V architektuře se soustředím na denní světlo, říká holandský architekt Lars Courage
Lars Courage byl vždy fascinován světlem. Jeho domy jsou specifické výborně řešenou distribucí denního světla, sklem, ocelí a černou barvou. Ve své praxi se věnuje také užitému designu, a právě tématu denního osvětlení. Působí jako předseda nadace „Dutch Daylight“, která každé dva roky oceňuje ty nejzajímavější projekty z perspektivy přirozeného osvětlení. Do Prahy přijel jako hlavní řečník v rámci konference VELUX Healthy Home Academy.
VELUX Česká republika, s.r.o. , 9. 11. 2017
Znám Vaši realizaci domu bez oken, jak vznikl?
Tady šlo o velmi specifického klienta, který si nepřál žádná okna na fasádě. Pracoval jako lokační u filmu a doma se chtěl cítit v klidu, soustředit se na sebe a odpočinout si od neustálých rušivých podnětů zvenku. Dům osvětlují primárně střešní okna, světlo propouští ale i čelní fasáda z polykarbonátu. Jediné klasické okno najdeme v přízemí u vstupu do zahrady. Dům má celkem tři podlaží, ale díky ocelové konstrukci jsme byli schopní krásně prosvětlit celý prostor. Na tomto projektu jsem si ověřil, že stropem přichází opravdu 4x více světla než okny na fasádě. S tímto projektem jsme vyhráli cenu nadace Dutch Daylight, jíž nyní předsedám.
Máte nějaká kritéria, podle nichž si vybíráte svoje projekty?
V první řadě chceme dělat práci, která nás baví. Mám rád výzvy. V naší kanceláři není místo pro větu „to nejde“. Začali jsme se stavbou černých domů, což se uchytilo, ale mým hlavním zájmem bylo vždy denní světlo a jeho dostatečný přísun. Nevytváříme samozřejmě pouze stavby černé barvy, máme za sebou také návrhy sakrální architektury, centrum pro děti s postižením a podobně. Také se vždy snažím najít hranice a limity. Je zábavné zůstat na hraně a zjistit, jaké jsou vaše možnosti.
Díky ocelovým konstrukcím a černé barvě jste se dostali do širšího povědomí, není to nyní trochu omezení?
Je pravda, že v mnoha rovinách ano. Proto jsme také do našeho portfolia přidali celou řadu dalších materiálů, a jak jsem říkal, nejdůležitější je pro mě denní světlo. Věnujeme se ale také užitému designu – třeba návrhům hodinek, motorek a podobně. Takže náš záběr je široký. Pořád ale platí, že mou nejsilnější zbraní je moje hlava v kombinaci s rukou a perem. Skica je pořád základem naší práce.
Říkal jste, že věta „to nejde“ ve Vaší kanceláři neexistuje. Jaká je vaše reakce na složitá řešení, u kterých si nevíte rady?
Vždy se snažím najít řešení na hraně možností. Pokud někdo tvrdí, že je něco nemožné, ihned zpozorním a ptám se proč. Potom najdu řešení. Mám rád řešení, které vychází z běžných prvků a standardů. Pokud totiž dáte architektovi deset možností, vždy se bude ptát po jedenácté a dvanácté. My pracujeme s tím, co máme. Často to jsou standardní produkty, ale jinak využité. To je vidět třeba na mém návrhu motorky. Kombinace závodní motorky Yamaha s motorem z Harley Davidson je zdánlivě nefunkční a zvláštní, ale přitom funguje na jedničku. Stejné je to s domy. Naše rodinné domy mají často určitý industriální charakter. Na druhou stranu průmyslové budovy nikdy nevypadají pouze jako průmyslová krabice. Vždy se snažíme prezentovat identitu investora.
Hodně Vás baví motory, létaní a technologie jako taková.
Ano, to je pravda. Je to moje velká vášeň. Jako mladý jsem chtěl být stíhacím pilotem, ale do kokpitu jsem se nevešel, tak jsem šel dělat architekturu. Ale určitá vášeň zůstala. Fascinují mě výkresy, z nichž je jasná použitá technologie. Z dětství také pochází moje fascinace denním světlem.
Setkání, jehož se účastníte, nese téma Zdravý domov. Je pro vás denní světlo parametrem pro zdravý a příjemný domov?
Jde pokaždé o více než jen denní světlo. Za mě jsou to tyto základní parametry: denní světlo, dostatek kyslíku, dobrá akustika a vhodná teplota. Příjemné prostředí znamená pro každého z nás něco trochu jiného, ale vždy ho určují právě tyto parametry. Často se tato problematika řeší zateplením fasády, ale potom akorát vytvoříte masivní stěny, které je obtížné prosvětlit, neboť by ztratily své izolační parametry. Tuto hmotu musíte navíc prohřát. Pokud použiji subtilní ocelovou konstrukci s dobrou izolací, musím vytopit či ochladit pouze vnitřní prostředí a přitom si mohu dovolit velká okna a dostatek světla. Je to podobný přístup jako v autě, kde je v létě vedro k nevydržení, pokud ale funguje klimatizace, za relativně nízké energetické náročnosti se dostanete na příjemnou teplotu. Je to z toho důvodu, že musíte ochladit pouze vzduch a ne hmotu. Naše budovy fungují podobně.
Proč jste se rozhodl pro spolupráci s firmou VELUX?
Oba pracujeme se základními principy a máme podobný pohled na to, co je v domě důležité. Myslím si, že v tom má co dělat i naše mentalita – Dáni a Holanďané jsou si v tomto dost podobní, důležitá je pro nás funkčnost. Pokud něco tvořím, chci, aby to bylo v první řadě funkční. Krása, elegance, design jsou další důležité aspekty, ale funkčnost je pro nás klíčová. Pokud udělám okenní otvor špatně, nebo na špatném místě, nebude dobře fungovat. Jak jsem říkal, rád pracuji se standardními prvky, které pak využívám netradičně. Okna VELUX jsem tak například použil i při rekonstrukci kostela. Nevím, jak je to u vás, ale v Holandsku nyní chodí do kostela převážně starší generace. Myslím, že je to z části způsobené také prostředím. Co jsme tedy udělali? V rámci rekonstrukce jsme kostel osadili střešními okny, která prostor nádherně osvětlují. Kostel se poté stal velmi populárním místem, koná se v něm spousta akcí, na které chodí hodně mladých lidí i celé rodiny. Podle mě není nutné vymýšlet vždy atypické řešení, ale zaměřit se na funkčnost celku a pozvednout ho klidně standardními typovými prvky.
Ve svých návrzích používáte BIM technologii, kde vidíte její největší přínos?
Pro mě není rozdíl, jestli kreslím rukou nebo v počítači. I pomocí ruční kresby dokážu vysvětlit vše, co potřebuji. Skutečný přínos vidím ve chvíli, kdy je nutná koordinace profesí. BIM je v tomto ohledu skvělá platforma, která sdružuje návrh statika, projektanta, inženýra i architekta a jasně ukazuje, kde vznikají jaké problémy, a zda vše funguje, jak má. Důležité je to pro mě také ve chvíli, kdy děláme nějaký technologicky náročný detail – můžeme se na to předem podívat ze všech úhlů a jsme si tedy jistí, že jsme danou věc vyřešili správně. Přistupujeme k ostatním profesím ve stavebnictví jako ke svým partnerům. Dáváme tak klientovi lepší výsledek i jistotu toho, že je vše udělané správně.
Díky za rozhovor.