Zdeněk Lukeš | Kubismus - slepá, ale zajímavá cesta
Před týdnem jsem tu psal o tom, že tento rok je spojený s výročím narození zakladatele české moderní architektury Jana Kotěry. Ale ještě je tu jedno významné jubileum: Právě před sto lety se zrodil v hlavě jistého mladého českého architekta zdánlivě absurdní nápad a vznikl kuriózní styl, kterému říkáme architektonický kubismus.
Zdeněk Lukeš , 19. 1. 2011
Více k tématu
Jak k tomu došlo, už asi nezjistíme. Impulzem byl samozřejmě především geniální Picassův vynález rozkladu prostorového obrazu do geometrických ploch v rovině plátna. Jeho první dílo ve stylu analytického kubismu Slečny z Avignonu (les Demoiselles d’Avignon) vzniklo v letech 1907–1908. Kubismus se z Paříže rozšířil rychle i do Prahy, kde zaujal řadu výtvarníků. Faktem také je, že i v architektuře se objevily výrazné prvky, které Janák znal a mohly ho rovněž ovlivnit. Byly to třeba gotické sklípkové klenby nebo prvky Santiniho barokní gotiky. Inspirace mohly být i novějšího data: již před rokem 1910 publikoval Jože Plečnik návrhy na průčelí Stollwerckovy továrny a interiér krypty kostela sv. Ducha ve Vídni s krystalickými motivy a v roce 1910 se pokusil Janákův mladší kolega, architekt a výtvarník Vlastislav Hofman, zachránit barokní Braunův dům ve Vodičkově ulici v Praze návrhem nástavby, jejíž jedna (bohužel téměř neznámá) varianta nesla jasné rysy kubismu. Možná ale je to vše jinak a pravdu má spíš historka o tom, jak se Janák s přáteli opil ve staropražské hospůdce s kašírovanými gotickými klenbami a pak se mu zatočila hlava… Každopádně v průběhu roku 1911 Janák do svých skicářů kreslí krystalické struktury z mineralogických sbírek a vznikají i první studie domovních průčelí a bizarních interiérů s okosenými plochami.
Cesty moderny se vyčerpaly Proč však došlo k těmto experimentům? Vždyť Pavel Janák (1882–1956) byl žákem Josefa Zítka z pražské techniky a pak studoval na slavné vídeňské Wagnerově speciálce. Šel tedy ve stopách Kotěrových, v jehož studiu i krátce pracoval. Také první Janákova velká samostatná realizace, jíž byl celobetonový Hlávkův most, spojující čtvrť Holešovice-Bubny s ostrovem Štvanice v Praze, je zcela ve znamení racionální kotěrovské moderny.
Právě v roce 1911 však nastává obrat. Janák je náhle přesvědčen, že cesty moderny se vyčerpávají: stavby sice věrně vyjadřují funkci, jak si přejí Wagner s Kotěrou, ale současně přicházejí o „duši“, ztrácejí umělecký výraz, který by měl být dle Janáka rovněž součástí tvorby, a to výraz expresivní, dynamický. To, dle jeho názoru, nejlépe vyjadřují šikmé plochy a krystalické tvary, které vycházejí z přírodních principů. Tyto teze zaznamenává ve stati nazvané příznačně Hranol a pyramida, kterou v roce 1912 publikuje v novém časopise Umělecký měsíčník, jenž začínají vydávat členové Skupiny výtvarných umělců – většinou vzbouřenci, unikající z poklidných vod spolku Mánes. K nim patří vedle malířů a sochařů, jako byli Emil Filla, Antonín Procházka, Václav Špála, Josef Čapek či Otto Gutfreund, také literáti (Karel Čapek, František Langer), teoretici a architekti – vedle Janáka též Gočár, Hofman, Josef Rosipal nebo nejradikálnější kubista Josef Chochol. Ti všichni spolu vystavují na pravidelných přehlídkách Skupiny.
Psáno pro Neviditelného psa