Rampy na Václavském náměstí nebudou. Tramvaje se sem vrátí po roce 2023
Tento týden prošla aktualizací patnáct let stará studie rekonstrukce Václavského náměstí, která počítá s také návratem tramvají. Hlavní změnu představuje vedení tramvajových kolejí – zatímco v horní části náměstí povedou po stranách, spodní částí budou projíždět středem. Rekonstrukce spodní části začne na jaře příštího roku, diskutované rampy do podzemních garáží zde po dlouhých sporech nebudou.
EARCH.CZ , 25. 10. 2019
V roce 2005 zvítězil v architektonické soutěži na rekonstrukci Václavského náměstí v Praze návrh (dnes již rozpadlé) kanceláře Cigler-Marani. Projekt se ovšem neustále odsouval. Nakonec se dočkal oživení v souvislosti s plánovaným návratem tramvají, který letos schválili pražští radní. Zatímco spodní část náměstí se má začít proměňovat na jaře příštího roku, rekonstrukce horní části potřebuje získat územní rozhodnutí a stavební povolení na základě upravené studie. S dokončením revitalizace celého náměstí se počítá na přelomu let 2022 a 2023.
Poté by se na Václavské náměstí měly po dlouhých desetiletích vrátit také tramvaje. Jejich provoz byl přerušen na začátku 80. let. Právě dobrá obslužnost veřejnou dopravou je přitom klíčová pro napojení náměstí na své okolí a celkovou proměnu značně opomíjeného prostranství na kvalitní veřejný prostor. Díky tomu by Václavské náměstí měli v mnohem větší míře využívat opět obyvatelé hlavního města. Václavské náměstí má totiž pověst hlučné turistické lokality, které se Pražané raději vyhýbají.
Více k tématu
Úpravu patnáct let staré studie vypracovala kancelář architekta Jakuba Ciglera, který je podepsán pod velkými projekty v centru města, jako jsou například polyfunkční objekty Quadrio na Národní třídě nebo Florentinum u Masarykova nádraží. Nejvýraznější změny představuje vedení tramvají – v horní části Václavského náměstí mají nově projíždět po stranách přibližně v místech, kudy dnes jezdí auta, spodní část pak budou protínat v jejím středu.
Výrazně se mají rozšířit chodníky na úkor parkovacích stání, přibydou také další aleje stromů. Architekti uvažovali nahradit stávající lípy platany, které jsou pro městské prostředí vhodnější, proti tomu se ale vzedmula silná vlna odporu veřejnosti. V současné chvíli se tak údajně řeší možnosti zachování, respektive nové výsadby lip především s ohledem na lepivou medovici, kterou lípy vypouštějí a která znečišťuje prostor pod jejich korunami.
Velkou otázku vyvolávaly také rampy do podzemních garáží, které se měly nacházet ve spodní části náměstí. Ty byly totiž součástí zadání soutěže z roku 2005. Postupem času ale převážil názor, že jejich realizace bude představovat blokaci velké plochy veřejného prostoru a současně výraznou vizuální bariéru. Starosta Prahy 1 Pavel Čižinský tento týden také oznámil, že se podařilo vyjednat novou dohodu s developerskou skupinou Crestyl, která podzemní garáže realizuje pod svým projektem Savarin u Václavského náměstí. Auta by se tak nově do podzemních garáží měla dostávat pomocí výtahů v ulicích V Cípu a Jindřišské. Celkové náklady na rekonstrukci Václavského náměstí a vybudování tramvajových tratí se mají pohybovat okolo 250 milionů korun.