Vzpomínka na avantgardní byt Deyana Sudjice podle návrhu architekta Jana Kaplického
Výstava „Interiérový dialog: Vzpomínka na londýnský byt Deyana Sudjice podle návrhu architekta Jana Kaplického“ se prostřednictvím svědectví Deyana Sudjice, archivních fotografií Richarda Bryanta i některého interiérového vybavení zaměřuje na velmi pozoruhodný projekt. Byt pro Deyana Sudjice patří mezi první realizace architekta Jana Kaplického a představuje unikátní a málo známé dílo založené na obdivu k technologiím a myšlenkovém futurismu. Výstavu je možné navštívit od 20.11.2022 do 20.2.2023. Kurátorem je Adam Štěch.
Winternitzova vila , 7. 12. 2022
V roce 1983 si nechal přední londýnský kritik designu a architektury a pozdější ředitel londýnského Design Musea Deyan Sudjic navrhnout rekonstrukci svého nového bytu od architekta Jana Kaplického. Byt se nacházel v západním Londýně a vznikl propojením dvou řadových domů z poloviny 19. století. „Jakožto kritik architektury jsem opravdu cítil jakousi zodpovědnost nejen za to, abych ostatním lidem řekl, co je to architektura, ale také abych zainvestoval do sebe i do svého bytu. Takže mi přišlo zajímavé spolupracovat se zajímavým architektem… Jan tehdy dělal ty pozoruhodné fotomontáže, například dům pro pilota vrtulníku. Takže jsem věděl, do čeho jdu. Jan přišel s těmi kouzelnými kresbami, které ukazovaly vesmírnou loď zaparkovanou uvnitř tohoto velmi konvenčního londýnského domu.“ popisuje začátek spolupráce Deyan Sudjic ve svém rozhovoru s Adamem Štěchem.
Více k tématu
Celkový kovový monochromatický charakter bytu odráží Kaplického zájem o technologický pokrok a jeho vizuální estetiku. V koupelně například architekt instaloval vertikální hliníkový panel, na který byly umístěné tři hlavní koupelnové prvky včetně toalety, vany a umyvadla. Vznikl tak prostorový univerzální prvek, jakýsi „stroj na očistu těla“, který též umožňoval snadné čištění.
„První polovina osmdesátých let je v tomto smyslu vrcholem Kaplického technologického období. Později se architekt bude zabývat především architekturou organicky koncipovanou než obdivem ke kráse technologií samotných. Tato transformace se posléze projeví během devadesátých let v rámci jeho vizionářských projektů i slavných zaobleně tvarovaných realizací včetně domu Malator Marshall-Andrews ve Walesu z roku 1994 a mediálního centra NatWest na kriketovém stadionu Lord‘s v Londýně, též z roku 1994.“ přibližuje následný vývoj kurátor výstavy Adam Štěch.
Výstavu připravila Winternitzova vila ve spolupráci s Kaplicky centre a koná se pod záštitou Ministra kultury Mgr. Martina Baxy.