Ve jménu světla. Architekt Marco Maio kombinuje portugalské vlivy s českým prostředím
Přirozené světlo – to je ústřední téma každého projektu z dílny architekta Marca Maia. Ať už je řeč o bytech, rodinných domech, kancelářích nebo jiných komerčních a veřejných stavbách, všude tam se portugalský architekt působící přes 10 let v Česku soustředí na to, aby správná práce se světlem vytvářela příjemné a zároveň esteticky atraktivní prostory.
EARCH.CZ , 24. 8. 2021
Marco Maio se narodil roku 1979 v portugalském městě Guarda. Architekturu studoval na univerzitě v Coimbře a Polytechnické univerzitě v Turíně. Jako architekt působil nejprve v Portugalsku, v roce 2008 se ale přestěhoval do Prahy, kde následně několik let pracoval v (již neexistující) architektonické kanceláři Jiran Kohout architekti. Poté působil dva roky jako jeden z partnerů v Unit architekti. Výzvou pak byla proměna celosvětové sítě showroomů v rámci rebrandingu Škoda Auto, která čítala kolem 3000 budov. V současnosti vede čtvrtým rokem vlastní studio Marco Maio Architects, se kterým se věnuje typologicky rozmanitým projektům u nás i v zahraničí a přednáší také na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Pro lepší seznámení se s Maiovou tvorbou vybíráme několik realizací z jeho portfolia.
2014 - ŠKOLA SV. AUGUSTINA, přístavba mateřské školy
Koncept přístavby budovy školky v Praze odpovídá celkové vizi této školní instituce. Harmonie mezi prostorem, světlem a lidmi odráží základní principy vzdělávání, lidských vztahů a osobního rozvoje ve škole. Jednotlivé místnosti osadili architekti širokými okny, která zajišťují dostatek přirozeného světla a umožňují vizuální kontakt mezi exteriérem a interiérem. Nepravidelná hravá kompozice oken různých formátů se spolu s celkovým architektonickým řešením snaží podpořit pocit otevřené mysli a propojení s přírodou.
2015 - WINE SOCIETY
Úkolem architektů bylo dotvořit vstupní prostory luxusní pražské vinotéky a následně vyřešit posezení ve VIP lounge. Specifickou atmosféru prostoru měl dle přání majitelů dotvářet stylový nábytek ze 30. let. Původní zděné konstrukce zachovali architekti v jejich odhalené podobě a dále je kombinovali s detaily z dubového dřeva a originálními svítidly. Každý prvek odráží období modernismu a designu 30. let.
Dominantní designový prvek prostoru tvoří stropní světelná instalace s více než 2 000 lahvemi uspořádanými tak, aby vytvářely dojem pohybujících se vln. Originální svítidlo zaujímá celou šíři prostoru a v kombinaci s nábytkem od Jindřicha Halabaly dává prostoru jedinečný charakter.
2018 - LIMPID WORKS
Prožívat a vyjadřovat radost prostřednictvím pohybu, to se učí klienti Limpid Works a odpovídají tomu i prostory, které navrhli Marco Maio architects. „Naším cílem bylo otevřít perspektivu, prohloubit vnímání prožitků a umožnit, aby mezi lidmi vznikala magie prostřednictvím praktik dynamických a statických forem umění.“
Při koncepci prostoru hrálo velmi důležitou roli světlo, které se stává součástí umění. Lehkost látky instalovaných závěsů změkčuje a rozptyluje světlo, které prochází okny a vytváří teplé prostředí interiéru. Závěsy současně umožňují variabilně uzavírat a otevírat prostory podle různého účelu.
2020 – kanceláře Manifesto a reSITE
Kanceláře vznikly v šestém patře polyfunkční budovy DRN v centru Prahy. Vzhledem ke specifickému charakteru samotné budovy od architekta Stanislava Fialy, nedovoloval prostor velké konstrukční zásahy. Výsledné úpravy prostoru reagují na organický tvar budovy a snaží se zachovat jeho vzdušnost a variabilitu. Vznikl tak otevřený a flexibilní prostor, který lze variabilně upravovat podle různého využití s příslušnou mírou soukromí.
