„Obkládačky se vzorem bývaly drahá záležitost,“ říká designér Marek Vráblík. Díky digitálnímu tisku je teď může mít každý
Obkládačky a dlaždice české značky RAKO mají více jak stočtyřicetiletou tradici. Její produkty jsou k vidění jak na historických budovách, tak i ve zcela současných interiérech. Šéfdesignér RAKO Marek Vráblík říká, že ročně vznikne okolo sedmi nových sérií. Jednou z těch letošních je Compila, která v sobě kombinuje keramickou tradici a nový pohled na obklady.
EARCH.CZ , 28. 6. 2024 / Advertorial
Šéfdesignérem RAKO jste již přes dvacet let. Jak jste se k designu dostal a proč keramika?
Dá se říci, že se designu věnuji v podstatě od mládí. Prošel jsem školami zaměřenými na design (Střední uměleckoprůmyslová škola Uherské Hradiště, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, pozn. red.). Následně jsem se věnoval interiérovému designu i tomu produktovému. Pracoval jsem jako freelancer, ale i pro velké korporace. Všechno to bylo zajímavé, ale dostat se do firmy, která sama skutečně něco vyrábí, to je úplně něco jiného. Role dvorního designéra je o neustálém balancování mezi pokornou otevřeností a uměním si stát za svým.
V čem je to jiné?
Rád používám metaforu, že značka RAKO je zahrada a my, kteří pro ni pracujeme, jsme takoví její zahradníci. Zdědili jsme zahradu, která má dlouhou historii a teď se o ni musíme starat, doplňovat ji a ozdravovat ji. Stejně jako skutečné rostliny, tak i produkty v našich sériích mají určitou životnost - „plodí“ třeba osm nebo deset let. Zároveň to funguje tak, že pokud chceme navrhnout nový produkt, nesmíme zapomenout na zbytek zahrady, návaznosti a kontinuita jsou důležité. RAKO není založené na jednom produktu nebo sérii. Nových sérií vyvíjíme ročně přibližně sedm a je potřeba, aby navázaly na to, co už v produkci máme.
Letos přišla na trh jako novinka série Compila. V čem je výjimečná?
Compila se od sérií naplánovaných pro tento rok významně liší. Je pro nás nová v tom, že je navržená tak, aby umožňovala kombinování. Je nastavená podobně jako náš čtyřiadvacetihodinový systém barev, se kterým jsme přišli v roce 2012. Tehdy jsme barvy uspořádali pomocí dvou terčů, na jednom je dvanáct denních barev, na druhém dvanáct nočních. Mluvím o tom proto, že Compila nyní přichází s dvanácti dalšími, novými barvami, které jsou vlastně kombinacemi těch denních a nočních, jejich spojením vznikly tlumenější odstíny.
V sérii je ale vedle nových barev taky řada poměrně výrazně dekorovaných obkladů a dlaždic.
Dekorování totiž má v keramice tradici, na tu jsme se v Compile snažili navázat. Dříve bylo vzorování omezené na tzv. ozdobné listely - dekorační lišty. Bylo tomu tak hlavně z ekonomického a výrobního hlediska, protože dříve byla výroba dekorované keramiky mnohem technologicky náročnější, a produkty tím pádem dražší. Díky technologii digitálního tisku se prodejní ceny mezi základními obklady a těmi se vzorem moc neliší. A co se konkrétních dekorů v Compile týče, tak třeba květiny neoddělitelně patří k porcelánu. Nic keramičtějšího než květiny si ani nedokážu představit. Náš motiv Herbs může připomínat třeba herbáře, do kterých se květiny vkládaly a sušily. Dalším dekorem v sérii je mozaika, v katalogu nazvaná Game, jelikož je poskládaná z různých sklíček. Jsou to samozřejmě sklíčka iluzorní, natištěná. Efektu, který by skutečně připomínal naskládaná sklíčka v cementových stěrkách, jsme se snažili docílit tím, že za pomoci stínů a odlesků glazury simulujeme různé nerovnosti. Některá sklíčka jsou více vepředu a jiná zase více zatlačená. Zdálky dekor opravdu působí, jako by šlo o skutečnou mozaiku.
A co dekor Onsen?
