Kdo si odnese Českou cenu za architekturu 2020? Seznamte se s nominovanými projekty
Česká komora architektů vyhlásí vítězné projekty letošního ročníku České ceny za architekturu už v pondělí 23. listopadu. Mezi nominované projekty zařadila mezinárodní odborná porota v čele s francouzským krajinářským architektem a urbanistou Henri Bavou celkem 27 děl, která si můžete prohlédnout níže. Minulý rok si Hlavní cenu odnesla mateřská škola v Liberci od Petra Stolína a Aleny Mičekové.
EARCH.CZ , 20. 11. 2020
Vzhledem k aktuálním protiepidemickým opatřením proběhne vyhlášení výsledků 5. ročníku České ceny za architekturu online - přímý přenos galavečera z pražského Divadla Archa nabídne web ČT Art v pondělí 23. listopadu 2020 od 19:00. Soutěžní přehlídka organizovaná Českou komorou architektů oceňuje nejlepší stavby postavené na území České republiky v posledních pěti letech.
Letos se do soutěžní přehlídky přihlásilo celkem 192 realizací, z nichž porota v červnu vybrala 27 nominovaných projektů. Mezi nimi najdeme třetinu děl investovaných z veřejných zdrojů (přesně 10) a dvě třetiny soukromých (17). Dvě realizace přitom vzešly z architektonické soutěže s potvrzením regulérnosti od České komory architektů. Jedná se o Novou radnici Prahy 7 / Atelier bod architekti - Finalista ČCA 2019 (soutěž v roce 2016) a Památník Jana Palacha ve Všetatech / MCA atelier (soutěž v roce 2015/2016).
Nejvíce jsou zastoupeny, jak bývá v České ceně za architekturu realitou, projekty pro bydlení, ať už soukromé, určené pro rekreaci nebo hromadné. Druhé nejsilnější zastoupení mají vlastní sídla společností, případně komerční prostory. Potěšující jsou čtyři projekty ve veřejném prostoru. Ani letos nechybí drobné počiny (Tree house / Jan Tyrpekl - Finalista ČCA 2018); Pravá vesnická zastávka / DPA; Kømen – útulna u Balvanového vodopádu / 1:1 lab • FA ČVUT).
Nejvíce nominovaných realizací je v Praze, dohromady devět, což je třetina z postupujících děl. Na pomyslné druhé příčce letos skončil Královéhradecký kraj s pěti vybranými stavbami. Po třech nominacích pak mají kraje Středočeský a Jihomoravský.
O výsledcích rozhoduje sedmičlenná mezinárodní odborná porota, ve které letos zasedli krajinářský architekt, urbanista a akademik Henri Bava (Francie), architektka Alessandra Cianchetta (Velká Británie), architektka Jeanne Dekkers (Nizozemsko), architektka a teoretička Gillian Horn (Velká Británie), architekt Csaba Nagy (Maďarsko), architekt Štefan Polakovič ze slovenského studia GutGut architekt Jeroen van Schooten působící v předním nizozemském ateliéru V Architectuur.
PŘEHLED NOMINOVANÝCH PROJEKTŮ
MANIFESTO SMÍCHOV, CHYBIK + KRISTOF ARCHITECTS
Návštěvníci pražského Smíchova si mohou užívat prostředí originálního konceptu gastronomického a kulturního marketu Manifesto. Po Manifesto Marketu na Florenci zde letos v létě vznikl další unikátní prostor propojující gastronomii, design a kulturu. Koncept smíchovského pop-up marketu svěřil iniciátor projektu Martin Barry studiu Chybík + Krištof. Architekti opět navázali na dlouhodobou spolupráci se společností KOMA MODULAR, která pro projekt dodala své moduly.
Více k tématu
MATEŘSKÁ ŠKOLA ZA BRANOU, VYŠEHRAD atelier
Na rozlehlém pozemku severně od centra obce Pacov stála původní mateřská škola o pěti odděleních, která byla v nevyhovujícím technickém stavu. Byla navržena nová budova splňující parametry současné moderní stavby pro výchovu předškolních dětí. Ta se skládá z hlavní dvoupodlažní budovy a pěti jednopodlažních pavilónů, propojených spojovací chodbou. Pavilóny, ve kterých jsou jednotlivá oddělení, jsou doplněny velkými dřevěnými terasami.
PŘESTAVBA PROSTORU UHELNY VŠCHT, ov-architekti
Ateliér ov-a zrekonstruoval více než třicet let nevyužívanou uhelnu stojící na dvoře Vysoké školy chemicko-technologické v pražských Dejvicích. Objekt z 30. let 20. století skrytý uprostřed Englova bloku vysokých škol má atmosféru románů Julese Verna. Místo uhlí se však dnes na šikmé výsypce přeměněné ve stupňovité hlediště pohybují studenti. Zrekonstruovaný prostor má iniciovat přednášky, setkávání a další neformální aktivity školy.
