Novinky a názory / názory a komentáře

Rozhovor s designérem Gray Hollandem - díl 2.: Budoucnost uživatelského rozhraní

Gray Holland, vedoucí oddělení designu společnosti Allplan Nemetschek, nás ve druhé části rozhovoru seznámí jak se způsobem designování fyzických výrobků, tak i se svou vizí budoucího charakteru a způsobu ovládání počítačů a aplikací.

Jaroslav Sládeček , 25. 6. 2012

 

Foto: eArch

Používáte při svém navrhování fyzické modely nebo začínáte rovnou ve 3D programu?

 

Čím věrněji finální výrobek vymodelujete, tím lepší zpětnou vazbu od zákazníků získáte. Samozřejmě musíte odhadnout nejefektivnější cestu kompromisu danou náklady, časem a dostupnými zdroji. Toto je výzva pro rychlé prototypy. Při návrhu slunečních brýli pro Nike jsme použili technologii SLA [stereo lithography] pro "vypěstování" 3D modelů na testování vzhledu a pocitu. V oblasti vývoje softwarů používáme spoustu interaktivních technik rychlých prototypů v rozsahu od papírových modelů, video ukázek, Flashových “click dummies”,... až k naprogramování přesné kopie produktu. Výslednou manifestací této filosofie je vyvinutí produktu jako důkazu konceptuálního experimentu. Jméno tohoto klíčového výzkumu zní Minimal Viable Product [MVP], jež omezuje zaměření vývoje jen na to, co je nutno testovat a nic víc. Při užití tohoto přístupu k návrhu současně s procesy "Svižného Vývoje (Agile Development)" lze vypustit produkt organicky a s vysokou mírou redukce rizik, přítomných ve většině snah velkých softwarových společností. Ovšem tato nová metodologie vyžaduje značnou disciplínu a pro existující organizace může být náročné ji neustále udržovat, neboť vyžaduje nový způsob myšlení, práce a hlavně jiný způsob měření úspěšnosti.

Mohou se uživatelé Allplanu těšit na nové zásadní změny v UI?

Nemohu o tom mluvit přímo, ale vytvořili jsme mnoho prototypů a provedli mnoho testů s uživateli. Jsem zvědavý na nadcházející verze, ve kterých by se mělo zúročit naše úsilí při experimentování s UX.

Jak bude vypadat GUI za deset let?

Ještě donedávna byly nástroje pro "experty" spojeny s komplexností - čím více funkcí a prvků, tím lépe. Tento trend se však mění. Do budoucna budou expertní nástroje spíše něco jako nože na sushi, navržené pro specifické účely tak, aby byly jednoduché, přímočaré a efektivní. Tyto principy vidíme fungovat v okrajových oblastech vysoce výkonné technologie: ovládání závodních aut Formule 1 bylo redukováno jen na brzdu, plyn, volant a dvě páky pro řazení nahoru a dolů. Už žádná komplikovaná spojka, tato funkce je dnes již zastaralá, přebytečné funkce se omezují, čímž se zvyšuje celkový výkon. Všichni známe bojovou stíhačku s projekcí Heads Up Displays (HUD), kde se pilotům promítá GUI přímo před očima a udržuje se tak jejich pozornost na cíl během řízení. Dalším dobrým příkladem je Google. Ten má na své domovské stránce pouze jediný vstupní řádek. Toto jednoduché bílé pole by mohlo být pravděpodobně jedním z nejlukrativnějších míst na webu. Proč ho Google nezanáší reklamou (jako např. Yahoo)? Protože by tak znečistil jednoduché a účelné uživatelské rozhraní, které je ústředním pilířem této značky – nejlepšího vyhledávače.

 

Foto: eArch

Jednoduše řečeno, GUI v budoucnu téměř vymizí. Nebo se nanejvýš objeví "právě v čas" a pouze tam, kde bude potřeba. Ať už je úkol či aktivita jakákoliv, GUI bude během práce podporou a nebude dominovat pracovní ploše tak, jak je tomu dnes. Uživatelské rozhraní bude přirozenější a intuitivnější, bude méně závislé na vnějších zařízeních (klikání myší), a více na gestikulárním způsobu práce (něco jako větší iPad). GUI bude více integrováno do našeho přirozeného prostředí, protože rozšiřující se nová realita je bude překrývat. UI bude integrováno do expresivních způsobů používání nástrojů. Akcelerometr, který je zabudován ve vašem chytrém telefonu, je jen začátek. Vezměte takový šálek kávy nebo malířský štětec – ani jedno z toho nemá žádné vlastní GUI. Obojí má "držadlo" a stačí je zvednout a používat aniž byste přemýšleli o tom jak. To je budoucnost technologie GUI, ale máme před sebou ještě dlouhou cestu a mnoho dalších pokusů, než se k tomuto dopracujeme.

 

V souvislosti s inovacemi CAD se čím dál tím víc mluví o uplatnění informačního modelu budovy (BIM) a jeho automatizaci. Povede to ke zjednodušení uživatelského rozhraní?

Možná jste slyšeli frázi „garbage in, garbage out“ (zadáte-li do počítače nesmysl, vyjde vám zase nesmysl). BIM je skvělý a slibný nápad, ale nesmíme zapomínat, že každý datový model nebo databáze jsou jen tak dobré, jak dobré jsou informace, uložené v něm - mnohem důležitější je schopnost najít, využívat a předávat tyto informace v určitém čase a smysluplným způsobem. Domnívám se, že uživatelské rozhraní je klíčem k užitečnějšímu informačnímu modelu budovy, což vede k výraznému zjednodušení a zefektivnění způsobu navrhování architektury. Za prvé automatizací opakujících se a pracovně náročných úkonů - snížení této zátěže pak podporuje tvůrčí činnost. Za další je důležité rozšíření dostupnosti BIM organizováním jej kolem uživatelského rozhraní a ne naopak. Tento přístup pomůže k výběru informací a jejich zpracování, což opět přispívá ke kreativnímu využití informací namísto jejich správy. Umístění technologie okolo uživatele a přechod od donucování uživatele, aby se technologii přizpůsoboval, zásadně změní informační modely k lepšímu. Používání takového nového přístupu k BIM bude průlomovou událostí pro příští generace architektů a inženýrů. Bude to znamení, že se CAD připojuje k Inovačnímu věku.

Pokračování příště.

Ostatní části rozhovoru: 1. díl najdete zde, 2. díl najdete zde, 3. díl najdete zde. 4. díl najdete zde.

 

Článek vznikl za podpory společnosti Nemetschek Allplan.

Článek vznikl za podpory společnosti KOMA MODULAR CONSTRUCTION s.r.o.Foto: eArch

Klíčová slova:

Generální partner
Hlavní partneři