V Baťově institutu ve Zlíně je nová expozice. Krajská galerie přináší umění, architekturu i design
Milník v historii Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně se blíží – po více jak deseti letech se představí nová expozice, která dostala zbrusu novou podobu i název. Expozice pojmenovaná + - Zlín zahrnuje výtvarné umění, architekturu a design. Ve své plné kráse bude pro veřejnost poprvé přístupná 31. října 2024 a poté denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin ve 2. podlaží 14. budovy 14|15 BAŤOVA INSTITUTU.
Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně , 30. 10. 2024
Expozice představuje především bohatou galerijní sbírku. Prostřednictvím tří set exponátů nabízí vhled nejen do nedávné historie umění, ale i do spletitých vazeb vizuální kultury s nejrůznějšími oblastmi života.
„Stěžejním tématem je civilizační svár, který se ve vývoji Zlína manifestuje. Na jedné straně je výrazná stopa modernizace a průmyslového rozvoje, který zanechala firma Baťa; na straně druhé tradiční a sentimentální pohled spojený s přírodou a venkovem. Součástí expozice jsou také interaktivní prvky, například mobilní imersivní aplikace, která umožní návštěvníkovi zažít díla novým způsobem díky zvukovým, filmovým a animovaným prvkům nebo virtuální prohlídce,“ představuje koncept expozice Václav Mílek, ředitel Krajské galerie výtvarného umění ve Zlíně.
Hi okna Hinton
Mezi vystavenými exponáty jsou nejen obrazy slavných umělců, jako je například Bohumil Kubišta, Josef Čapek, Jindřich Štýrský či Toyen, ale také díla méně známých tvůrců. Sekce architektury představuje modely ikonických staveb Zlína, které ukazují, jak se z malého venkovského městečka stalo centrum moderní architektury. Oddíl průmyslového designu se věnuje klíčovým osobnostem, jakými jsou Vincenc Makovský, Zdeněk Kovář nebo František Crhák, a to včetně jejich vlivu na vývoj designu.
Autorem prostorového řešení expozice je vizuální umělec, architekt výstav a kurátor Zbyněk Baladrán, který má na kontě desítky realizací. „Sbírka se nachází v původní tovární budově, která určuje charakter prostoru. Rámuje a určuje svou historickou a silnou moderní povahou vše, co se do budovy umísťuje. Přišlo mi, že je nutné lehce na racionalitu takové moderny navázat, ale nenapodobovat v detailu. Jediná skutečná aluze na polovinu 20. století je rekonstrukce způsobu vystavování na heraklitu, což byl skvělý kurátorský nápad. Snahou je – alespoň v místech, kde je to možné - ponechat jistou otevřenost pro obměnu i dalšími třeba textovými zásahy. Důležité je pro můj přístup také to, že architektura nezastiňuje artefakty,“ popisuje svůj záměr k pojetí expozice Z. Baladrán. Za vyhotovením grafického návrhu a designu k nové expozici stojí další zvučné jméno Lukáše Kijonky. Designér a art director při své práci spojuje teoreticky kritickou praxi s řemeslným procesem výroby. Součástí expozice je také na míru vyvinutá aplikace s rozšířenou realitou z dílny reklamní agentury Little Greta. Tento moderní produkt ještě více upevní reputaci krajské galerie jako inovátora mezi paměťovými institucemi.
Více k tématu
O projekt nové expozice krajské galerie se zásadně zasloužila a k jejímu zdárnému dokončení a otevření přispěla radní Zlínského kraje zodpovědná za kulturu Zuzana Fišerová. „Věřím, že návštěvníky osloví nejen samotná umělecká díla, ale také promyšlené pojetí celé výstavy. Chceme-li, aby se k nám lidé rádi a opakovaně vraceli, musíme jít s dobou a přinášet nové podněty,“ sdělila krajská radní.