DŮM SE SKLENÍKEM, RicharDavidArchitekti
Hned v několika rovinách netradičně řešený rodinný dům vyrostl uprostřed ovocného sadu v podkrkonošské vesničce Chlum u Hořic. Celé druhé podlaží domu tvoří skleník na kaktusy, který uzavírá polovalbová střecha z dutinkového polykarbonátu. Architekt David Kazický tímto způsobem vyřešil hned několik problémů: skleník nijak nenarušuje výhled z domu do sadu, půdní prostor skleníku využívá zbytkového tepla z domu, investor navíc ušetřil náklady, které by padly na základy samostatného skleníku, a ještě se dostane z domu do skleníku "suchou nohou". Kontakt domu se sadem posiluje také fakt, že z každé místnosti včetně koupelny vede přímý vstup do zahrady.
BYTOVÝ DŮM PRACHNEROVA, A.LT architekti
V lokalitě pražské Klamovky dokončili minulý rok architekti ze studia A.LT nový bytový dům, který k sobě přitahuje pozornost masivním železobetonovým rastrem fasády s hlubokými lodžiemi. Díky vnitřním atriím prosvětlujícím byty vznikly také pavlače, pro které architekti netradičně použili žulovou dlažbu z "pražské mozaiky", jejíž podoba vychází z grafického motivu jednotného pro celý dům. Rezidence Prachnerova nabízí přes sto bytů od 1kk po 4kk, v nejvyšším podlaží pak vznikly byty a mezonety s vlastními terasami.
ENOTÉKA ZNOJMO, CHYBIK + KRISTOF ARCHITECTS
Chybík+Krištof dokončili stavbu vinného baru a degustačního prostoru ve Znojmě, v srdci jižní Moravy. Projekt se nachází v přestavěném pivovaru z 19. století a přilehlém technickém prostoru, který byl k budově dostavěn v 70. letech. Na dohled je rotunda sv. Kateřiny z 11. století a sousedící gotický kostel sv. Mikuláše – vše dohromady vystihuje spletité historické a architektonické vrstvy města. Architekti propojili dvě místa s osobitým dědictvím a u každého z objektů uplatnili individuální koncepční přístup k renovaci, čímž reflektovali strukturální a funkční historii budov s ambicí posunout konvenční představy o rekonstrukcích budov.
VINAŘSTVÍ LAHOFER, CHYBIK + KRISTOF ARCHITECTS
Na začátku letošního června se mezi vinohrady malé moravské obce otevřelo zbrusu nové reprezentativní sídlo jednoho z největších tuzemských producentů vína – Vinařství LAHOFER. Za návrhem budovy stojí známé architektonické studio Chybík+Krištof a o stavbě vzniklo také video v rámci pořadu Architektura v betonu z produkce EARCH.TV.
PANORAMA GOLF RESORT, Huť architektury Martin Rajniš
"Když jsme se s Davidem Kubíkem dozvěděli, že se můžeme, byť za poměrně složitejch podmínek, účastnit soutěže na golfovou klubovnu v Kácově, nechali jsme hned všechno ostatní plavat. Navíc jak jsme brzy zjistili, krajina, kde se klubovna bude nacházet, je prostě nádherná," úvádí projekt Martin Rajniš.
REVITALIZACE PRAŽSKÝCH NÁPLAVEK, Petr Janda / brainwork
V minulém roce došlo k dokončení rekonstrukce kobek na pražské náplavce - projektu, který se stal největší pražskou porevoluční investicí do veřejného prostoru. Jedním z těch, kteří už před více než 10 lety inciovali proměnu pražských náplavek ze zanedbaných míst soužících pouze parkování na jednu z nejatraktivnějších lokalit v centru hlavního města, byl architekt Petr Janda. Ten se svým studiem brainwork navrhl současnou podobu 20 zrekonstruovaných kobek v nábřežní zdi, které původně sloužily jako skladiště materiálu a čapadla ledů. Symbolem celého projektu revitalizace se stalo 6 kobek na Rašínově nábřeží, které nově uzavírají gigantické prosklené čočky o váze až 2,5 tuny. Podle autorů se pravděpodobně jedná o největší pivotová okna na světě. Okna se otevírají diagonálním otočením uvnitř rámu a díky svému řešení nabízejí velkorysé propojení vnitřního prostoru s řekou. Celkem 14 kobek nacházejících se na protějším břehu Vltavy na Hořejším nábřeží pak uzavírají masivní sochařsky pojaté dveře z oceli.
