Urbanista Peter Gero bude spolupracovat na rozvoji pražských brownfieldů
Známý německý urbanista slovenského původu Peter Gero se dohodl na spolupráci se společností Central Group. Jako odborný poradce pro rozvoj brownfieldů a velkých pozemkových celků bude s Central Group spolu s pověřenými českými urbanisty a architekty pracovat na rozvoji nových městských čtvrtí, které Central Group připravuje na svých brownfieldech. Podílet se bude například na projektu Nový Zličín, který společnost plánuje na pozemcích o rozloze 360 tisíc m2 po továrně Siemens na Zličíně.
Central Group , 11. 3. 2019
„Jsem velmi rád, že jsme se dohodli na spolupráci s odborníkem, který má velký respekt u odborné veřejnosti a za sebou zkušenosti z tvorby a prosazování jednoho z největších a nejúspěšnějších evropských projektů restrukturalizace zanedbaného brownfieldu na novou městskou čtvrť,“ řekl šéf Central Group Dušan Kunovský. HafenCity, jehož revitalizaci Peter Gero z pozice ředitele plánování a výstavby centrálních čtvrtí na radnici Hamburku řídil, je ukázkou, jak budovat příjemné moderní město.
Peter Gero se bude podílet na koncepci a ideové strategii velkých pozemkových celků a vnese inspiraci z tvorby hodnotného veřejného prostoru v Hamburku do projektu Nový Zličín. Ten Central Group připravuje ve spolupráci s předními českými urbanisty architekty – Pavlem Hniličkou a Jakubem Ciglerem. Na 360 tisících m2 pozemků po bývalé továrně Siemens v přímé návaznosti na stanici metra Zličín vznikne dostupné bydlení pro tisíce Pražanů s velmi zajímavou architekturou a živým přízemím bytových domů plným obchůdků, provozoven služeb, kaváren a restaurací. Počítá se také s několika mateřskými školkami, náměstím s prostorem pro velkou školu a budovu nového úřadu. Středem lokality, po nově vybudovaném bulváru, by měla vést tramvajová trať až k metru.
Kvalitu určuje hodnotný veřejný prostor
„Úspěch či neúspěch projektu určují kvalitní veřejná prostranství, ne jen urbanismus nebo architektura,“ uvedl Gero. Rozhodující při vytvoření konceptu zástavby tak velkého území, jakým je HafenCity, byla podle něho koordinace jednotlivých odborností, které mají často protikladné požadavky, například doprava versus zeleň. Výsledkem musí být kompromis a město i investoři musí být motivováni stát se partnery a mít společný zájem. I tyto zkušenosti se mu v Praze budou určitě hodit. „Brownfieldy lze revitalizovat poměrně v krátkém čase. Já si myslím, že jiné cesty není. Kdo zdržuje tento rozvoj, skoro si myslím, že páchá zločin na městě,“ vysvětlil.
Peter Gero má také oproti ČR odlišné zkušenosti z Německa ohledně legislativy, jejíž rigidní výklad je u nás jednou z příčin současné paralýzy výstavby a bytové krize. „Legislativu je třeba přizpůsobit lidem a ne opačně. Právní předpisy děláme proto, aby se náš život uspořádal v nějakých mantinelech. Svět se mění a zůstat v korzetu zastaralých právních předpisů znamená úpadek,“ je přesvědčen Gero.
Více k tématu
Peter Gero a jeho role v Hamburku
Urbanista slovenského původu do Německa emigroval z Československa v roce 1968. Třicet let pracoval pro magistrát v Hamburku. Z toho dvanáct let působil jako ředitel plánování a výstavby centrálních čtvrtí Hamburku. Stál u vzniku městské čtvrti HafenCity s množstvím zajímavých staveb od světových architektů. Nyní působí jako člen architektonických rad a jako poradce pro veřejné městské urbanisty.
30.000 nových bytů v přípravě jen od Central Group
Central Group je největším vlastníkem pozemků pro bytovou výstavbu v Praze. V jeho portfoliu je jen aktuálně více než milion metrů čtverečních brownfieldů a pozemků určených k výstavbě pro zhruba 30 tisíc nových bytů po celé Praze.
Společnost se v posledních letech zaměřuje právě na transformaci zanedbaných brownfieldů v Praze na příjemná místa pro život, která jsou přínosem i pro své okolí s množstvím zeleně a hodnotného veřejného prostoru. Většina projektů neřeší jen samotné bydlení, ale nabízí novým obyvatelům, ale i starousedlíkům služby, obchody, restaurace, kavárny a občanskou vybavenost. Ve velkých projektech je stále běžnější, že Central Group na své náklady buduje mateřské školy, poskytuje městské části pozemky pro vybudování škol, úřadů, řeší dopravu v širším okolí lokalit apod.