Rozlehlou plochu kanceláří dělili architekti pomocí textilií, které vytvářejí oblé tvary uprostřed interiéru v duchu architektury stavby. Jemná textura lehkého textilu přispívá k dosažení optimálního optického a akustického pohodlí při práci.
Významný rys prostoru představuje prosklená fasáda s 360stupňovým výhledem, která zajišťuje dostatečný přísun denního světla. Umělé osvětlení a další doplňky navrhli architekti v bílé nebo antracitové barvě. Tlumená barevnost na sebe nijak nestrhává pozornost, ale naopak přispívá k celkové harmonii.
2020 - ŠKOLA SV. AUGUSTINA, kaple
Celkový koncept návrhu kaple při škole sv. Augustina předurčilo její umístění v podkroví budovy školy. Díky přiznané konstrukci krovu a přirozenému světlu pronikajícímu do interiéru shora, vznikl prostor se specifickou atmosférou.
Návrh kaple pracuje s pohybem slunečních paprsků v interiéru. Příchozí vítají ze směru od obou vstupů do kaple dva světelné kříže nad oltářem. Světlo je tak jednoznačně jedním z významných prvků modelujících prostor kaple, zdůrazňuje minimalistický design interiéru a současně v kombinaci s dřevěným nábytkem dodává prostoru na vřelosti.
2020 - VILA TROJA
Cílem návrhu bylo předefinovat jádro historického rodinného domu ve svahu pražské Troji. Důraz byl přitom kladen jak na funkční, tak i estetickou stránku řešení. Ústřední bod návrhu představuje vertikální stěna, která propojuje hned 3 podlaží. Ke zdůraznění vztahů mezi jednotlivými prostory využili architekti přirozené světlo, které díky částečně otevřenému prostoru vniká do interiéru také shora. Vybrané detaily a prvky v domě pak zdůrazňuje umělé osvětlení. Architekti si při návrhu vyhráli také s detaily. Vytvořili dokonce vlastní řadu originálních nábytkových kusů. Dřevěný nábytek lakovaný světlými barvami charakterizují oblé hrany a organické úhly, což dodává jednotlivým prostorům plynulost a eleganci.
2021 – Projekt Konírna
Projekt Konírna představuje soubor tří bytových domů v Hraběticích v Jizerských horách. Snahou architektů bylo najít souvislost mezi moderní architekturou a klasickými principy tradiční regionální architektury.
AiryTales.com - Drony. Videa. Příběhy.
Umístění domů koncipovali tvůrci tak, aby každý z nich získal dostatek světla. „Při navrhování všech tří budov jsme pečlivě sledovali každodenní pohyb slunce, abychom dosáhli optimálního spojení mezi přírodou a emocemi budoucích obyvatel. Večer pak navozuje umělé světlo uklidňující atmosféru soukromí,“ přibližují svůj koncept autoři.
Vybrané interiéry navrhli architekti přímo podle představ konkrétních klientů. Koncepce materiálového řešení všech bytů vychází z okolního horského prostředí. Prim tak hrají dřevo a kámen.
2021 – Apartmán Náplavka na dlani
Apartmán na Rašínově nábřeží v Praze se nachází v pozdně secesní budově z roku 1913. Jeho specifická poloha hned vedle živého městského prostoru vltavské náplavky ovlivnila celou koncepci interiéru. Snahou architektů bylo umožnit obyvatelům bytu kontakt s řekou. Vltava, která je v této části hlavním modelujícím prvkem města, se tak stala i dominantním motivem při návrhu interiéru.
Nerušený kontakt interiéru s okolím umožňují velké prosklené plochy. Dokonce i přímo z koupelny umístěné v druhém patře bytu mohou obyvatelé díky jejím proskleným stěnám pozorovat život na vodě.
Architekti si při koncepci bytu opět dali záležet na detailech. Celkový design interiéru podtrhují precizně propracované detaily, luxusní materiály i spotřebiče. Byt svým pojetím přináší novou dimenzi do historické secesní budovy a svým pojetím a historickou obálkou silně kontrastuje.