ROZHLEDNA NA VELKÉ DEŠTNÉ, architekti.in
Návrh rozhledny na vrcholu Velké Deštné byl inspirován především místními klimatickými podmínkami. Jak samotný název hory napovídá, zásadním klimatickým jevem, který se zde hojně vyskytuje, je déšť. Druhým zásadním jevem, který neodmyslitelně patří k místním podmínkám, je vítr. Déšť unášený větrem se proto stal hlavním vizuálním a výtvarně-estetickým motivem návrhu. Architektonickým záměrem je zhmotnění deště v jeho různých podobách. Proudy deště byly transformovány do tyčových prvků konstrukce rozhledny.
REKONSTRUKCE KOSTELA V HODSLAVICÍCH, OBJEKTOR ARCHITEKTI
Evangelický kostel v malé moravské obci Hodslavice prošel od svého vzniku na začátku 19. století řadou úprav. Poslední rekonstrukce se ale kostel dočkal v padesátých letech minulého století. Tamní farní sbor proto už několik let připravoval projekt opravy kostela, který by vyřešil technické problémy stavby a zároveň upravil interiér, tak aby umožňoval širší využití. Rekonstrukci navrhlo mladé studio Objektor ve spolupráci s architektem Kamilem Mrvou. Čistě pojatý interiér zdůrazňuje cenné restaurované prvky, nové uspořádání prostoru pak dovoluje konání kulturních a společenských akcí, které jsou dnes pro činnost farních sborů velmi důležité.
DÍLNY OPATOV, Atelier 111 architekti
Dílny, prostor pro servis a údržbu zemědělských strojů a vozů, ale i zázemí pro zaměstnance areálu. To vše zajišťuje nová budova od studia Atelier 111 architekti v malé obci Opatov nedaleko Svitav. Realizace zároveň ukazuje, jaké úrovně mohou dosahovat běžné technické a zemědělské stavby, pokud se na nich podílí schopní architekti.
HOTEL URBAN CREME, ra15
Vytvořit stavbu v kontextu, přesto výraznou, moderní avšak nadčasovou, emotivní i důstojnou zároveň, to bylo cílem. Stávající uliční fronta je kompaktní, jasně členěná a její zásady jsou v návrhu dodrženy. Vysoký parter řeší tři zcela odlišné požadavky na vstupy do objektu a je obložen travertinem, typickým obkladovým kamenem pro centrum Prahy. Střední část symbolizuje hlavní funkci, je nejvýraznější a plastická jako pražské domy, ale za použití moderních členících a výrazových prvků. Geometricky jsou členící skořepiny použity ve dvou typech. Jsou dlouhé na výšku podlaží a jejich velké měřítko je zmírněno detailem drobné kanelury, podporující hru světla a stínu plastické fasády. Členící skořepiny plastické části fasády jsou odlity z tenkostěnného sklovláknobetonu.
SÍDLO FIRMY LASVIT, ov architekti
Severočeské městečko Nový Bor se od minulého roku stalo sídlem mezinárodně úspěšné české sklářské firmy Lasvit, která se tak rozhodla pokračovat v dlouhé tradici regionální ruční výroby skla. Na návrh centrály Lasvitu proběhla vyzvaná architektonická soutěž, ve které zvítězilo pražské studio ov-a vedené architekty Jiřím Opočenským a Štěpánem Valouchem. Nové sídlo Lasvitu vzniklo proměnou areálu staveb vytvářejících kompaktní blok nedaleko centra města, jehož součástí jsou také dvě památkově chráněné roubenky. Ty prošly velmi důkladnou rekonstrukcí. Areál doplnily dvě novostavby, které záměrně kontrastují jak samy se sebou, tak i s historickými roubenkami. Liší se v materiálech, tvarově ovšem vycházejí z typického dvoupodlažního sklářského domu. Skleněný dům pokrývá průsvitný bílý plášť z tvarovek skla, které Lasvit vyvinul přesně na míru tomuto projektu. V budoucnu má dojít k rekonstrukci staršího rohového domu a výstavbě třetí novostavby.
K realizaci jsme publikovali také reportáž Karolíny Vránkové v rámci seriálu EARCH crash test.
