Schváleno. Do 5 let má v Praze vzniknout dočasná lanovka spojující Podbabu a Bohnice
Pražští zastupitelé včera schválili výstavbu nové lanové dráhy, která má propojit městské části Praha 6 a Praha 8 – dosud mezi nimi přímé spojení veřejnou dopravou chybí. Se životností lanovky se počítá na 30 let, spojení pak nahradí plánovaná tramvajová trať. Nová lanová dráha má být zprovozněna v roce 2025.
EARCH.CZ , 3. 7. 2020
O lanové dráze, která by propojila Podbabu s Bohnicemi, se diskutuje již několik let. Se záměr přišel bývalý pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD), který prosazoval také novou lanovou dráhu vedoucí od Vltavy na Letnou – ta ovšem podporu nezískala. Lanovku mezi Podbabou a Bohnicemi schválilo Zastupitelstvo hl. m. Prahy ve čtvrtek a projektem výstavby zastupitelé zadali pražskému dopravnímu podniku (DPP).
Více k tématu
Lanová dráha má fungovat jen dočasně, zhruba 30 let, dokud přímé spojení mezi těmito pražskými částmi nezajistí plánovaná tramvajová trať, její zprovoznění ovšem v tomto úseku komplikuje řada okolností.
„Pracujeme i na tramvajové trati, pro ni ale budeme potřebovat postavit nový most přes Vltavu a také skoro kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic. Hledali jsme proto rychlejší řešení, jak Prahu 6, Troju a Prahu 8 propojit. Lanovku postavíme Pražanům už do pěti let. Je to další krok k lepší a modernější MHD. Inspirovali jsme se třeba lanovkou v německém Koblenz, portugalském Portu nebo ve francouzském Brestu. Lanovka odveze stejné množství lidí jako jedna páteřní tramvajová linka, bude čtyřikrát levnější a po dokončení tramvajové trati zůstane jako alternativa. Jsem moc rád, že důležitosti tohoto spojení rozumí také Zastupitelstvo,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).
Lanová dráha má ulehčit dopravu po hlavním městě především 25 000 obyvatelům bohnického sídliště a obyvatelům Dejvic a Bubenče, kde jsou také desetitisíce vysokoškoláků. „Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru Áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ dodal Scheinherr.
Městská lanovka bude mít dvě koncové a jednu mezilehlou stanici, mezi Bohnicemi a Podbabou vznikne totiž ještě stanice u zoologické zahrady v Troji. Jízda potrvá 7 minut a během ní cestující překonají výškový rozdíl 100 metrů. Počítá se se 17 kabinami o kapacitě 35 osob, celkově má lanovka přepravit 2000 cestujících za hodinu. Provoz lanovky bude probíhat v rámci systému Pražské integrované dopravy. Na výstavbu lanovky vypíše DPP veřejnou zakázku, ještě před tím bude upřesněno, jakou metodou bude vybráno architektonické řešení stanic a designové řešení kabin a podpěr.Celkové náklady mají dosáhnout 1,5 miliardy korun.