Onsen vychází z japonského lázeňství, respektive z inspirace japonskými rituály, mezi které lázeňství a veřejné koupele patří. Dekor může připomínat třeba kreslení hráběmi v písku suché zahrady, naši obchodníci zase rádi říkají, že připomíná otisky lidských prstů. Každý si v tom najde něco svého. Posledním dekorem série je Ornamento, které vychází z různých historických motivů. Dekory-motivy jako by se naskládaly přes sebe a pak se obroušením či prochozením takto propsaly. Tento dekor je na dlaždicích, ostatní, o kterých jsem mluvil, jsou na obkladech.
Součástí série jsou i keramické pásky, tam je taky možné vidět nějakou tradici?
Keramické pásky, respektive obklady formátu 10 x 30 centimetrů, můžeme znát třeba z metra, hodně se s nimi pracuje například v newyorském. Každopádně pásky jsou evergreen. Lze s nimi obložit celé stěny. K tomu se hodí ostatně i Compila, dekory jsou navržené tak, aby se daly použit na velkých plochách. To je taky současná záležitost, dříve se pracovalo hlavně s akcenty - třeba tak, že se do plochy vložila jinak barevná nebo dekorovaná obkládačka, listely tvořily dekorativní lišty, dnes se spíš zvýrazňují a vizuálně oddělují celé plochy.
Ke Compile vznikly také speciální katalog, ve kterém jsou naznačené vhodné kombinace barev a vzorů ze série. Je to něco, co RAKO dělá standardně, anebo je to taky novinka?
Je to novinka. Říkáme tomu systém moodboardů. V katalogu jsou seskládány z různých výrobků, těles. Přistoupili jsme na to kolekci prezentovat prostorově, koresponduje to se současnou úrovní vizualizací. Třeba odlišení dlaždice od obkládačky má v katalozích své standardní grafické značení – dlaždice u sebe mají vodorovnou linku s piktogramem otisku chodila, obkládačky pak vertikální s dlaní. V mood boardech Compily je suplují vodorovně a vertikálně postavené kvádry. Jednotlivé barvy a vzory keramiky s jejich povrchovými úpravami pak prezentujeme na koulích. Na těch se totiž dá nejlépe znázornit, jestli je keramika lesklá, matná, strukturovaná atd. My samozřejmě žádné koule nevyrábíme, každopádně povrchovou úpravu zkrátka z plochy nikdy nepoznáte.
Jsou rady a tipy na to, jak kombinovat současný trend?
Záleží na zákazníkovi. Ale nemáme pro zákazníky žádný konfigurátorový systém, jak si mezi sebou obkládačky a dlaždice nakombinovat, protože tím bychom práci designérů a architektů tak trochu popřeli. Myslím si, že Compila jim stále dává dostatek prostoru. V katalogu je ostatně vidět, že možných kombinací je mnoho, Compila se navíc dá kombinovat i s dalšími sériemi. Samozřejmě se ale dá vybrat i to, co je sestaveno přímo v katalogu. Myslím si, že Compila uspokojí jak ty, kteří chtějí přijít s vlastním řešením, tak ty, kteří chtějí už něco hotového.
Více k tématu
Jak se taková nová série navrhuje? Jak velký je tým, se kterým pracujete?
Můj tým kreativního oddělení se skládá ze tří lidí a mě. Každopádně ale máme i úzké vazby na jiná oddělení, třeba na marketingové, obchodní, vývojové i samotnou výrobu. Vytvoření nové série je výsledkem spolupráce mnoha lidí z několika různých oddělení. Má pozice se sice jmenuje šéfdesignér, ve skutečnosti to ale není tak, že bych tady o tom, jak naše produkty budou vypadat, rozhodoval pouze já. Je vždy důležité, aby s výsledkem byli spokojení všichni, respektive, aby novou sérii přijali za svou. Takže v průběhu navrhování je časté přijmout kompromisy – týká se to podoby produktu, ale třeba i názvů. V Compile jsme jich vymýšleli spoustu. Například dekor Game měl pracovní název „halabala“. Toto ryze české slovo mi přišlo trefné, a zároveň fungovalo i jako vzdání holdu slavnému českému designérovi Jindřichu Halabalovi. Ale byl jsem přehlasován. Pokud by značka byla pod pevnou rukou jednoho člověka, časem by se stalo, že by v jejích produktech byl rozpoznatelný určitý rukopis. O to ale v RAKO neusilujeme, tady je důležitá rozmanitost.