APARTHOTEL SV. VAVŘINEC, ov-architekti
V roce 2012 vyhlásila společnost Kubík a.s. architektonickou soutěž na návrh Aparthotelu v Peci pod Sněžkou. Do vyzvané dvoukolové soutěže investor ve spolupráci s Adamem Gebrianem oslovil celkem 9 předních českých architektonických studií: A1 Architects, ov architekti, Petr Hájek architekti, Projektil architekti, Fránek Architects, DaM, Kamil Mrva Architects, Sporadical a Mjölk architekti. Porota, ve které zasedli kromě Gebriana například architekti Josef Pleskot a Antonín Novák, vybrala jako vítěze soutěže studio ov-a architektů Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha. Jejich návrh tvoří 4 různě veliké a různě orientované domy vyrůstající ze zelené střechy, pod kterou se nacházejí obchody. Objekt, který vznikl na místě bývalého obchodního střediska Sněžka, nabízí soukromé apartmány, které si ale lidé mohou od jejich majitelů ve volných termínech dále pronajímat. Apartmány jsou zařízeny ve 4 různých variantách, na návrhu částí interiérů spolupracovalo architektonické studio edit!.
NOVÁ RADNICE PRAHY 7, Atelier bod architekti
Výrazové prostředky použité při rekonstrukci domu citují tvarosloví a matérii Holešovic, dům ctí historický kontext čtvrti, ctí její specifika, ctí průmyslovou estetiku v Holešovicích často postavenou na detailu z cihly. Byť je objekt výrazný, jeho výraznosti je docíleno pokornou cestou - použitím tradičních holešovických motivů. Původní objekt je očištěn na samotný skelet, na technickou nutnost – na nosnou konstrukci.
RODINNÝ DŮM V JINONICÍCH, Atelier 111 architekti
Lokalita starých Jinonic v jihozápadní části Prahy si dodnes udržela ospalý charakter původně panského dvora. Na jednom zdejším pozemku zasahujícím do prudkého svahu stál hmotový slepenec starých objektů, který noví majitelé požadovali nahradit rodinným domem splňujícím jejich přání. Investoři oslovili na začátku celkem tři architektonická studia, ze kterých se rozhodli spolupracovat s kanceláří Atelier 111 architekti pod vedením Jiřího a Barbory Weinzettlových. Dům sestává ze třech samostatných, ovšem vzájemně propojených, objektů, které se svým tvarem i materiálovým řešením přizpůsobují okolní zástavbě. Díky promyšlenému zasazení domu do svahu získaly všechny obytné prostory včetně dětských pokojů v podkroví přímý vstup na zahradu. Štítové stěně dominuje velké fixní okno v líci fasády, za kterým se nachází malá pracovna a otevřený prostor kuchyně, jídelny a obýváku.
TREE HOUSE, Jan Tyrpekl
Cílem projektu bylo poskytnout uživatelům bezprostřední kontakt s krajinou, silný autentický zážitek, a pokusit se tímto způsobem probudit hlubší zájem lidí o místo, ve kterém žijí. Stavěn byl svépomocí a financován byl vlastními prostředky. Objekt se nachází na soukromém pozemku - pastvě pro ovce - nedaleko Prahy. Jedná se o dvě dřevěné platformy, které jsou zavěšeny nezávisle na sobě. Objekt může po dohodě navštívit kdokoliv.
PARKOVACÍ DŮM JANA GAYERA, architekti chmelík & partneři
Na pozemcích bývalých Gayerových kasáren v širším centru Hradce Králové navrhli architekti chmelík & partneři dvě velikostně rozdílné hmoty sloužící jako parkovací dům. Rozměrná stavba z betonu a dřeva výrazně přispěla k budoucímu uvolnění plochy kasárenského komplexu a svou orientací jasně vymezila centrální náměstí, které by nyní mělo převzít funkci veřejného polyfunkčního prostoru.
PAMÁTNÍK JANA PALACHA VE VŠETATECH, MCA atelier
Památník se nachází v centru Všetat a skládá se z rodného domu Jana Palacha, proměněného ve výtvarný objekt, novostavby pavilonu historické expozice a kontemplační zahrady. Návrh vzešel z 1. místa v architektonické soutěži. Protože původní rodný dům byl přestavěn a nedochovaly se žádné autentické prvky z Janova života, forma památníku je abstraktní a symbolická. Smyslem je předat poselství Palachovy oběti. Její význam spočíval v zasažení lidí.
BYTOVÝ DŮM NA SYLVÁNU V PLZNI, PRO-STORY
V obklopení panelovými domy vyrostl v okrajové části Plzně bytový komplex od lokálních architektů ze studia PRO-STORY, který vyniká svým silným výrazem založeným na pravidelném rastru běžných prvků. Autoři jej záměrně pojali ve strohých tónech bílé a šedé jako reakci na pestrobarevné fasády okolního sídliště. Nízkonákladový projekt se skládá ze dvou objektů, které vzájemně vymezují prostor vnitrobloku - tedy veřejného prostoru, který sídliště ve většině případů postrádají.
