Tenká hranice mezi profesí architekta a manažera
Období ekonomického poklesu někteří stavebníci a architekti v České republice nepovažují za krizi. Pouze za navrácení trhu do stavu před stavebním boomem. Přesto řada architektonických ateliérů a stavebních firem zanikla, nebo omezila svoji činnost. Někteří se s realitou vnějších okolností vypořádali flexibilně. Změnili nebo rozšířili své služby a zaměřili je na jinou klientelu.
Michal Čermák , 19. 7. 2011
Více k tématu
Tomáš Blahovec absolvoval na ČVUT v ateliéru ing. arch. Voděry a po studiích získával první zkušenosti během spolupráce s plzeňskou pobočkou Ranný Architects. Poté pracoval pro společnost PPAA (Plzeňský projektový a architektonický ateliér). V druhé polovině devadesátých let již měl dostatečné zkušenosti v architektonické, projekční i dodavatelské činnosti, a proto se v roce 1998 rozhodl uskutečnit ve své kariéře významný krok dopředu a stal se spoluzakladatelem dvou provázaných ateliérů My&Vy a interier My&Vy.
Vlastní ateliér
V roce 2006 se Tomáš Blahovec oddělil od společností My&Vy a založil v Plzni atelier Point, jehož činnost provázal s reklamní agenturou Artep reklama. „Touto spoluprací vznikl jedinečný subjekt, který dokázal klientům poskytnout ucelený servis na klíč – od architektonického konceptu až po realizaci, a to včetně návrhu a výroby nábytku, korporátní grafiky, reklamní kampaně, webdesignu a reklamních předmětů,” říká Tomáš Blahovec k založení vlastního ateliéru. Ateliér získával v době po svém založení nejvíce zakázek na obchodní provozy, jejichž majitelé oceňovali právě kompletní servis ateliéru. S nástupem krize výstavba v komerčním sektoru začala ztrácet na intenzitě a spousta rozjednaných zakázek byla pozastavena nebo rovnou zrušena. Práce začala ubývat a relativně nový ateliér musel začít hledat nové příležitosti a perspektivy, aby nemusel ukončit činnost.
Nový byznys
Ateliér zaměřil před třemi lety svou činnost na soukromou klientelu a ke svým službám přidal Pointshop.cz. Tento internetový obchod s luxusním designovým zbožím nabízí například značky Bene, Artemide, Machalke, Tonon nebo Kartell. Sortiment se skládá z nábytku, osvětlení, koberců, ale i nástěnných nálepek a tapet. Zájemcům je k dispozici showroom, kde si mohou zboží prohlédnout. Atelier Point začal úzce spolupracovat také se stavební firmou MaBell.cz, která pro něj začala zajišťovat realizace staveb nebo interiérů, pokud nemá klient vlastního dodavatele. „Tak širokým rozsahem činnosti se pohybuji na hraně mezi profesí architekta a manažera. V ateliéru pracuje osm až deset lidí, které v případě potřeby doplňují externisté. V současné době pracujeme zhruba na deseti zakázkách v Praze, Plzni a jejím okolí,” říká Tomáš Blahovec a dodává: „Jedná se například o specializovanou kliniku IVF, budovu Genetiky v Plzni, interiéry bytů v Plzni, na pražské Kampě a rodinného domu v Dolních Břežanech.
Nízkoenergetická dřevostavba
Odpočinkovou dřevostavbu v nízkoenergetickém standardu o zastavěné půdorysné ploše 6 x 8 metrů postavil Tomáš Blahovec pro své soukromé účely. V bezprostředním okolí chaty se nacházela ta nejpřirozenější zahrada čítající les, louku i rybník, přesto si pozval architekt profesionální zahradní designérku Kateřinu Karasovou z ateliéru AvantGarden. Doplněním drobné výsadby se pozemek uzavřel a drobná architektura zahradu proměnila v dokonalé odpočinkové místo. Vytvořila zde například zapuštěná místa k sezení, ohniště pro milovníky špekáčků obklopené velkými kameny k sezení a k rybníku přidala lavičku z březové kulatiny, která slouží při rybolovu.
