Tvoření prostoru: periferie díla Jana Kotěry - 4. Voda
Po asi roční odmlce si vám dovoluji znovu nabídnout procházku po periferii díla „zakladatele české moderní architektury“ Jana Kotěry. V minulých dílech jsme si připomněli Kotěrovu zahradní architekturu a nějaké její mezinárodní a umělecké souvislosti, Kotěrův bytový design a Kotěrova svítidla.
Ladislav Zikmund-Lender , 24. 10. 2011
Tentokrát se podíváme na téma trochu neobvyklé, i když dříve v architektuře hluboce zakořeněné. Vodu. Už antický zakladatel teorie architektury Vitruvius věnoval vodě celou jednu knihu ze svých celkem deseti knih o architektuře, které byly známy ve středověku a svůj boom zažily s renesancí, kdy se s Vitruviovým dílem musel vyrovnat téměř každý větší architekt. Znalost „chování“ vody, ale i uvědomování si nutné přítomnosti vody ve městě byla pro architekty prostě klíčová. Barokní Řím byl vystavěn nejen na systému kostelů a jejich spojnic, ale rovněž spojnic větších i menších vodních zdrojů. Dnes počet vodních prvků v nově rodící se architektuře zoufale nedostačuje, ale abychom byli spravedliví, oproti dobám historickým byla výrazně redukována jejich funkce – z kašen nepijeme ani v nich nepereme.
Více k tématu
Podle všeho měl Jan Kotěra vodu rád. Z roku 1916 se dochovala jeho vlastní zábavná kresba v plovacím úboru na plovárně. Je zde zobrazen jako všestranný milovník vodního živlu, přírody a snad i sportu. Ne vždy si ale Kotěra s vodou takhle rozuměl. Při realizaci jeho nejslavnějšího díla – budovy muzea v Hradci Králové – se s vodou potýkal značně nepříjemně. Budova se nachází na nábřeží Labe a jedním z jejích zamýšlených estetických účinů bylo i zrcadlení se ve vodní hladině. To výrazně napomohlo impozantnímu dojmu, který Kotěra pro svou stavbu vyžadoval.
Zrcadlení budovy do hladiny protékající řeky Kotěra řešil ještě jednou, a sice v poněkud nešťastném projektu Pravnické a Teologické fakulty pro Karlovu univerzitu. Projekt se táhl neuvěřitelných deset let a zatěžoval by architekta ještě déle, kdyby v roce 1923 nezemřel. Původně ale mělo jít ještě o jiné zrcadlení, než jen do vodní hladiny na Alšově nábřeží. Kotěra měl kromě realizované Právnické fakulty navrhnout ještě zrcadlovou budovu Teologické fakulty, která měla stát naproti na místě dnešního náměstí Curieových a Hotelu President (architekta Karla Filsáka). Pod vedením Kotěrova kolegy z atelieru a z pražské zednářské lóže Národ Ladislava Machoně byla dokončena jen polovina původního univerzitního projektu, tedy fakulta právnická.
Je zajímavé si u Kotěry všimnout tématu tak banálního, jako je voda. Jako před jediným živlem před ní nemusí mít architekt jen respekt, ale může mít k vodě i kladný vztah. A to nejen ve své práci, ale i ve volném čase.
Příští díl bude o módě, oděvu, šatech a obleku v souvislosti s Kotěrovou tvorbou.
Foto: archiv autora Citace: Šlapeta, V. (ed.). Jan Kotěra 1871–1923: Zakladatel moderní české architektury. Praha, Obecní dům: 2001.