Nejaktuálnější kritiku české architektury najdete na Instagramu. Pichlavé memy glosují důležitá témata i vlivné osobnosti
Nikoli na stránkách magazínů a dalších periodik, nýbrž na Instagramu najdeme v současnosti tu nejaktuálnější kritiku české architektonické scény. Meme účet Dynamický blok glosuje aktuální dění, problémy týkající se profese architektů a architektek a neostýchá se strefovat ani do osobností, jako je Bjarke Ingels nebo Adam Gebrian. Dynamický blok se teď navíc z virtuálního prostředí přesunul do brněnské galerie 45 000 l.
Marie Kordovská , 29. 11. 2022
Je nepsaným pravidlem, že pokud chcete jako mladý člověk vstoupit na českou architektonickou scénu, určité věci se příliš nekritizují. Přesto se u nás objevují ojedinělé hlasy, které prostřednictvím satirických meme účtů na sociálních sítích (nejčastěji Instagramu) poučeně komentují současné dění. Následují tak celosvětový trend a dávají najevo, že i v Čechách roste generace, která se nebojí ozvat.
Kritizovat architekturu s jistou nadsázkou na internetu není v Česku nic nového. Možná si vzpomenete na anonymní postavu Arch Vadera, který hladinu tuzemského rybníčku čeřil kolem roku 2015. Se svým humorným webem ArchWars hrál Arch Vader roli kritika-superhrdiny, který upozorňoval na aktuální „hrozby“ v českém architektonickém prostředí. Kromě fotografií nepovedených příkladů architektonických či lidových realizací upozorňoval také na seriózní problémy týkající se plánovaných projektů či demolic architektonicky cenných staveb. Arch Vader si díky své anonymitě a sociálním sítím mohl dovolit otevřeně kritizovat architekturu a profesionály v oboru způsobem, který by v rámci jiných platforem a médií možný nebyl.
Více k tématu
Po vzoru Arch Vadera, ale také inspirováni zahraničními meme účty, které se věnují kritice umění a architektury (například @freeze_magazine nebo @dank.lloyd.wright), české architektonické prostředí v současnosti komentují primárně dva instagramové účty. Kromě Dynamického bloku (@dynamickyblok) existuje ještě účet „A damn G“ (@adamngebrian). Ten na sebe nedávno upozornil například tím, že mezi prvními upozornil na podezřelé výsledky XXIX. ročníku Grand Prix architektů, kdy hlavní cenu získal projekt jediného generálního partnera této soutěže. Pomocí šesti čtvercových obrázků se tak téma dostalo také k širší veřejnosti převážně mladší generace.
Na první pohled by se mohlo zdát, že nejde o příliš sofistikovaný způsob komunikace. Instagramový účet s jednoduchými vtipy, které jsou navíc záměrně nekvalitně graficky zpracované, je velmi specifickým médiem. Memy ale trefně a bezprostředně upozorňují na problematická témata odlehčenou formou a zaplňují tak mezeru mezi banální internetovou kulturou a odbornou institucionální kritikou. Autoři internetových meme účtů si to jasně uvědomují a nemají tendence rozmělňovat svůj obsah tak, aby zvýšili počet sledujících. Témata, kterým se věnují, považují za palčivá, a tak zůstávají aktuální a konzistentní ve svém názoru. Můžeme si rovnou přiznat, že memy pravděpodobně nezvednou revoluční vlnu, která by znenadání změnila celou architektonickou scénu. Svou přístupností ale můžou upozorňovat na konkrétní problémy a formovat kritické názory u (mladé) odborné veřejnosti.
Podle slov členů kolektivu vznikl Dynamický blok z potřeby kritické meme stránky pro české, potažmo středoevropské, prostředí. Mladí autoři účtu se chtěli zapojit do diskuse o českém veřejném prostoru, místo nestravitelné institucionální kritiky ve formě dlouhých textů ale zvolili médium, které je jim blízké. Pomyslnou poslední kapkou pro jeho vznik bylo zveřejnění výsledků soutěže na Vltavskou Filharmonii v Praze. Návrh oblíbeného dánského studia BIG, který byl českou společností přijat veskrze nekriticky, inspiroval první memy této platformy. Ty projekt hodnotily jako příliš univerzální, neekologický a finančně nákladný. Názor, který sdílí značná část mladé generace, byl ale ve veřejné diskusi o výsledku soutěže ojedinělý. Dynamický blok tak rychle získal silnou fanouškovskou základnu, která jejich obsah dál sdílí mezi své kontakty.
„Chceme svému publiku ukázat, že i meme web může fungovat jako diskurzivní platforma, která dokáže poukázat na různé fenomény a představit je širší veřejnosti. Platformou pro otevřenou kritiku architektonického prostředí, školství, byrokracie, politiky a mnoha dalších věcí, které se s architekturou a urbanismem prolínají. Zároveň chceme zprostředkovat našim fanouškům architektonickou teorii jednodušeji a zábavněji, než by to dokázala například přednáška na univerzitě,“ komentují svoje cíle autoři Dynamického Bloku.
Dynamický blok teď zdánlivě paradoxně přesunul svoji aktivitu do fyzického prostředí. V brněnské galerii „pro angažovanou architekturu“ 45 000 l dle slov anonymních autorů účtu testují limity internetového média memu. Ve skutečnosti se ale osmělují přenést svůj názor na českou architekturu i mimo Instagram, který je ze své podstaty omezený na určitou věkovou skupinu. Galerie 45 000 l se nachází v frekventované pasáži brněnského centra, tvůrci Dynamického bloku se tak po dobu výstavy soustředí na témata, která souvisí primárně s Brnem, jeho architekturou nebo místní politikou. Podobně jako na Instagramu, i ve své tištěné formě Dynamický blok vystavené memy pravidelně obměňuje a reaguje tak na aktuální situaci.
Už samotný termín „mem“ je těžce definovatelný a není lehké mu přisuzovat větší hodnotu, než okrajový internetový vtip. Můžeme tedy diskutovat o tom, jestli má smysl toto ryze internetové médium přenášet do fyzického, galerijního prostoru. Mladá generace ale jazykem, který je jim blízký, testuje, jak se relevantně a s nadhledem zapojit do rozvoje svého fyzického prostředí a společnosti, čímž ukazuje, že jim tato témata nejsou lhostejná.