I díky City modulům žijeme ve světě pop-up architektury
Firma KOMA MODULAR svými City moduly navazuje na populární Pop-up architekturu. Začátkem prázdnin jste mohli zhlédnout na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech několik zajímavých Pop-up realizací. City moduly zde poskytly zázemí pro Českou televizi a pomohly prezentovat luxusní automobily BMW.
Martin Hart , 23. 8. 2017
Pop-up realizace se ale netýkají jen Karlových Varů. Jsou všude. Můžeme navštívit pop-up zábavní parky, nakupovat v pop-up obchodech, jíst v pop-up restauracích nebo pobýt v pop-up hotelech. „Architektura se změnila v zážitek. Zážitek, který je účelný a je obtížné rozpoznat rozdíl mezi designem a uměleckou instalací,“ říká Melanie Ryan, Design Principal v experimentálním a mobilním designovém domě v Los Angeles Open For Humans.
Pop-up architektura nabízí něco vzácného: design, který je nezředěný. Tradiční, trvalá architektura často potřebuje sloužit několika účelům a architekti musí skloubit požadavky od investorů, uživatelů a budoucích majitelů budov. Naproti tomu Pop-up architektura se může soustředit na jedinečnost účelu a jeho dopad, díky čemuž může i experimentovat. Pop-up architektura ale umožňuje i zapojení do společnosti v oblastech, které mají nedostatek pozornosti hlavního proudu, nebo se může realizovat v místech, která jsou nevyužitá. Samotné dočasné pop-up realizace mohou být tak katalyzátorem trvalé změny.
Prvky Pop-up architektury lze vidět napříč dějinami
Pop-up architektura není žádnou novou módní záležitostí. Již opoziční Římané stavěli dočasné dřevěné amfiteátry a divadla. Dočasná architektura ve starém Římě byla bohatou oslavou a výrazem ideálů proti zřízení. V dobách renesance můžeme vidět oživení dočasné architektury spolu s dalšími klasickými formami. Známé jsou dočasné realizace za dob Jindřicha II., které předváděly to nejlepší v dočasném designu doby.
Snad nejznámější světově proslulé dílo dočasné architektury je oblouk, který označoval vchod na světový veletrh v roce 1889, Exposition Universalle v Paříži. Eiffelova věž měla stát 20 let, a poté měla být odstraněna. Naštěstí se tak nestalo, protože dnes si nikdo nedokáže představit Paříž bez této dominanty.
V historii nalezneme mnoho příkladů, kdy pop-up architektura pomohla prosadit jinou alternativu k mainstreemovému vnímání. Příkladem může být Ball-Nogues Studio 2015 Pulp Pavilion, který byl realizován na dvouvíkendovém festivalu hudby a umění v Coachella Valley. Tato společnost navrhla pro konstrukci nový materiál z recyklované papírové buničiny. Po festivalu byla struktura Pulp Pavilion zlikvidována méně nákladným způsobem než srovnatelné materiály jako jsou skleněné vlákno nebo plasty, které se tradičně používají pro podobné konstrukce.
Právě zamyšlení se nad celým životním cyklem je pro Pop-up architekturu typické. Benjamin Ball, vedoucí umělec a hlavní ředitel týmu Ball-Nogues, popisuje změnu myšlení v oblasti designu: „Navrhujeme zmizení projektu a jeho fyzické vlastnosti.“
Povědomí o Pop-up architektuře se šíří díky sociálním sítím
Dočasné architektonické instalace se stávají vizitkami mladých architektů a sociální média se ukázala být silnou stránkou, pokud jde o zveřejňování pop-up designu. Sociální média pomohla změnit dočasnost Pop-up architektury na trvalou. Trvalý život těchto realizací na sociálních sítích odstranila dočasnost těchto realizací a tyto žijí stále ve virtuálním světě.
City moduly a jejich Pop-up kreativní realizace přidaly svou opakovatelností další rozměr tomuto tématu ve formě udržitelnosti. Designové studio Olgoj Chorchoj ve spolupráci s CMC Architects navrhlo dočasný pavilon pro prezentaci nových modelů BMW, který byl prvně představen v roce 2016. V letošním roce byl použit základ loňského pavilonu se změněným faceliftem. Dům ČT navrhla designérka Adéla Bačová a v letošním roce měl na FFIKV premiéru.
Čerpáno z článku od Marni Epstein-Mervis „The Rise and Rise of Pop-Up Architecture“.