Lumion 2024 - aneb, když se Ray-tracing uchopí poctivě
Lumion byl vždy jedničkou mezi vizualizačními nástroji pro architekty. Jeho robustní základ se budoval pečlivě velmi dlouho a jeho vývoj můžeme, i z pohledu uživatele, sledovat už více jak deset let.
lumiartsoft (Lumion) , 6. 5. 2024 / Advertorial
Přibývaly postupně kvalitnější 3D modely - především rostlin, rozšířily se možnosti vizualizace materiálů a textur, vylepšují se algoritmy pro simulaci šíření světla a stínů. Například převézt všechny detailní rostliny na technologii Ray-tracingu byla pro vývojáře velká výzva, ale podařilo se to! Nekvalitní základ programu by totiž nezachránil ani sebelepší Ray-tracing, jak ukazují některé takové pokusy jiných programů. To stejné se týká i AI technologií. Mimochodem věděli jste, že první AI technologie se v Lumionu objevila už v roce 2019? Podívat se na stručný přehled historie v obrázcích můžete zde. Ale nyní k současnosti.
Co je nového?
Největší novinkou je, že má Lumion kompletní Ray-tracing. Funguje v reálném čase, i s mlhou, objemovými světly a volumetrickými mraky, prostě se vším, co Lumion umí. Funguje dokonce i s tzv. Velmi detailními rostlinami (anglicky fine detail nature). Ray-tracing umí fungovat nejen s každým lístečkem a jeho průhledností a průsvitností, absorpcí světla apod., ale nyní také zvládá i barevná skla, jejich objemové vlastnosti a základní refrakci světla. Navíc rendering je rychlejší a ve vyšší kvalitě. To se samozřejmě týká i starší renderovací metody tzv. rasterizace.
Překvapením je rychlost renderingu videa s RT technologií. V porovnání s předešlou verzí je minimálně 5x rychlejší, v některých případech i mnohem více. Při srovnání se staršími verzemi (jako je Lumion 12 a 11) je například rendering u interiérů i s mnohem kvalitnějším a realističtějším výstupem až dvojnásobně rychlejší. Kvalita zpracování světla a stínů je zcela neporovnatelná také díky technologii NDR, která s menším počtem vzorků/snímků pomáhá vytvořit stabilnější a kvalitnější výstupy.
Další novinkou jsou tzv. Paralax interiéry, které dovolují interiér vedlejší budovy zaplnit téměř na jedno kliknutí. Funguje tak, že do okna objektu vložíte obdélník a v něm je (v jeho textuře) celý interiér. Využití je například při vizualizaci zahrady a přilehlého domu s nějakou výplní, nebo například při urbanismu, kdy nechcete prázdné budovy. 3D textura je samozřejmě také datově méně náročná než celý 3D model interiéru.
Využití se ale bude rozšiřovat nejen na interiéry. Brzy uvidíte na Youtube kanálu Lumion CZ/SK i další návody.
Mezi uživatelsky přínosné změny patří možnost změnit si ovládání kamery, aby bylo stejné jako v programech Sketchup, Revit nebo Rhinoceros. Pokud často přecházíte z programu do programu (a používáte třeba živé propojení), tuto změnu oceníte.
Změna v rychlosti
V minulé verzi (2023) se podstatně vylepšila barevná korekce, aby profesionálně pomáhala s postprodukcí přímo při renderingu. Teď je mnohem více podobná například efektům ve Photoshopu a pod. Nicméně i ta byla ještě dál vylepšena. Nyní funguje na již předrenderovaném náhledu a není třeba při každé změně expozice nebo LUT filtru znovu klikat a čekat pár vteřin na ukázku finální kvality. Tím se celková práce s programem znatelně zrychluje.
Takových "drobností", které Vám ale ušetří nakonec klidně i hodinu práce je celá řada: Nové kompoziční pomůcky, nové zkratky pro umístění objektů, vylepšené rozhraní i náhledy objektů a textur, nebo třeba šestiúhelníkové rozmístění textury pro znáhodnění vzoru.
Více k tématu
Výčet všech novinek je celkem dlouhý (a můžete jej najít zde), ale nejlepší je si Lumion vyzkoušet. Pokud se do toho pustíte, nezapomeňte si v levém dolním rohu kliknout na otazník a projít si interaktivní tutoriály. Lumion Vás totiž sám naučí, jak jej používat. Nevěříte? Podívejte se na kraťoučké video zde.