PRAVÁ VESNICKÁ ZASTÁVKA, DPA
Že by zastávka měla sloužit pouze jako úkryt před deštěm při čekání na autobus? To vyvracují architekti David Ptáček a Ondřej Dvořák se svou rekonstrukcí autobusové zastávky v městysi Krucemburk na Vysočině. Zanedbaná zastávka se (podobně jako zastávky veřejné dopravy v mnoha dalších obcích a městech) dlouhá léta nacházela ve velmi špatném technickém stavu a celková důkladná oprava ji tak vdechla doslova nový život. Architekti totiž z běžné zastávky vytvořili místnost na principu obytného pokoje. Prostá stavba o čtyřech stěnách v sobě skrývá útulný prostor se stolem, židlemi, knihovnou i zrcadlem a nabízí tak návštěvníkovi mnoho možností, jak strávit čekání na autobus.
CHATKA NA SIRÁKOVĚ, ellement architects
Na úpatí Hostýnských vrchů a Javorníků na Moravě, v místě bývalé hospodářské usedlosti, vznikla jednoduchá chatka podle návrhu zlínského studia ellement architects. Chatka je řešena jako energeticky soběstačná dřevostavba na betonových základech, která se přizpůsobuje svažitému terénu. Součástí projektu byla také obnova cesty a ovocného sadu, který chatku obklopuje a vytváří nezaměnitelnou atmosféru. Chatka má vlastní studnu, elektřinu zajišťují fotovoltaické panely.
STEZKA NAD VINOHRADY, KEEO4DESIGN
Na podzim roku 2018 se v Kobylí na jižní Moravě otevřela unikátní rozhledna bez jediného schodu. Jejími autory jsou architekti brněnského ateliéru Keeo4design. Stezka nad vinohrady má tvar kruhové rampy s výsečí 334° a vystupuje nad vinařské okolí. Při dobré viditelnosti z ní lidé dohlédnou až na vrcholky rakouských Alp.
ROZHLEDNA DOUBRAVKA, Huť architektury Martin Rajniš
Ateliér předního českého architekta Martina Rajniše postavilo první rozhlednu v Praze po 70 letech. Věž Doubravka vychází z přemýšlení ateliéru o soudobé architektuře, která navazuje úzký kontakt s přírodou a trvalou udržitelností - proto ji tvoří svázané dřevěné kmínky.
KØMEN – ÚTULNA U BALVANOVÉHO VODOPÁDU, 1:1 lab • FA ČVUT
Studenti Fakulty architektury ČVUT v Praze v uplynulých letech zpracovávali hned dva projekty ve spolupráci se Správou Krkonošského národního parku. Spolu s pedagogy navrhovali studenti v rámci svých ateliérů lávky a následně také útulny, které také svými vlastními silami zrealizovali. Vybrané lávky i útulny se později přesunuly přímo do Krkonoš, kde v současnosti slouží všem návštěvníkům národního parku. Jedna ze zrealizovaných útulen s názvem Kømen nyní získala nominaci na ocenění Česká cena za architekturu 2020. Koncept útulny vypracovala Julie Kopecká, která na projektu spolupracovala s dalšími studenty ateliéru Hlaváček - Čeněk. Útulna Kømen se nachází ve Špindlerově Mlýně.
SKI A BIKE CENTRUM RADOTÍN, VLLNNA, Martin Duba studio
Majitelé prosperující rodinné firmy Ski a Bike Centrum Radotín se před pár lety rozhodli, že nové zázemí a sídlo společnosti přestěhují do areálu kdysi slavné Vindyšovy továrny z roku 1910. Industriální areál v okrajové pražské čtvrti ale poslední dekády značně chátral, a tak byla potřeba jeho celková přestavba. Firma oslovila architekty Petra Šindeláře ze studia VLLNNA a Martina Dubu, kteří se ve svém návrhu nízkonákladové konverze zaměřili především na funkční a praktická řešení, která ale zároveň potrhla industriální charakter objektu. Uvnitř jednotlivých hal, které zvenku vytvářejí charakteristickou siluetu šedové střechy, architekti zachovali a odhalili dřevěný krov, takže mohl vzniknout působivý otevřený prostor. Přestavba továrny na největší cyklistickou a lyžařskou prodejnu u nás proběhla během pouhých 13 měsíců. Kromě prodejny areál nabízí také půjčovnu, servis, administrativu, expedici zboží, sklad, restauraci s multifunkčním sálem a v neposlední řadě I atraktivní veřejný prostor.