Plzeň 2015 připravuje velké výstavy
Na konci dubna a začátku května začne v rámci projektu Plzeň - Evropské hlavní město kultury 2015 v západočeské metropoli několik rozsáhlých a prestižních výstavních projektů. Těšit se můžete na: RESTART Čestmíra Sušky, současný světový design, umění v ulicích a portréty Maorů Gottfrieda Lindauera.
EARCH.CZ , 15. 4. 2015
Nové centrum na podporu inovací a rozvoje tvůrčího byznysu DEPO2015, které vzniklo z bývalého depa dopravních podniků, se otevře veřejnosti 24. dubna hned třemi z nich. Sochař Čestmír Suška pro tento prostor připravil výstavu RESTART se sedmnácti monumentálními instalacemi z vyřazených nádrží včetně patnáct metrů vysoké rozhledny. Ve vedlejší hale zároveň začne velká konceptuální výstava současného designu nazvaná DOMUS: poutní místo současného designu. Přední zahraniční i domácí designéři jako například Werner Aisslinger, Marlene Huisshoud, Lauren Davies, studio Mischer Traxler, FormaFantasma, Jiří Příhoda, Jan Plecháč a Herny Wielgus, Maxim Velčovský, studio Dechem nebo Janja Prokič zpracovávají témata spojená s Plzní a Plzeňským krajem. Trojici výstav v prostoru DEPO2015 doplní od 17. dubna Plzeňské rodinné fotoalbum. Od 29. dubna začnou postupně ožívat také veřejná místa Plzně uměleckými instalacemi v rámci projektu Zen Plzeň – město jako výstava. Od 6. května bude v Západočeské galerii v Plzni k vidění expozice více než padesáti portrétů novozélandských Maorů v životní velikosti na vůbec první retrospektivní výstavě plzeňského rodáka Gottfrieda Lindauera. “Jsme rádi, že uvedené výstavy vznikají ve spolupráci s předními tvůrci a kurátory, kteří jsou zárukou vysoké úrovně a kvality. Výstavy propojují plzeňská témata se světem, odráží je a dávají do nového kontextu. Patří ke klíčovým programovým bodům Evropského hlavního města kultury,” uvádí programový ředitel Plzně 2015 Jiří Sulženko.
RESTART navazuje na předchozí úspěšné Suškovy výstavy Rezavé květy v pražské Thámově hale (2007) a Inside/Outside (2012) v Centru současného umění DOX. Velká část ze sedmnácti monumentálních instalací z vyřazených průmyslových nádrží, mezi nimiž bude i patnácti metrová rozhledna, vznikla přímo pro plzeňskou expozici, která zaplní cca 3.000 m2 interiéru jedné z industriálních hal a přilehlého nádvoří. K názvu plzeňské výstavy Čestmír Suška říká, že „Restart je připomenutí toho, že nemáme ztrácet naději a klesat na mysli, vždy máme možnost začít znovu. Stejně jako zapomenuté nádrže, které se jako mávnutím kouzelného proutku stanou obdivovanými objekty.” Název souvisí i s tím, jak se bývalé depo proměňuje v nové kulturní a kreativní centrum. Čestmír Suška nádrže určené k sešrotování vrací zpět do života a dává jim nový význam. Vyřezává do nich plazmou a autogenem vzory a struktury a tím je proměňuje v originální artefakty. Výstavu doplní workshopy a doprovodný program pro všechny generace, včetně uměleckých bleších trhů, tvořivých dílen nebo háčkovaných performancí. Výstava potrvá do konce roku 2015.
Díky výstavě DOMUS: poutní místo současného designu se Plzeň stane evropským centrem současného konceptuálního designu. Přes dvacet předních designérů z celého světa i České republiky zpracovává témata spojená s Plzní a Plzeňským krajem - pět řek, nádherná příroda, divadlo i stroj v jednotné hře. Objekty vytvořené buď přímo pro tuto výstavu nebo dovezené ze zahraničí vytvoří zážitkovou výstavu, kterou si užijí nejen odborníci, ale i laická veřejnost. Jádrem výstavy se stane skleněný dům - kaple vytvořená německým designérem roku 2013 Wernerem Aisslingerem, kde návštěvníci uvidí například křeslo Farm Chair, které během výstavy roste, slavný projekt pečených nádob Autrarchy, Archív váz, nebo model svatého grálu. Výstava se zabývá nejen plzeňskými tématy jako je voda, země, mystika, nebo hra, ale zkoumá vztah designu a okolního světa zejména v souvislosti s udržitelným rozvojem. Celkově na výstavě, která potrvá do 31. prosince 2015, najdou návštěvníci 32 projektů od 23 designérů a designérských studií z 10 zemí světa – Dánska, Francie, Holandska, Itálie, Německa, Rakouska, Slovenska, Švédska, Velké Británie a České republiky. „Ve spolupráci s renomovanými zahraničními a českými designéry jsme vytvořili zážitkovou instalaci, která by se měla stát průsečíkem témat, kterými se Plzeň jako Evropské město kultury 2015 profiluje. Stane se místem reflektujícím progresivní proudy v současném designu a zároveň autenticky reagujícím na soudobé duchovní potřeby a životní styl,“ říkají kurátoři Jana Zielinski a Jiří Macek.
