Fasádu Kunsthalle Praha rozzářil světelný nápis od umělce z Madagaskaru
Tajemná věta, která nás vybízí k uvažování nad jinakostí. Zářivý světelný nápis na fasádě právě vznikající Kunsthalle Praha. Kolemjdoucí překvapuje v umělcově mateřském jazyce – malgaštině. Český překlad by mohl znít takto: Překlady našich dávných vášní a budoucích tužeb. Multikulturní umělec, scénograf a básník Joël Andrianomearisoa, který v roce 2019 jako vůbec první umělec reprezentoval rodný Madagaskar na 58. Bienále v Benátkách, jím reflektuje současnou krizi a naléhavost okamžiku. Výrazná světelná instalace je ústředním výstupem umělecko-korespondenčního projektu, který diváci mohou od února do června 2021 sledovat na sociálních sítích Kunsthalle Praha.
Kunsthalle Praha , 15. 2. 2021
„Když přijel Joël Andrianomearisoa poprvé do Prahy, aby navštívil Kunsthalle, našel město ve stavu, v jakém nebylo od Sametové revoluce. Zbavené turistů působilo jako strnulá kulisa. Bylo to v červnu 2020, pár týdnů po uvolnění restrikcí souvisejících s prvním lockdownem. Plánování mezinárodní výstavy se v tomto kontextu zdálo být riskantním podnikem. Z obvykle jednoduchých otázek, například transportu uměleckých děl nebo umělcově spoluúčasti na instalaci, se začaly stávat velmi složité problémy,“ přibližuje počátek projektu Christelle Havranek, hlavní kurátorka Kunsthalle Praha.
Více k tématu
V takto bezprecedentní situaci se Andrianomearisoa rozhodl obrátit zpět k hnutí Mail-artu neboli poštovnímu umění, které se rozvinulo v období studené války v 80. letech 20. století. Umělec tak v následujících měsících bude do Prahy zasílat tzv. dopisová díla – předměty z úsporných materiálů naší doby, od kreseb a obrazů přes textilie a skládačky až po zvukové kompozice. Jakmile daný předmět dorazí do Prahy, stane se dočasnou součástí staronových prostor právě vznikající Kunsthalle.
„Vytvořením dočasné korespondence mezi Paříží, Antananarivem a Prahou nabídne Joël jakýsi kronikový záznam svého díla. Právě v duchu hnutí Mail-artu přináší nový druh komunikace mezi svým dílem a veřejností, tedy mezi svým přesvědčením a realitou světa,“ rozvádí nadále Christelle Havranek způsob tvorby vystudovaného architekta, v jehož uměleckém přístupu měly vždy výsadní postavení jazyk a mnohojazyčnost. Platí, že Joël Andrianomearisoa pracuje se slovy stejně rafinovaně jako s objekty.