Novinky a názory / zprávy

Schváleno. Do 5 let má v Praze vzniknout dočasná lanovka spojující Podbabu a Bohnice

Pražští zastupitelé včera schválili výstavbu nové lanové dráhy, která má propojit městské části Praha 6 a Praha 8 – dosud mezi nimi přímé spojení veřejnou dopravou chybí. Se životností lanovky se počítá na 30 let, spojení pak nahradí plánovaná tramvajová trať. Nová lanová dráha má být zprovozněna v roce 2025.

EARCH.CZ , 3. 7. 2020

O lanové dráze, která by propojila Podbabu s Bohnicemi, se diskutuje již několik let. Se záměr přišel bývalý pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), který prosazoval také novou lanovou dráhu vedoucí od Vltavy na Letnou – ta ovšem podporu nezískala. Lanovku mezi Podbabou a Bohnicemi schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy ve čtvrtek a projektem výstavby zastupitelé zadali pražskému dopravnímu podniku (DPP).

Foto: eArch

Lanová dráha má fungovat jen dočasně, zhruba 30 let, dokud přímé spojení mezi těmito pražskými částmi nezajistí plánovaná tramvajová trať, její zprovoznění ovšem v tomto úseku komplikuje řada okolností.

„Pracujeme i na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Je to další krok k lepší a modernější MHD. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Koblenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa. Jsem moc rád, že důležitosti tohoto spojení rozumí také Zastupitelstvo,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Foto: eArch

Lanová dráha má ulehčit dopravu po hlavním městě především 25 000 obyvatelům bohnického sídliště a obyvatelům Dejvic a Bubenče, kde jsou také desetitisíce vysokoškoláků. „Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Scheinherr.

Městská lanovka bude mít dvě koncové a jednu mezilehlou stanici, mezi Bohnicemi a Podbabou vznikne totiž ještě stanice u zoologické zahrady v Troji. Jízda potrvá 7 minut a během ní cestující překonají výškový rozdíl 100 metrů. Počítá se se 17 kabinami o kapacitě 35 osob, celkově má lanovka přepravit 2000 cestujících za hodinu. Provoz lanovky bude probíhat v rámci systému Pražské integrované dopravy. Na výstavbu lanovky vypíše DPP veřejnou zakázku, ještě před tím bude upřesněno, jakou metodou bude vybráno architektonické řešení stanic a designové řešení kabin a podpěr.Celkové náklady mají dosáhnout 1,5 miliardy korun.

Foto: eArch

Klíčová slova:

Praha

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři