Památky UNESCO pod útokem protestujících Brazilců. Jak demonstrace poničily vládní budovy Oscara Niemeyera?
Architektura, která měla být symbolem transparentnosti demokratického režimu, se stala pod návalem příznivců brazilského exprezidenta kulisami s apokalyptickým nádechem. Co vše je ve vládních budovách od Oscara Niemeyera zničeno, se vyčísluje v těchto dnech.
Adéla Vaculíková , 19. 1. 2023
Rozmlácené skleněné tabule, povalený a rozbitý nábytek, díry v obrazech – to je nynější realita vládních budov v Basílii od architekta Oscara Niemeyera, které v neděli 8. 1. 2023 vzali útokem podporovatelé bývalého brazilského prezidenta Jaira Bolsonara. Vedle reportáží a textů rozebírající události z politického hlediska se na stránkách světových médií objevují také zmínky o tom, co konkrétního bylo při rabování budov zničeno. Fotografie z poničených interiérů zveřejnil web Architectural Digest.
Hlavní město Brazílie vybudované v průběhu 50. a 60. let podle urbanistického plánu Lúcia Costy a architektonických návrhů budov od Oscara Niemeyera je od roku 1987 zapsané na seznam Světového kulturního dědictví UNESCO. Není proto divu, že se k situaci začínají vedle politologů vyjadřovat i historici umění a architekti.
Více k tématu
„Na málokterém místě na světě se překrývají tak složité situace jako právě v Brasílii. Její architektura přesto symbolizuje brazilskou republiku a demokracii, jakýkoli útok na tyto symboly má význam a důsledky pro brazilskou paměť a kulturní dědictví. Teroristické činy z ledna 2023 zničily část dědictví a vyvolaly otázky přesahující rámec uměleckých předmětů a architektury, dotýkající se vzdělávání, kultury a národního politického kapitálu,“ napsala pro ArchDaily brazilská architektka Giovana Martino.
Demonstrace a rabování zasáhly především tři hlavní vládní budovy v centu města – konkrétně palác Planalto, který slouží jako oficiální kancelář prezidenta, budovu Nejvyššího federálního soudu a Národní kongres Brazílie. Právě poslední zmíněná budova, ve které sídlí jak senát, tak poslanecká sněmovna, se v médiích objevovala nejčastěji. Její střechy a vedlejší náměstí s názvem Three Power Plaza se totiž zaplnily stovkami lidí.
„Je již potvrzeno, že vandalské činy zničily několik částí těchto budov a poškodily cenné památky. Příkladem je plátno Mulatas (Mulatky) od Di Cavalcantiho, vitráž Araguaia (řeka Araguaia) od Marianne Perettiové a socha A Justiça (Spravedlnost) od Alfreda Ceschiattiho,“ uvedlo UNESCO. Ředitelka brazilské kanceláře UNESCO Marlova Noleto také nabídla svou odbornou pomoc při obnově poškozených uměleckých děl a architektury brazilskému ministerstvu kultury.
Město Brasília je ceněno převážně pro své urbanisticko-architektonické aspekty, které mají své kořeny v tvorbě jednoho z předních představitelů evropského modernismu Le Corbusiera. Urbanista Lucio Costa a architekt Oscar Niemeyer jsou v globálním měřítku považováni za jedny z jeho předních následovníků.
O vybudování nového hlavního města, které by mělo vzhledem k velikosti země centrálnější polohu, rozhodl v padesátých letech tehdejší brazilský prezident Juscelino Kubitschek. Monumentální počin vystavěný „na zelené louce“ měl demonstrovat především stabilitu a demokratické založení Brazílie. Pro tyto ideály byl zvolen Costův racionální urbanistický plán připomínající letícího ptáka a světlé budovy Oscara Niemeyera, které měly svými skleněnými plášti zosobňovat „transparentnost demokratického uspořádání“.
Právě proražením velkých skleněných tabulí se před pár dny demonstranti dostávali do jednotlivých vládních budov. „Pochopení důsledků těchto činů bude ještě nějakou dobu trvat, ale je naléhavě nutné provést fyzickou a symbolickou rekonstrukci poškozené architektury a uměleckých děl. Z těchto činů vyplývá zásadní potřeba obnovy základního vzdělání, zajištění přístupu každého člověka ke znalostem, informacím a národní kultuře, a to rozmanitým, širokým a demokratickým způsobem,“ říká Giovana Martino.