Novinky a názory / názory a komentáře

Profil brněnského ateliéru RAW

"Ró" jako materiál, surovina, syrový, surový (v přírodním stavu), neředěný, nezkušený, zelený, krvavý, nezahojený, otlačený, odřený, opruzený, bolavý (řezavě), sychravý. Nebo jako třeba vyzáblý (rawboned), nevydělaná kůže (rawhide) nebo ne docela uvařený (rawish). Ale taky architektonická kancelář, docenti architekti Tomáš Rusín a Ivan Wahla, řada staveb v Brně a dalších českých, moravských i slovenských městech.

Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR (CEGRA) , 10. 3. 2020

Brněnský ateliér Raw dnes zajišťuje komplexní projektovou činnost – přípravu a koncepci návrhů, jejich projednání, prováděcí dokumentaci, autorské dozory a inženýrskou činnost. Rozsah jeho zaměření se pohybuje od velkých urbanistických celků, přes návrhy budov až po interiéry a architektonický detail. Vše ale začalo v 90. letech už na katedře architektury, kde oba architekti studovali…

1990

Tomáš Rusín a Ivan Wahla zakládají ateliér Raw. Zprvu projektují většinou butiky a bary, ale postupně se jejich portfolio rozšiřuje a přibývají větší stavby. Hned od počátku spolupracují s jinými architektonickými kancelářemi, například postupně s Antonínem Novákem a Petrem Valentou z ateliéru DRNH, Milošem Klementem a Petrem Todorovem, Alešem Burianem a Gustavem Křivinkou nebo pražskými kolegy Romanem Vrtiškou a Vladimírem Žákem. S Petrem Pelčákem vydávají dvacet let ediční řadu monografií převážně předválečných brněnských architektů.

1993

Jednou z prvních významných zakázek ateliéru je legendární, dnes již zaniklé, Café Blau na brněnském Jakubském náměstí.

2001

RAW - Dopravní podniky Brno

2004

RAW-Café Onyx

2009

RAW - BD Křídlovnická

Deset otázek pro Ivana Wahlu

Kdybyste mohl volit jinou profesi, jaká by to byla?

Programátor Archicadu.

Bez jakého vybavení byste nemohl pracovat?

Bez kolegů.

Jak si nejlépe odpočinete?

U rýsování.

Kterou stavbu obdivujete a kterou nesnášíte?

Fenoménem, o kterém se v Brně hodně mluví, je polystyrénem zateplený dům, nejlépe z 19. století, se zaprášenou růžovou akrylátovou omítkou, s plastovými okny imitujícími dřevo, s občůraným soklem napodobujícím umělý kámen a postříkaným slabomyslným graffiti.

Zohledňujete při projektování princip dlouhodobé udržitelnosti, a jakým způsobem?

Samozřejmě, při projektování používáme Miesovo „méně je více“.

Kdo vás nejvíc ovlivnil v oblasti architektury? Máte nějaký vzor?

Iktinos a Kallikratos.

Od kterého architekta byste si nechal navrhnout dům?

Od Iktina.

Co je pro vás při práci největší překážkou?

Spousta předpisů a administrativních překážek, které pro stavění nejsou přínosem. Ale to už dnes vědí asi všichni.

Jaký je váš oblíbený typ klienta?

Všechny klienty máme v oblibě.

Kdyby vám měla zlatá rybka splnit nějaké přání, jaké by to bylo?

Na nic nemůžu přijít. Asi Lamborghini Miura. To by šlo? Nebo ne, raději něco profesního, kolegové by potřebovali v ateliéru projektovat něco povznášejícího, třeba moravskou pobočku Guggenheimova muzea. Nebo alespoň nějaký obyčejný obytný dům v proluce.

Převzato z ARCHINEWS 1/2020

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři