Bezvodé pisoáry šetří v současné době miliony litrů pitné vody
Zdeněk Vokurka je český podnikatel a odborník v oblasti ekologického sanitárního vybavení. Již 14 let se specializuje na udržitelné a ekologické technologie.
EcoStep , 16. 10. 2024 / Advertorial
Firma EcoStep, kterou založil se zaměřuje na inovativní řešení v oblasti úspory vody a energie. Je známá zejména svými bezvodými pisoáry P1.1 a úspornými osoušeči rukou R1.1, které se široce využívají v Česku i v zahraničí. Vymýšlí firmám ekologická řešení na míru, spolupracuje s architekty, developery a majiteli zavedených podniků. Na odborných konferencích a seminářích přednáší o inovacích a trendech ve snižování spotřeby pitné vody, energií a dalších přírodních zdrojů.
Společnost EcoStep získala řadu ocenění. Čerstvým úspěchem je účast ve finále cen SDGs 2024, které vyhlásí svého vítěze již v říjnu 2024 v Černínském paláci.
Co Vás přivedlo do oblasti ekologických technologií a co Vás motivuje k hledání inovací v této oblasti?
Přemýšlel jsem nad možnostmi snížit spotřebu vody a náklady spojené s rostoucími cenami. Sledoval jsem trendy a předpovědi, podle kterých se voda postupně stane nejcennějším zdrojem lidstva. Může se to zdát nelogické, ale nejvíce problémů s nedostatkem vody mají mořem obklopené státy jižní Evropy (Řecko, Chorvatsko, Itálie, Španělsko), které jsou tak nucené investovat stále více do odsolování. Zaujalo mě, že i přesto se moc neřeší, že pitná voda se používá ke splachování toalet.
Chtěl jsem snadné a dostupné řešení, které si může pořídit kdokoli bez velkých investic nebo stavebních zásahů. Proto vznikl bezvodý pisoár P1.1, který se stal vlajkovým produktem spolu s hygienickým osoušečem rukou R1.1 snižujícím pro změnu spotřebu papíru, vyráběného ze dřeva, a náklady na recyklaci. Naše osoušeče mají bezuhlíkový motor, velký výkon a minimální spotřebu elektrické energie. Nový typ R4.1 navíc využívá HEPA-13 filtr, UV-C světlo k hubení bakterií a ionizuje vzduch; patří mezi špičku v oboru.
Zájem o naše produkty rostl a jsem hrdý, že jsme se stali lídry oboru přispívajícího k úspornému nakládání s vodou a chemickými prostředky. Vypadá to, že lidí zajímajících se o udržitelnost, přírodu a budoucnost planety je stále více. Z toho mám radost.
Jaké byly hlavní milníky rozvoje společnosti EcoStep?
Firmu jsem založil v roce 2009. Když jsem v roce 2010 představil první bezvodý pisoár, byla to novinka, které se lidé zprvu báli. Mysleli si, že bez vody bude pisoár zapáchat a nebude hygienický. Bezvodý pisoár byl revolučním produktem a většinu času jsem trávil stovkami prezentací a vysvětlování jeho výhod. Našemu produktu jsem věřil a trvalo nám téměř dva roky, než se stabilně uchytil na trhu.
V roce 2011 jsme prodali první osoušeč rukou nového typu R1 a v roce 2012 jsme instalovali první bezvodé pisoáry v jednom z největších pražských obchodních center. Začali jsme růst a v roce 2014 jsme otevřeli pobočku EcoStep na Slovensku.
Velkým skokem pro nás byl rok 2018, od kterého si vyrábíme vlastní keramické pisoáry potřebného tvaru a vlastností. V roce 2019 jsme otevřeli e-shop s ekologickým sanitárním vybavením, na kterém v době covidu postavili prodej vlastních dezinfekčních prostředků. Celkově pro nás byla doba pandemie těžká jako pro většinu podnikatelů.
Z covidu jsme se oklepali a už v roce 2023 se dostavil obrovský úspěch, když jsme s naším bezvodým pisoárem vyhráli na veletrhu FOR ARCH hlavní cenu Grand Prix za nejlepší ekologický produkt. Tohle vítězství nám ukázalo, že náš produkt je dobrý, a že to vidí také odborná veřejnost. Do budoucnosti se také proto díváme s optimismem.
EcoStep se úspěšně prosadil v Česku i v zahraničí. Jak jsme na tom s udržitelností ve srovnání s jinými státy?
Inspirací a průkopníkem v efektivním nakládání s pitnou vodou je hlavně Izrael a v Evropě třeba Rakousko, Švýcarsko nebo Německo. Přestože nemají vážnější nedostatky vody, aktivně investují do úsporných technologií a tím předcházejí případným problémům.
Česká republika se v udržitelnosti a využití inovativních technologií nachází někde uprostřed v porovnání s ostatními Evropskými státy. Příznivá cena vody a její dostupnost zatím nevyvolává silný tlak na úspory, i když nedávná sucha k nám už řadu klientů přivedla. Jiné je to třeba ve Španělsku, Řecku nebo Itálii které nedostatek pitné vody nutí zavádět úsporné technologie už teď.
Více k tématu
Když EcoStep začínal, tak se témata jako udržitelnost a nefinanční reporting teprve rodila. Přesto se nám podařilo naše technologie prosadit díky jejich efektivitě, nízkým provozním nákladům a výrazným úsporám ve spotřebě energií. Jen tak pro zajímavost – v Česku a na Slovensku je přibližně 900.000 splachovacích pisoárů, které denně spotřebují milióny litrů pitné vody. Konkrétně jsme do dnešní doby ušetřili s bezvodými pisoáry přibližně 86 miliónů litrů pitné vody za rok. Takže trh je obrovský a prostor pro růst také.
Jakým způsobem implementujete své technologie do nových projektů?
Spolupracujeme s architekty a developery, se kterými společně navrhujeme nejlepší řešení pro daný projekt. Velikost úspor totiž závisí na kvalitě přípravy a například u bezvodého pisoáru je to zásadní faktor. Oproti běžným splachovacím pisoárům nepotřebují ty bezvodé přívod elektřiny k senzorům, ani přívod vody nebo montáž sifonu. Jenom na přípravě instalace jednoho pisoáru se dá ušetřit několik tisíc korun. Nejsnadnější je to při výměně splachovacího pisoáru za bezvodý – není potřeba žádných stavebních úprav a vše bývá hotové do 45 minut.