Rozhovor s ateliérem A69
Ateliér A69 patří již řadu let mezi přední české ateliéry. Jejich realizace jsou odbornou veřejností oceňovány dlouhodobě, ač už se jedná o „Sanatorium dr. Petáka ve Františkových lázních“, nebo o „Spojovací chodbu hotelu Pawlik “, za které ateliér získal již dříve ocenění Grand Prix Architektů. Grand Prix Architektů 2011 ateliér 69 ocenil i v tomto ročníku a to hned dvakrát, za bytový dům Triplex v Karlových Varech a za Pěší zónu v Chebu. A co na to architekti z A69?
, 23. 5. 2011
Co pro vás znamená ocenění v Grand Prix?
Je to pro nás zpětná vazba, ohlas odborného publika. Jsme rádi, že je to ohlas příznivý. Je to pokaždé satisfakce za všechny ty komplikace, frustrace a rány utržené při prosazování si vlastní pravdy. A je přece příjemnější, než za pravdu hořet, za pravdu dostat cenu GPA, no ne?
Myslíte, že oceněný projektu patří ve Vaší dosavadní práci k těm nejzdařilejším? Pokud ne, kterého projektu si sám ceníte nejvýše?
No to po nás nechtějte. To je jako otázka, které vaše dítě máte nejraději? No samozřejmě, že to, které se rodilo v největších bolestech, bylo nejvíc nemocné a nejvíc zlobilo. V takovém případě jsou pěší zóna v Chebu (*1999) a TRIPLEX (*2003) jedni z favoritů.
Očekáváte díky ocenění v Grand Prix nějakou změnu ve Vaší kariéře?
No to snad už ani ne. Od založení ateliéru A69 v roce 1994 jsme získali v GPA 3 čestná uznání a 4 ceny. První ocenění v GPA v roce 1999 pro nás znamenala důležitý zlom. Díky němu jsme začali být vnímáni na české scéně jako ti „mladí nadějní“ z pohraničních hvozdů. A doma nám to zachránilo krk, protože se naši rodáci ze západního koutku republiky na nás a naše stavby dívali úkosem.
Jaká byla práce na oceněném projektu, kdo Vás oslovil a jaká byla komunikace s investorem?
Oba oceněné projekty jsou rozdílné. Jak typologicky, tak investičně. Ale ať byly financovány z veřejných prostředků nebo soukromým developerem, mají jedno společné. Trvaly strašně dlouho. Pěší zóna v Chebu 11 a TRIPLEX v Karlových Varech 8 let. V obou projektech se dá říct, že se za tu dobu změnili investoři. Reprezentace města, která si náš koncept úprav pěší zóny vybrala v roce 1999, se díky komunálkám změnila dvakrát. Projekt TRIPLEX zrealizoval až jeho čtvrtý majitel. A paradoxně to byl majitel, ze kterého jsme měli největší obavy. Rádi jsme zjistili, že naše předsudky vůči ruskému investorovi byly liché.
Na čem pracujete v současné době? Další oceněný projekt Grand Prix 2012?
Pokud vše dopadne dobře, budeme se na příštím GPA prezentovat realizací opět z našeho rodného regionu.
Mohli byste popsat největší úskalí a největší pozitivní momenty v tvorbě na projektu oceněném Grand Prix?
Pokusíme se nastínit sled klíčových momentů. Prvním klíčovým momentem v projektu pěší zóny v Chebu bylo, když si ze tří soutěžních návrhů rada Města vybrala ten náš. Dalším klíčovým momentem bylo, když se podařilo po osmi letech sehnat peníze na realizaci a za další šťastný moment považujeme vítězství Prof. Mariana Karla v sochařské soutěži na point de vue pěší zóny v jejím vyústění do náměstí. Mimochodem za tuto svoji kinetickou plastiku s názvem Brána času získal v GPOA v kategorii umělecké dílo.
V případě TRIPLEXU byl prvním šťastným momentem, když nás ke spolupráci na projektu přizval Aleš Marek z AED. Dalším, když se podařilo změnit záměr územního plánu na parcele vystavět parkhaus pro 800 aut. Pak získání stavebka a vypořádání se se spekulujícími majiteli garáží na parcele. To vše v peřejích čtyřnásobné změny majitele projektu. A to vše roztaženo do osmi let.
Děkuji za odpovědi!
Jiří Kout