představit ho ve svých mnoha fantastických formách,“ komentuje autor výstavy Adam Štěch.
Více k tématu
Pro účely výstavy v prostorách Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze bylo vybráno několik stovek fotografií, které vznikaly po dobu dvanácti let. Štěch během putování nejen po Evropě mapoval detaily, jako jsou osvětlení, stoly, zábradlí, schodiště, místa k sezení, dveře, okna a další designové prvky vycházející z modernistického chápání uměleckého díla jako celku. Koncepce výstavy tak přehledně funguje jako ucelený atlas architektonických a interiérových detailů. Na detaily Štěch nahlíží dvěma úhly pohledu – jako na součást architektonického řešení a jako na díla s vlastní uměleckou hodnotou. Tento přístup reflektují i samotné záběry – některé se zaměřují na celou část interiéru, jiné naopak pracují jen s jediným elementem.
Bruce Goff, Door, Al Struckus House, Los Angeles, 1982-1994. Foto: Adam Štěch
Poutavý je také samotný původ fotografií, které se rodily postupně s přibývajícími zahraničními cestami. Autorův archiv nyní zahrnuje tisíce fotek. Snímkům ze zákulisí modernistické architektury předcházelo pečlivé systematické plánování a stovky nachozených kilometrů. Štěch při návštěvách domů fotí všechno, ale detail mu přijde nejvděčnější. Tímto způsobem propojuje dva jeho největší zájmy – architekturu a design.
Antoni de Moragas, Lighting and post boxes, Vía Augusta Apartment Building, Barcelona, 1964-1970. Foto: Adam Štěch
Výstava není návštěvníkovi tradičně naservírována na zlatém podnose, ale vyžaduje drobnou aktivitu. Fotografie jsou prezentovány na jednotlivých plastových tabulkách umístěných na podlouhlém stole, které je možné vytáhnout z drážky a individuálně pozorovat. Nápaditá instalace obohacuje návštěvnický zážitek o interaktivitu a osobitost.
Kendrick Bangs Kellogg and John Vugrin, Fence, Doolittle House, Joshua Tree, 1980-2004, Foto: Adam Štěch
Projekt měl svou premiéru loni na podzim v rámci přehlídky London Design Festival. Výstava zde sklidila značný ohlas především ze strany odborníků, včetně architektonického kritika Sama Jacoba nebo kurátora designu Maxe Frasera. „Výstava, kterou někteří návštěvníci označovali jako Instagram či Pinterest na stole, pak neušla pozornosti odborných médií, včetně časopisů Wallpaper, Domus, The Spaces, TL Mag, Damn, Form, Curbed a další. Jsme moc rádi, že jí v rozšířené verzi můžeme představit i na domácí půdě v galerii UM,“ doplňuje Adam Štěch.