Snažit se vše posouvat dopředu
Třinecký Petit ateliér, jak vyplývá z jeho názvu, je malým architektonickým studiem. Působí v Moravskoslezském kraji, pokud jde ale o využití technologií při projektování, patří mezi ty pokrokové.
Josefina Dolská , 8. 3. 2019
Ateliér založil Jan Beneš, absolvent stavební fakulty ČVUT. Po desetiletých zkušenostech s navrhováním a realizací staveb se rozhodl vykročit vlastním směrem a vytvořil kolem sebe uskupení lidí, pro které je práce koníčkem. Od samého začátku ateliér vsadil na přípravu projektů formou 3D modelování v Archicadu a BIMu a nedávno povýšil kvalitu výstupů studií integrací fotorealistické vizualizace animací. V nejbližší budoucnosti se připravuje na parametrické navrhování a opět v BIMu. „Projekty, které jsou před námi, si přímo samy říkají o parametrizaci“, říká Jan Beneš a dodává: „Je třeba se neustále snažit vše posouvat dopředu.“
2006 První projekt
Po dokončení fakulty se Jan Beneš přesouvá do Třince. Firmu, ve které začíná pracovat na vybudování projekce, oslovuje realitní kancelář Sting s požadavkem na rekonstrukci objektu na její reprezentativní sídlo. Jan Beneš stavbu nejen navrhne, ale i projektuje, vyjednává povolení a dohlíží nad realizací. Centrum realitních služeb pak získává Benešovo první ocenění – čestné uznání v kategorii stavby občanské vybavenosti Stavba Moravskoslezského kraje 2008.
2010 Vlastní dům
Při návrhu a výstavbě vlastního rodinného domu zakouší i roli investora. Zajímavostí je, že nestaví jen dům pro sebe, ale i druhý dům pro rodiče. Dojem ze vzdušnosti prostoru spolu s promyšleným návrhem interiéru zaujme hodnotící porotu soutěže Stavba Moravskoslezského kraje 2013 natolik, že domům udělují hlavní cenu v kategorii stavby pro bydlení.
2015 Vlastní ateliér
Blížící se narození potomka a další okolnosti ústí v zásadní rozhodnutí Jana Beneše. Opouští roli zaměstnance a zakládá vlastní ateliér. Začíná sám doma u jednoho počítače, což po krátké době nestačí. Přijímá prvního zaměstnance a pronajímá prostory. Ateliér postupně zaměstná až osm projektantů a architektů a zajišťuje komplexní servis od studie, přes všechny stupně projektové dokumentace pro povolení stavby a zajištění povolení staveb po dokumentaci pro provádění staveb a dozor při výstavbě. Jan Beneš má na starost zejména koncepci zakázek, řízení jednotlivých fází projektu, a když mu čas dovolí, tak i z velké části návrh studie.
2016 Stavby pro obce a města
Ateliér navrhuje komunitní centrum s obecním úřadem a knihovnou pro obec Hnojník a bytový dům pro seniory ve Stříteži. Hnojník získává přeměnou stávajícího objektu doplněného o moderní přístavbu zázemí nejen pro kulturní setkávání, ale i pro obecní úřad, knihovnu, hospodu, kavárnu a venkovní amfiteátr. To vše v těsné blízkosti vlakového nádraží. Stavbu bytového domu pro seniory determinují výrazné limity územního plánu, který nedovoluje více než čtyři byty v domě. Vzniká tak srostlice tří domů s dvanácti byty, které hendikep plynoucí z územního plánu využívají jako výrazový prostředek.
2017 Rodinné domy
Rekonstrukce Čermákovy vily ve stylu art deco ve Frýdku-Místku a návrh rodinného domu v Malenovicích. Obě stavby byly oceněny ve Stavbě Moravskoslezského kraje 2016. U malenovického rodinného domu odborná porota ocenila přístup autora, který respektuje potřeby investora a požadavek na hlavní funkci domu –společný rodinný život. Velkorysý prostor v centrální části objektu je zároveň pomyslným těžištěm stavby. Navzdory poměrně velké zastavěné ploše má stavba díky hmotovému a materiálovému řešení příjemné proporce a je odpovídajícím způsobem zasazena do prostředí.
2018 Fotorealistické vizualizace
Ateliér rozšiřuje portfolio služeb o fotorealistické animace, které dokonale přiblíží studie klientům. Jednou z připravených vizualizací je i návrh podzemního parkoviště v centru Třince, který rozvášní debaty veřejnosti na téma parkování. Vznikají projekty golfové klubovny s bytem správce přímo na hřišti v Čeladné, podhorsky laděného rodinného domu s úžasnými výhledy do Beskyd ve Pstruží, který členěním hmot maskuje svou skutečnou velikost, a minimalisticky laděného rodinného domu v Ostravě s bohatým pásovým prosklením. Fotorealistická animace se ukazuje jako nejvhodnější nástroj, který dokonale představí záměr klientovi či veřejnosti.
Jan Beneš o sobě
Kdybyste mohl volit jinou profesi, jaká by to byla?
Pokud bych mohl, tak bych byl i nějakou chvíli bez povolání a cestoval po světě. Poznával nová místa a lidi a zkoumal místní architekturu.
Bez jakého vybavení byste nemohl pracovat?
Bez tužky, pera, počítače a samozřejmě mých kolegů.
Jak si nejlépe odpočinete?
Od práce nejlépe doma s dětmi a od dětí v práci.
Kterou stavbu obdivujete a kterou nesnášíte?
Nemám konkrétní favority. Naopak si užívám radost z pohledu na jakoukoliv dobrou a nadčasovou architekturu. Pokud bych ale měl nějakou stavbu vyzdvihnout, tak je to vila Tugendhat v Brně. Nejvíce nesnáším asi „devadesátky“, které chtěly oslnit, a dost často se jim to bohužel povedlo.
Zohledňujete při projektování princip dlouhodobé udržitelnosti?
Dlouhodobá udržitelnost je důležitým aspektem návrhu a snažíme se o ní uvažovat ve všech fázích životního cyklu stavby.
Kdo vás nejvíc ovlivnil v oblasti architektury?
Při studiu asi všichni vyučující. Každý den se nechávám obohatit vším, co vidím a zažiji. To vše dohromady mě formuje. Nemám žádný vzor, ale naopak se nechávám inspirovat více architekty.
Od kterého architekta byste si nechal navrhnout dům?
Navrhnout dům jsem si už stihl sám. Ale pokud se některé z mých dětí bude chtít stát architektem, tak asi od něj… Něco modernějšího na důchod.
Co je pro vás při práci největší překážkou?
Byrokracie při povolování staveb a nemožnost se efektivně a rychle domoci práva.
Jaký je váš oblíbený typ klienta?
Klient, který si nás vybral pro to, že se mu líbí, co a jak děláme.
Kdyby vám měla zlatá rybka splnit nějaké přání, jaké by to bylo?
Nejsme sice na Miss, ale… Světový mír by byl super. A kdyby byly třeba přání dvě, tak bych si přidal zdraví pro všechny kolem.
Tento článek byl převzat z časopisu ArchiNEWS.