Nejdůležitější novinky v programu Lumion, které se objevili v roce 2024
V roce 2024 se Lumion dočkal zatím 5 velkých aktualizací a přibližně 10 malých, těžko se tak možná orientuje v tom, co vše je v programu nového. Nových funkcí a úprav jsou stovky. Máme tady pro vás shrnutí těch nejdůležitějších novinek.
lumiartsoft (Lumion) , 29. 11. 2024 / Advertorial
Na začátku roku se objevila verze Lumion 2024 s tímto popiskem: "Měníme definici realismu a efektivity u vizualizací. Představujeme náhledy ray-tracing v reálném čase. Příroda a sklo plně zapojená do ray-tracing technologie s každým detailem. 5x rychlejší vykreslování RT videa. Lepší výkon. Nový obsah knihoven. Vylepšené uživatelské rozhraní a pracovní postupy, například hromadný import."
Je to pravda nebo jen marketingové fráze? Vzhledem k tomu, že si nizozemský Lumion potrpí (na rozdíl od ostatních SW) na upřímnost i při tvorbě trailerů, kde výhradně nepoužívá postprodukci (kromě umístění textů a střihů), tak by bylo nerozumné čekat úplnou lež. Jaké jsou ale tedy hlavní novinky za rok 2024? A stojí za to?
1) Nejdůležitější ze všech je Ray-tracing v reálném čase s 8 odrazy
V březnu 2024 byl představen nový Lumion 2024, který přinesl náhled technologie Ray-tracing, což je, zjednodušeně řečeno, simulace odrazů paprsků světla v reálném čase (fotorealistiékou vizualizaci tak nyní uděláte automaticky). Důležité je podotknout, že se objevil spolu s odstraněním šumu, které dříve chybělo. Celá tato technologie pak dovolila později výrazně optimalizovat výkon Lumionu a snížit nároky na hardware. Raytracing funguje mimo jiné pro sklo, vodu, rostliny a stále se vylepšuje i s následnými technologiemi zpracování RT dat (což pochopitelně zpracovává již nějakou dobu umělá inteligence).
Proč je náhled v reálném čase důležitý? Protože Vám šetří hromadu času, tak jak to Lumion dělal vždy - čím je lepší a rychlejší náhled, tím méně času trávíte pokusy a následně i postprodukcí. Pokud hned vidíte, jak bude obrázek vypadat a měníte si přímo "v hotové vizualizaci" detaily, tak vám to ušetří hromadu času a chutě do práce.
Tento skoro 100% náhled funguje i v tzv. režimu tvořit s efekty - takže zase upravujete v podstatě hotový obrázek a poslední detaily v něm ladíte přímo. Je to tedy postprodukce nebo ne? To zvažte sami. Každopádně tato funkce je výborně použitelná i pro konzultace se zákazníkem, kdy se dívá na hotový obrázek a v něm si měníte, co potřebujete. Ve spojení s technologií Livesync (a dvěma obrazovkami) to je samozřejmě ještě jednodušší, protože si upravujete návrh ve vašem 3D programu a zákazník se dívá na vše vedle, s fyzikálně přesnými odrazy světla, realistickými stíny apod..
2) Rychlejší vykreslení videa, a to až 10-20x
Díky zapojení technologie pro odstranění šumu ve videu se dá render videa považovat mnohdy za rychlejší než render statických snímků. Zní to zvláštně, ale NDR technologie od Nvidia to umožňuje. Když jste dříve dělali rychlý render, trpěl na výstupu nedostatkem anti-aliasingu, výsledný obraz šuměl - typicky u stromů a jejich listí, to už dnes neplatí. Protože NDR umí počítat se snímkem před i po, tak srovnává obraz a odstraňuje nechtěné chování v něm. Render je dokonce, i jednoho vzorku na snímek, nejen extrémně rychlý, ale i mnohem kvalitnější.
3) Obsah knihoven
Do Lumionu se začaly v průběhu roku přídávat tématické 3D modely, takže když se vydá update například na koupelny, najdete tam vše, co souvisí s tímto tématem. Další aktualizace byla zaměřena na stavby a město, resp. městský mobiliář, dále pak na animované postavy, přidány byly nové pomůcky jako úžasné paralaxové interiéry a nebo "backdrops" (asi nejvýstižnější překlad je kulisy) - tj. různá pozadí hor, kopců, měst apod. Veškerý obsah je postupně doplňován a Lumion nyní obsahuje téměř 10 000 modelů.
4) Vylepšená barevná korekce a možnost do ní importovat vlastní LUT
Náhled u Barevné korekce se nepřepočítává, takže nemusíte kliknout na "předrenderovat" pro 100% náhled, ale rovnou v něm měníte barvy, expozici, LUT a další. To je pro nastavení nálady obrázku mnohem příjemnější. Navíc lépe pracuje s barvami a náladami a LUT - pokud používáte opravdu postprocesing, tak si ho můžete integrovat přímo do Lumionu. LUT umí převzít i filtry a efekty, které jinak Lumion vůbec neumožňuje a nezná. Takže se graficky mnohonásobně rozšířily jeho možnosti i na různé polokomiksové nebo abstraktní úpravy, ale i velmi detailní pokročilé barevné korekce. V podstatě je teď nepoužití LUT (i kdyby jen přednastaveného) hříchem.
Barevná korekce umí fungovat bez nutnosti si aktualizovat náhled, prostě aplikuje filtry na aktuální náhled, ať už živý nebo předrenderovaný.
5) Optimalizace rychlosti i paměti
Optimalizace samozřejmě probíhá neustále, ale někdy kolem září vyšel upgrade, který dokázal snížit nároky pro zobrazení složitých 3D modelů a zrychlil tak běžnou práci v Lumionu až na dvojnásobek. Tím je myšleno, že i opravdu velká geometrie nezatíží tolik program a práce s ním je plynulejší. Zdvojnásobí se počet FPS - snímků za vteřinu, který Lumion vykresluje. Pokud tedy máte starší verzi a trápí vás u náročnějších scén pomalý pohyb a nepříjemná práce, tak není třeba měnit celé PC, ale stačí jen udělat upgrade. Navíc se optimalizovalo i využití paměti, takže nepotřebujete ani tolik VRAM na grafické kartě.
No, možná jsme jen krůček od virtuální reality z 3D BIM dat nebo snad i použití na jiných platformách. To pravděpodobně uvidíme už brzy.
Více k tématu
6) Zjednodušení v programu
Zjednodušeních je logicky celá řada. Níže jsou ta, která jsou dle našeho výběru nedůležitější a posouvají Lumion uživateli zase o kus blíže:
- Ovládání lze nastavit v programech SketchUp, Revit, Rhinoceros
- Hromadný import - nenápadná věc, kterou ale můžete jednoduše animovat i sebesložitější prvky za pár minut.
- Kompoziční mřížky
- Zlatý řez
- Pravidlo třetin
- Mřížka
- Úhlopříčka
- Trojúhelník
- Barevná korekce viz bod 4)
- Interaktivní tutoriál, který vás sám naučí program používat, byl rozšířen a vylepšen. Stačí jej zapnout a za cca 30 minut budete umět základní práci v programu. Od pohybu po rendering obrázků a videí.
- Přepínatelné GIZMO pro lepší práci s jednotlivými objekty a jejich různou orientací.
- Možnost nechat importovat světla i s jejich vlastnostmi z 3D modelu.
- Vylepšené náhledy materiálů i objektů