28. dubna se rozběhne také dlouhodobý projekt Zen Plzeň – město jako výstava, který od dubna do listopadu vždy poslední úterý v měsíci nabídne na sedmi místech ve veřejném prostoru sedm instalací z dílny sedmi uměleckých skupin. Pod kurátorským vedením Rostislava Koryčánka se představí Matěj Al Ali, Jiří Beránek, Petr Dub, Pavel Karous, Eva Koťátková, Dominik Lang, Michal Moravčík, Tomáš Moravec, Michal Pěchouček, Pavla Sceranková, Michal Šeba, Benedikt Tolar, Dušan Záhoranský, Martin Zet, studenti z ateliéru socha a prostor FDULS ZČU. “Zen Plzeň je pomyslnou meditací o městě a úvahou, co Plzeň je a čím by mohla být do budoucna. Přizvali jsme umělce, kteří mají zkušenosti se vstupem do veřejného prostoru nebo jejichž umělecký přístup obsahuje schopnost problematikou města se zabývat,” uvádí Rostislav Koryčánek. Jednotlivé intervence doprovodí tematické doprovodné programy.
51 portrétů novozélandských Maorů v životní velikosti uvidí v Západočeské galerii v Plzni od 6. května do 20. září návštěvníci vůbec první retrospektivní výstavy Gottfrieda Lindauera, plzeňského rodáka a jednoho z nejpopulárnějších malířů koloniálního období, který odešel v roce 1874 na Nový Zéland. Portréty pocházejí z velké části ze sbírek Auckland Art Gallery, jejíž správní rada Haerewa tvořená zástupci jednotlivých maorských kmenů a vyjadřujících se ke správě maorského umění vůbec poprvé dala souhlas s tím, aby tento národní poklad opustil zemi svého vzniku. Vernisáži výstavy předchází tradiční maorský obřad, kdy zástupci Haerewy za zvuku modliteb, zpěvů, ale i s tancem haka, připravují prostor pro své předky. Kromě portrétů Maorů plzeňská výstava představí profil malíře Gottfrieda Lindauera v celé šíři i z českých státních, církevních a soukromých sbírek, tedy tvorbu ještě před odchodem na Nový Zéland. „Už samotná příprava je velice citlivá a náročná – do Plzně vezeme novozélandský národní poklad a tomu odpovídá i péče a zájem ze strany Maorů,“ vysvětluje ředitel Západočeské galerie Roman Musil.
Třetí výstavou, kterou uvidí návštěvníci od 17. dubna do 17. července v prostoru DEPO2015, je Plzeňské rodinné fotoalbum: Skryté město. Jde o výběr osobních fotografií od obyvatel Plzně, sesbíraných za období od prosince 2014 do března 2015. “U zrodu myšlenky stál francouzský projekt s názvem Chercheurs de Midi, který proběhl jako součást programu Marseille-Provence 2013,” říká Jiří Sulženko. Ve spolupráci s Katedrou antropologie FF ZČU a Knihovnou města Plzně se podařilo nasbírat přibližně 2.000 snímků, které obyvatelé sami ukládají na webovou galerii projektu. “Galerie věrně ilustruje, jaký byl a je každodenní život Plzeňanů, jak tráví volný čas dnes či dříve. Projekt nahlíží do minulého a nynějšího života společnosti, snaží se o rozpoznání identity a charakteru města a také o prohloubení povědomí o minulém i současném životě v Plzni,” uzavírá Jiří Sulženko. Další fotografie mohou lidé posílat až do června 2015 na http://fotoalbum.plzen.eu.
Více informací o připravovaných výstavách na www.plzen2015.cz.