Smart jen naoko. Chystaná úprava Smetanova nábřeží může zhoršit dopravu v centru Prahy
Institut plánování a rozvoje hlavního měst Prahy (IPR) minulý týden představil koncepci, podle které se má revitalizovat oblast Smetanova nábřeží v Praze. Politici slibují snížení dopravní zátěže, zlepšení veřejného prostoru a Smart City v praxi, opatření však mohou v důsledku vést k nárůstu automobilové dopravy v centru města.
Matěj Čunát , 30. 3. 2021
Kdo dostane červenou
Návrh IPRu řeší oblast nábřeží od Mánesu po Klementinum a dělí revitalizaci do dvou etap. V návrhu se počítá s přidáním tramvajové zastávky, v části úseku vzniknou také cyklopruhy a dojít má i ke zúžení vozovky – auta by tak jezdila ve stejném pruhu jako tramvaje.
Aby se nábřeží stalo promenádou a bylo možné rozšířit chodníky a vytvořit oddělený prostor pro cyklisty, musí se snížit počet projíždějících automobilů, které by zpomalovaly tramvaje. Redukce aut na Smetanově nábřeží není nové téma. Už bývalý primátor Bohuslav Svoboda za ODS sliboval uzavření nábřeží pro auta za podmínky dokončení tunelového komplexu Blanka.
Současná koalice (Piráti, Praha sobě a Spojené síly pro Prahu – TOP 09 a STAN) chce trochu paradoxně dopravu v tomto místě zachovat a dojíždění autem do centra zjednodušit. Místo vyhrazení nábřeží pěším slibuje využití chytrých technologií k redukci dopravy: průjezd centrem bude hlídat kamerový systém s rozpoznáváním značek, který vyhodnotí, zda byl vjezd oprávněný. Oblastí budou moci projet pouze rezidenti, majitelé tamních provozoven nebo návštěvníci – pokud má řidič cíl na Praze 1, stačí si koupit parkovací lístek. Červenou dostane tranzitní doprava.
Více k tématu
A cyklisti?
Zatímco automobilovou dopravu řeší tato koncepce podrobně, opatření pro cyklisty je nedomyšlené. V návrhu se sice počítá s novými cyklopruhy od Mánesu po Karlovy lázně, ale od lázní ke Klementinu musí jet cyklisté ve vozovce s tramvajemi a automobily. V současnosti přitom cyklisté jezdí po vozovce v celém úseku, v navrhovaném řešení ale budou do vozovky sjíždět z odděleného cyklopruhu a budou tak muset dát přednost projíždějícím autům a tramvajím, což přinese zhoršení oproti stávajícímu stavu. Problematičnost sloužení provozu navíc připustil i architekt Šimon Jiráček z IPR. „U kaple Křižovníků by mělo dojít ke sloučení cyklistů s tramvajovým tělesem. Jsme si vědomi, že to není nejšťastnější a nejbezpečnější řešení, v Kodani by k tomu přistupovali jinak,“ pronesl.
V Kodani by přistupovali jinak minimálně ke dvěma věcem – k preferenci cyklistů a omezování automobilové dopravy. Kodaň prokázala, že pokud vytvoříme podmínky pro bezpečnou a komfortní jízdu na kole, tak tím ulevíte městu od aut. Dnes se v Kodani na kole přepravuje 40 procent obyvatel – v Praze 1 procento. Druhou věcí, kterou v Kodani dělají jinak, je redukce automobilů.
„Pokud se chcete zbavit aut v ulicích, jednoduše je pro auta uzavřete,“ prohlásil pro The Guardian urbanista Søren Elle, který tím zároveň popisuje princip tzv. dopravní indukce. Velká část automobilistů totiž využije jiných způsobů dopravy, pokud se jim vytvoří pozitivní motivace (lepší MHD, cyklistika), nebo pokud jsou k tomu donuceni – zdlouhavým stáním v kolonách, nedostatkem parkovacích míst, komplikovaným průjezdem centrem. Naopak pokud se podmínky pro automobilovou dopravu zlepšují, jízdu autem využijí i lidé, co předtím jezdili městskou hromadnou dopravou. Kodaňskou inspiraci v podobě dopravní indukce ale koncepce nebere v potaz.
Parkovat se musí
„Smart“ opatření na Smetanově nábřeží, která mají zamezit tranzitní dopravě a ulevit prostoru od aut, totiž mohou v důsledku dopravní situaci v centru ještě zhoršit. Pokud dnes mnoho Pražanů pro cestu do centra využije městskou hromadnou dopravu, aby se vyhnuli stání v koloně, při zavedení kamerového systému se z centra vyloučí tranzit, kolony ubydou a to může být ve výsledku motivací, proč do centra vyrazit právě automobilem. Autům v centru tak opatření na Smetanově nábřeží zlepší podmínky pro vjezd, místní radnice přitom ještě chystá navyšování parkovacích míst v lokalitě.
„Na Prahu 1 se začalo stěhovat strašně moc lidí do bývalých Airbnb bytů“, vysvětlil v diskuzi pořádané CAMPem radní Richard Bureš trend, díky kterému se zvyšuje počet obyvatel centrální městské části a spolu s nimi i počet aut, které zde parkují. „Chceme jim vytvořit místo nejen pro veřejný prostor a zeleň, ale i pro zaparkování.“
Proč Praha neuzavře nejvýznamnější nábřeží pro auta, nakonec vysvětlil ve stejně diskuzi i náměstek Petr Hlaváček. „Hledáme cestu tak, aby to bylo vyvážené, aby se v tom území mohli pohybovat lidé, kteří chtějí přijet autem, nebo se pohybovat na kole.“ Jenže vyváženosti v takto frekventovaném místě lze docílit jedině tak, že by se oddělil provoz aut od cyklistů, což ale kvůli úzkému profilu není možné. Slibovaná „vyváženost“ tak ve skutečnosti znamená, že auta dostanou zase přednost.