Letní Olověný Dušan 2012 | Ateliér Kuzemenský + Synek
Přehlídku studentských prací a ateliérů, oceněných Olověným Dušanem 2012, dnes uzavírá ateliér, který má za sebou první rok existence na FA ČVUT.
EARCH.CZ , 19. 10. 2012
V letním semestru náš atelier vypsal dvě na sebe navazující zadání. Tím hlavním byl “dům v meandru Rokytky a úprava veřejného prostoru dvojice náměstí – Elsnicova a Dr. Václava Holého“. Druhé zadání podporovalo první a byla jím studie, či generel toku Rokytky. Druhé zadání zpracovávali dva studenti.
Pracovní teze prvního zadání byla stanovena takto: Zadavateli se podařilo odkoupit a scelit parcely přiléhající ke škole Bohumila Hrabala. Zadavatel se rozhodl ke dvěma souvisejícím krokům: 1. na parcele postavit bytový dům 2. zásadně upravit náměstí Elsnicovo a náměstí Dr.Václava Holého. Klíčové téma semestru bylo „vytvoření solidního městského bydlení“ a „vytvoření čitelného veřejného prostoru“.
Zadání bylo podrobně popsáno a vyjmenovány souvislosti a body, které je třeba řešit. Vyjmenované body zadání neměly charakter dogmatu, ale sloužily jako pobídka studentům, hledat a nacházet soudobé varianty městského bydlení. Stejně tak nedílné součásti bydlení - čitelného a užitečného městského prostoru. Nejpodstatnějším bodem práce atelieru je, aby si každý student uměl předchůdně odpovědět na otázku PROČ navrhuje to, co navrhuje – tedy důraz na důvodnost, legitimitu zásahu do městské struktury. Následně studenti sami sobě odpovídali na otázku CO – tedy realistický koncept. Koncept studenti nelovili z mlhy. Byl po nich požadován ihned v návaznosti na zodpovězení důvodnosti. Zbytek semestru se zabývali odpovědí na otázku JAK – tedy cizelací návrhu až do detailu osazení okna, plasticity fasády a reliéfu římsy. Studenti byli vedeni ke zdánlivě bezvýznamným úkolům: uvědomit si důležitost vstupních dveří a podobně.
Pracovní teze druhého zadání byla: Zadavatel se rozhodl analyzovat a posléze architektonicky zhodnotit celý tok říčky Rokytky území Prahy 8 a souvisejícím pokračování (rozsah rozhodl student). Pro studenty to znamenalo analýzu celého toku, návrh míst k zastavení, odpočinku, cest, sestupů k hladině, můstků a podobně. Vytipování míst k výstavbě drobných staveb, které k toku patří (cyklistická stezka, občerstvení atd), zároveň případně vytipování, návrh, přestavba či regulace. větších staveb poblíž toku. Výsledkem práce mělo být zhodnocení potenciálu, který malý vodní tok do města může přinést. Zároveň bylo úkolem zadání dávat zpětnou vazbu těm,co řešili náměstí, kterým Rokytka mimochodem protéká – tedy vědomí souvislosti. S čím pracuji, proč a jak s tím nakládám.
Komentář poroty
Ateliér záměrně neakademický, postavený na hledání „normálního“ dobrého domu a adekvátního architektonického zásahu v živém organismu města. Výsledky nejsou prvoplánově atraktivní gesta, práce všech studentů jakoby neprezentovaly koncepční fázi (studie), ale již bojem ošlehanou realizaci. V tom lze jednoznačně číst důkladnou práci pedagogů, kteří se nespokojili s deklarativní silou projektů a provedli studenty úskalími simulujícími reálné prostředí a v něm běžnou oponenturu ze všech možných úhlů pohledu. V nejširším záběru je postupováno od obhajoby zvoleného přístupu až po uvědomění si souvislostí celku a detailu stavby a prostředí do nějž vstupuje. Zároveň je do projektů s jasnou samozřejmostí promítnuta technická stránka zohledňující spíše běžné než exkluzivní možnosti potenciálního investora. Velký protiklad konceptuálnímu hýčkání ega studentů v utopicko-snivých nebo akademických úlohách. Ideální doplnění spektra školy. Obě polohy jsou v průpravě pro praxi nutné a nezastupitelné, architekt se nesmí bát, nesmí se bát práce a překážek, a nesmí se bát zmýlit. Několik ateliérů na FA ČVUT skládá kaleidoskop přístupů a v součtu umožňuje silný motivační trénink před vypuštěním mezi lvy. Kruh dřiny Michala Kuzemenského a Ondřeje Synka patří k nejhlubším a nejkrvavějším zářezům na pažbě. Je to ateliér s mimoškolním přesahem (web, facebook), vedený pedagogy, kteří až obsesivním způsobem komentují dění kolem sebe vlastníma, výsostně altenativníma očima. V kontrastu s tím je produkce jeho studentů překvapivě jemná až snad i pokorná, lhostejno zda jde o cíl nebo fungující mimikry.
Projekty ateliéru
Romana Bedrunková - Bytový dům + dvě náměstí Filip Cichý - Bytový dům + restrukturalizace libeňského sounáměstí Tomáš Feistner - Rokytka Judita Tylšová a Miloš Fischer - Bytový dům Rock-kytka Tomáš Hanus - Bytový dům + vnitroblok + podzámčí Jan Holub - Libeň - 2 náměstí + 1 dům Vojtěch Jeřábek - Bytový dům + bastion + klec + nábřeží + psí park Petra Kunarová - Dům na rozhraní Lukáš Makovský - Centrum Libně Marie Martinásková - Městský dům u vody Dita Mrázková - Bytový dům a úprava dvou náměstí Zbyněk Mrkus - Bytový dům + kancelářská budova + náplavka Martin Mucha - Bytový dům, pronajímatelný parter, veřejný prostor Markéta Orságová a Martin Pavlun - Bytový dům and řekou Jan Ptáček - Rokytka Ondřej Punda - Bytový dům u potoka Rokytka Jan Veisser - Bytový dům Dalajlama + suchý dok + zámecký park Filip Zuman - Bytový dům x 2 + louka + náměstí + nábřeží