Praha na mezinárodním veletrhu MIPIM představila rozvojové plány i nová pravidla spolupráce s developery
Prestižní realitní veletrh MIPIM, který patří mezi největší akce svého druhu na světě, otevřel po dvouleté pauze brány Festivalového paláce v Cannes. Novinky za hlavní město Prahu zde prezentoval Petr Hlaváček, I. náměstek pražského primátora. Své plánované projekty zde představily rovněž developerské společnosti AFI, JRD či Trammell Crow Company.
Hlavní město Praha , 19. 4. 2022
Od minulého ročníku, který proběhl v roce 2019, se změnilo mnohé. Tuzemská metropole mimo jiné představila nová pravidla spolupráce s developery a zahájila činnost Pražské developerské společnosti, která pracuje na individuálních bytových projektech či koordinuje rozvoj v klíčových oblastech vlastněných hlavním městem. „Během covidové pauzy se v Praze udála spousta změn, které bylo třeba odprezentovat. Jsme proto rádi, že jsme měli možnost navázat na dřívější jednání s významnými světovými developery a investory a podělit se o zkušenosti se zástupci dalších světových metropolí. Prahu čeká v následujících letech řada významných projektů a podobné veletrhy jsou vždy vítaným nástrojem, jak jejich rozvoj podpořit,” shrnuje Petr Hlaváček.
Více k tématu
Proměny metropole
Změny pokročily také v oblasti konkrétních projektů – nejen v rámci rozvoje brownfieldů, ale též dopravní infrastruktury či výstavby významných budov. Již v květnu budou známy výsledky architektonické soutěže o podobu Vltavské filharmonie. Pro Smíchov City již je vítěz návrhu základní školy znám – stal se jí mezinárodní tým Office Ou & Inostudio. Obdobně je na tom okolí Florence, kde v soutěži na jeho proměnu vyhrál tým složený z architektonických studií UNIT architekti, A69 – architekti a MARKO&PLACEMAKERS. Nové soutěže a dialogy jsou v přípravě u Rohanského ostrava, parku a základní školy u Nákladového nádraží Žižkov či haly Hlavního nádraží a jeho okolí. Budoucí proměnu Rohanskeho ostrova či odbavovací haly Hlavního nádraží a Vrchlického sadů bude město hledat v soutěžních dialozích, které budou vyhlášeny na jaře letošního roku. Připravují se i architektonické soutěže, například na základní školu v lokalitě Nákladového nádraží Žižkov či bytový dům na Smíchově nebo Vršovicích.
Zelenou dostala také stavba nové linky D pražského metra, která získala pravomocné stavební povolení. Stavba bude zahájena v průběhu měsíce dubna. K dopravním stavbám město nyní přistupuje jinak a vždy se snaží najít vhodné urbanistické řešení, které je součástí města a nestává se bariérou. V letošním roce se ještě dočkáme zahájení jedné z etap železniční tratě na Letiště Václava Havla. „Zahušťování města nelze řešit bez adekvátních zásahů do dopravy. Jsem proto rád, že se daří v Praze posouvat i tyto projekty, navíc s ohledem na udržitelnou mobilitu, která je pro zdravý rozvoj města zcela stěžejní,” doplňuje náměstek pro územní rozvoj Hlaváček.
Důraz na dostupnost bydlení
Projekty na rozvoj brownfieldů spolu s novými pravidly spolupráce s developery, která jsou platná od letošního roku, začínají přinášet konkrétní výsledky. „Transparentnější nastavení pravidel zrychluje dosažení dohody mezi městem a investorem. Spoluúčast investorů pak přináší více peněz na rozvoj dopravní i školské infrastruktury,” shrnuje Petr Hlaváček.
Jen skrze Pražskou developerskou společnost se očekává, že v rámci revitalizace brownfieldů na Palmovce, Nových Dvorech či v Dolních Počernicích mohou vzniknout stovky nových městských bytů. Projektová příprava začne již letos, do pěti let by mohly vzniknout první městské byty a hotovo by mělo být do roku 2035. Další projekty na veletrhu představili i zástupci soukromých developerů, kteří stále častěji začínají nabízet byty k nájemnímu bydlení. Například společnost AFI aktuálně staví 900 nájemních bytů ve třech pražských lokalitách.