GJF se zaměří na nejpoužívanější systém pro výstavbu rodinných domů v USA "two-by-four"
Od 29. dubna Vás Galerie Jaroslava Fragnera zve na výstavu American Framing, která byla připravena pro národní pavilon USA na benátském Bienále architektury 2021 a nyní ji čeká mimořádné uvedení v Praze. Představuje rámovou konstrukci jako stavební, sociologický i estetický fenomén, architekty i historiky architektury neprávem přehlížený pro svou „obyčejnost”. V USA dodnes patří tento stavební systém k nejběžnějším způsobům výstavby rodinných domů. Projekt osobně uvedou v den vernisáže 28. dubna jeho autoři: Paul Andersen a Paul Preissner, architekti a pedagogové z College of Architecture, Design, and the Arts na University of Illinois Chicago. Výstava bude uvedena ve spolupráci s Velvyslanectvím USA v Praze a potrvá od 29. dubna do 26. června.
Galerie Jaroslava Fragnera , 15. 4. 2022
Rámová dřevostavba podpořila na počátku 19. století rychlou expanzi osadníků směrem na západ a zpřístupněním výstavby z hlediska materiálu, financí i samotné realizace se stala symbolem demokratických principů, tedy nejvýznamnějších idejí Spojených států. Jejím základem je poměrně snadný systém „two-by-four” odvozený z rozměrů snadno dostupných nebo snadno transportovatelných hranolů (s příčným průřezem 2 × 4 palce) a levných hřebíků. Flexibilita takové konstrukce umožňuje kontextuálnost a typologickou i vizuální rozmanitost. Pro tyto kvality je stále oblíbená, neboť na rozdíl od zděné nebo betonové stavby umožňuje poměrně snadnou přestavbu či proměnu. Stejně tak rychlost její výstavby odpovídá americké mentalitě a požadavku rychlých změn či stěhování.
Více k tématu
Chicagská univerzita se nezabývala tímto tématem náhodou. Chicago je označováno nejen jako město prvního mrakodrapu, ale i první dřevostavby s rámovou konstrukcí: v roce 1832 tu byl postaven sklad podle návrhu George Washingtona Snowa, jenž stál za revolučním vynálezem tzv. balloon framing, užitým právě na této stavbě.
V Galerii Jaroslava Fragnera představí systém american framing dřevěné modely historických budov, doplněné fotografiemi Chrise Stronga a Daniela Sheaa. Monumentální vícepodlažní konstrukce zakrývající vlastní americký pavilon, která vznikla v rámci Bienále, nabízela netradiční pohled na centrální část areálu Giardini. Venkovní site-specific instalaci navrhli američtí architekti i pro pražskou galerii. Tato konstrukce bude, byť ve skromnějším měřítku, demonstrovat základní princip rámové konstrukce lišící se od evropské stavební tradice hlavně svou jednoduchostí. Stane se také zajímavým dočasným doplňkem veřejného prostoru Prahy.