Kavárny a obchody
Před pár lety Tomáš Blahovec stál u zrodu českého kavárenského řetězce CrossCafe, který má za cíl konkurovat zaběhnutým nadnárodním řetězcům typu Starbucks nebo Costa Coffee. Jeho zakladatelem a zároveň provozovatelem je firma Janák Bros., pro kterou atelier Point navrhoval první kavárny v Plzni. Do CrossCafe v nákupní Galerii Dvořák lze nahlédnout skrz obrovskou celoprosklenou stěnu. Velikost kavárny je dimenzována pro 38 lidí a dva členy personálu. Jedinečnost interiéru podtrhuje převaha pohovek k sezení namísto židlí, jak je zvykem v jiných kavárnách. Stěny jsou řešeny originálním použitím rozpixelovaných ornamentů a jednoduchou tapetou s drobným kruhovým vzorem, který doplňuje stropní osvětlení Artemide ve tvaru malých koulí. „V kavárně v Solní ulici jsme si pohráli se světlem a stínem. Interiér kolem prodejního pultu je intenzivně prosvětlený, aby navodil tu správnou nákupní náladu. V místě sezení jsou tmavé podlahy a tlumené intimní osvětlení z nástěnných čtverců a obdélníků podsvícených LEDkami, které vytváří atmosféru pro kávičku se zákuskem,” popisuje Tomáš Blahovec. Zákoutí s pohodlnými křesly jsou doplněna velkou převislou stojací lampou, která dotváří příjemný pocit domova. Poslední realizovaná kavárna pro řetězec CrossCafe od atelieru Point leží v Jungmannově ulici. Zdejší interiér je pojat opět úplně jinak. Dominantními prvky jsou rudě červená a temně žlutá barva, okna z luxferů, příznané cihlové klenby natřené na bílo a původní kamenné zdi. Všechny kavárny ateliér zrealizoval od konceptu po realizaci včetně kompletního zařízení mobiliářem. V Praze se atelier Point podílel na zcela nově vzniklé značce obchodů s oděvy světoznámých návrhářů jako například Versace nebo Ferre. Obchod J.A.M. Couture se nachází v Myšák Gallery ve Vodičkově ulici. Idea celého řešení evokuje tvar kruhu a oblouku. Interiér je jako většina tvorby ateliéru jednoduchý, čistý a příjemný na pobyt.
Otázky pro Tomáše Blahovce
Kdyby existovala možnost, volil byste v příštím životě stejnou profesi? Zcela určitě. U nás v rodě je to skoro tradice. Otec byl architekt, dědeček byl architekt. Dokonce máme v rodě v nějaké větvi samotného Mikoláše Alše.
Čím jste chtěl být, když jste byl malý? Vždy mě bavily technické věci, hlavně elektronika. Dokonce jsem sestrojil krystalku (rádio), když nastoupily počítače, měl jsem jeden z prvních – Atari. A moc mě bavilo programování. Uměl jsem tehdy asi tři programovací jazyky.
Jak se díváte s dnešním odstupem na vaše první práce? Dosti úsměvně. Je v nich nezkušenost, jistá naivita. Ale i snaha.
Kolik hodin denně trávíte v ateliéru? Pracujete o víkendech? Denně velmi dlouhou dobu a často i o víkendu. Dokonce i na dovolených jsem nucen být on-line.
Bez jakého vybavení byste si nedovedl představit svou práci? V dnešní době rozhodně počítač, ale rád si dělám skici, které pak kolegové rozkreslují. Takže i tužku a papír.
Jaký je váš oblíbený architekt? Z českých mám rád pány Lábuse a Kaplického a paní Jiřičnou. Ze zahraničních určitě Franka Lloyda Wrighta a Franka Gehryho.
Jakou stavbu nejvíce obdivujete? Neumím říci jednu stavbu. Miluji období antiky – řecké i římské. Tyto stavby obdivuji.
Myslíte si, že výše vašich honorářů odpovídá úrovni a rozsahu vaší práce? Myslím, že dnes je již honorář většinou adekvátní odvedené práci.
Z jaké zkušenosti jste se nejvíce poučil? Nelze jmenovat jednu. Vždy mnoho zkušeností načerpám při spolupráci s jiným architektem či klientem. Při konfrontaci názorů, různých pohledech na danou věc.
Váš největší úspěch? Že jsem při realizacích potkal velmi zajímavé lidi, ze kterých jsem mnohé načerpal.
Váš největší neúspěch? Že jsem při realizacích potkal naprosto šedivé lidi, ze kterých jsem nemohl načerpat vůbec nic.
Co chybí českým architektům, aby konkurovali těm světovým? Já si myslím, že ti dobří čeští architekti světovým velmi konkurují.
Máte nějaký nesplněný sen ve smyslu, že byste chtěl projektovat určitou stavbu nebo navrhnout interiér nebo nějaký výrobek? Nejsem v tomto smyslu nějak ambiciózní. Mám radost z každé povedené realizace. Nemám a nehledám mezníky.
Existuje ve vaší kariéře nějaký významný mezník nebo osobnost, jež vás ovlivnily? Velmi mnoho. Zpravidla každý klient přináší něco nového, něco podnětného. Je to vývoj. Obecně – každý nový den vás posune. Samozřejmě musíte to chtít vnímat a vidět.
Kdyby vám měla zlatá rybka splnit tři přání, jaká by to byla? Určitě bych si přál, aby moje rodina byla šťastná – moje žena a dcera. Prostě byla pohoda. Více času na rodinu, ale i na sebe, na cestování, které miluji. A profesně? Samozřejmě, že osvícené investory s velkými požadavky.