Vyšehrad v novém. Národní kulturní památka odtajnila novou vizuální identitu od Jana Matouška
Aktuální nositel ocenění Czech Grand Design definuje novou podobu prezentace Národní kulturní památky Vyšehrad. Grafický designér roku Jan Matoušek, který na svém návrhu pracoval s Mirkou Mitískovou (Miroko Maroko), vyhrál v designérské soutěži, pořádané organizací Czechdesign.
CZECHDESIGN.CZ , 14. 7. 2020
Národní kulturní památka Vyšehrad je významnou památkovou lokalitou v metropoli, která je součástí Pražské památkové rezervace zapsané na seznamu UNESCO. Do svých několika objektů láká jak české, tak zahraniční návštěvníky. Cílem soutěže bylo najít nový styl prezentace, který sjednotí a zjednoduší komunikaci směrem k veřejnosti i uvnitř areálu a podpoří image památky i jako duchovního místa a aktivního městského parku, který poskytuje příjemná místa pro všestranné trávení volného času.
V minulosti instituce využívala logo z 90. let 20. století, komplexní systém vizuální identity ale chyběl. Roztříštěná byla grafická podoba materiálů, prezentace byla nejednotná.
Nová vizuální identita od Jana Matouška a Miroko Maroko působí současně, i když používá tradiční prvky a odkazuje k symbolice minulosti. Navozuje lehkost a úctyhodnost a především volbou písma Atlantic od písmolijny Heavyweight (Jan Horčík a Filip Matějíček) koresponduje s historickým odkazem Vyšehradu.
Více k tématu
Litera V a dvojtečka, složená ze symbolu dvou hvězd, odkazují svým vhodným provedením k iniciále, monogramu, králi Vratislavovi, důmyslně asociují i další historické významy a odkazy. Zároveň je prostor za dvojtečkou otevřen novým textovým významům a sdělením. Hvězda je symbolem ducha a nadčasovosti, ve vertikálním spojení pak symbol odkazuje i na samotný název místa Vyšehrad – Vyšší město (Akros – Polis). Dvojtečka navozuje začátek dalšího dialogu, informace lze dále rozpracovávat.
Porota ocenila, že vizuální styl poskytuje neutrální minimalistický rám a bude velmi dobře využitelný v praxi instituce. Dobře funguje v práci s fotografií, historickou mapou, kresbou či ilustrací. Pozitivně hodnotí porota také provedení dárkových předmětů i orientačního systému, který volbou materiálů i zpracováním navazuje na místní geologické a historické souvislosti.
Jana Vinšová z pořádající organizace Czechdesign komentuje: „Systém je důstojný, respektuje ducha místa, umožňuje vkládat další prvky a drží dobře pohromadě, je skutečně srozumitelný a jsem si jistá, že značka bude velmi účinná.“
„Vyšehrad je jedním z nejpamátnějších míst naší země a proto by měl mít silnou, nadčasovou a patřičně důstojnou vizuální identitu. Vítězný návrh tato kritéria splňuje, ale jde ještě dále, přímo do duchovní i hmotné podstaty tohoto místa. Je velmi svébytný, jedinečný a umožňuje mnohé variace,“ vyjadřuje spokojenost s výsledkem soutěže Petr Kučera, ředitel Národní kulturní památky Vyšehrad.
„Nalezení nové vizuální identity Vyšehradu se pro nás změnilo v dobrodružnou výpravu, znamenající hluboký ponor do tématu. Prošli jsme branami archeologie, historie, geologie a biologie, abychom se nakonec dotkli samotných hvězd. Právě zde leží klíč k nové vizualitě,“ komentují autoři nové identity.
Jan Matoušek a Miroko Maroko
Jan Matoušek a Miroko Maroko vystudovali Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Ateliéru grafický design a nová média u Petra Babáka.
Jan Matoušek svojí tvorbou propojuje grafický design, tvorbu písma a autorské projekty. V roce 2011 debutoval vizuálním projektem a knihou Město = Médium. Prošel praxí v předních grafických studiích Najbrt a Laboratoř. V letech 2013 – 2018 spolu s Petrem Babákem vedl ateliér Grafický design a nová média na VŠUP. Od roku 2018 se věnuje čistě vlastní praxi se zaměřením na kulturní a komerční sektor, tvorbu knih, vizuálních identit a vývoj písma. Jeho práce byla mnohokrát nominována a oceněna v kategorii Nejkrásnější kniha roku. V roce 2020 se stal finalistou cen Czech Grand Design v kategorii Grafický designér roku (za vizuální koncepci výstavy a grafický design knihy Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky). Pravidelně spolupracuje s nakladatelstvím Biggboss, pod jehož křídly v roce 2019, spolu s fotografem Vojtěchem Veškrnou, vydal svojí druhou autorskou knihu a písmovou rodinu Squadron.
Miroko Maroko svobodně propojuje grafický a produktový design s výtvarným uměním. Ve své praxi propojuje intuitivní přístup a cit pro atmosféru v kombinaci s technickým porozuměním výroby. Je autorkou rozličných vizuálních a designových řešení (Therapy & Blackout fashion), spolupracovala na řešení instalací pro Dechem studio, Zara home, Instagram nebo LG HI-MACS Europe. Mezi její poslední realizace patří spolupráce na architektonickém řešení předsálí Rudolfina (společně s Lenka Míková Architekti).
Průběh soutěže
Realizací jednokolové uzavřené soutěže byla pověřena organizace Czechdesign, která nastavila pravidla a vedla setkání poroty. Účastníci museli kromě konceptu a systému vizuální identity a loga připravit např. i podobu informačních letáků, mapy, prezentace na sociálních sítí a orientačního systému v areálu. V úvahu museli vzít též koncepci přilehlého parku od ateliéru Rehwaldt Landscape Architects.
Soutěže se zúčastnilo 5 subjektů: Roman Černohous, duo Jan Matoušek a Miroko Maroko, Jan Bartoň, 20YY Designers a seskupení Adam Uchytil, Jakub Korouš a Štěpán Prokop.
Všichni účastníci obdrželi skicovné, vítěz pak zakázku na vypracování nové vizuální identity NKP Vyšehrad a její implementaci.
Veřejnost se s novým stylem prezentace bude moci seznámit již na podzim, kdy budou představena kampaň, nové mapy a informační letáky. V příštím roce se identita propíše i do webových stránek a orientačního systému v areálu.
Porota soutěže
Nezávislá část poroty / externí odborníci:
Mgr. Kateřina Přidalová, teoretička designu,
doc. MgA. Radek Sidun, typograf a grafický designér,
doc. MgA. Kristýna Fišerová, grafická designérka, pedagožka ZČU v Plzni.
Závislá část poroty / zástupci zadavatele:
Ing. arch. Petr Kučera – ředitel NKP Vyšehrad,
MgA. Bohdana Kolenová – vedoucí úseku programu, propagace a výstav NKP Vyšehrad.