
Josef Pleskot | vztah k budovám, vztah k architektuře
Problémy, jimiž se zabývá, záměrně neřeší lehkostí jednoho virtuózního nápřahu, netrpí potřebou vtiskávat svým dětem punc geniální originality. I toto jsou nesporně vlastnosti, jimiž by měla být velká osobnost, jíž osoba, které se tato práce věnuje, nepochybně je, obdařena.
EARCH.CZ , 9. 8. 2010
Josef Pleskot seminární práce SAT | Současná architektonická tvorba FA ČVUT v Praze
Vojtěch Hromek | šk.rok 2008/2009
odborný garant předmětu | Ing. arch. Petr Vorlík PhD.
Více k tématu
Hlavním pramenem této práce je kniha rozhovorů s Josefem Pleskotem. Rozhovory se zdaleka nevěnují pouze architektuře, což je velmi důležité, neboť architektova osobnost je tímto širším záběrem přiblížena daleko lépe, než jak by to umožňovala publikace popisující pouze architektovy projekty.
Josef Pleskot svůj pracovní postup charakterizuje jako rozplétání vztahů. S touto prací je to analogické, kniha Domy z meziprostoru a další prameny mi poskytly materiál velkého objemu, tato práce se pokouší roztřídit a zorganizovat toto velké množství informací.
Vztah k budovám
Další složka, s jejíž pomocí se Pleskotovi daří vtisknout svým výtvorům žádanou patinu, je již naprosto konkrétní. Je to volba materiálů. Pleskot s oblibou volí chytře materiály, které procházejí v čase viditelnou proměnou, jedná se například o vyšisované dřevěné obklady. Také nechává své budovy zarůstat různou zelení a často se elegantně obejde bez současných finančně nákladných metod. Důkazem může být střecha přednáškového pavilonu v pražské ZOO (střecha je tvořena železobetonovou deskou, na níž samovolně ulpívají organické nečistoty, jež časem vytvoří pěstebné souvrství pro různé mechorosty a jiné nízké rostliny).
Stárnutí budov úzce souvisí se vztahem, který Pleskot ke svým realizacím má. Z úst některých pedagogů na FA ČVUT jsem slyšel, že správný, ucelený dům se pozná podle toho, že na něm nelze nic měnit, že z něho nelze nic odebrat a že k němu nelze nic přidat. Dovede-li se toto tvrzení do extrému, představíme si stavění neměnných pomníků. Josef Pleskot ovšem počítá se stárnutím budov a tím pádem připouští i jejich změnu v čase, bude-li to funkce vyžadovat. V jednom z rozhovorů vysloveně uvádí, že se nebrání následným úpravám svých staveb a že dokonce uvažuje o zakotvení klauzule, která by dovolovala jeho budovy zbourat za předpokladu, že hnacím motorem tohoto činu nebude developerský záměr, do své závěti. Bourání je pro Pleskota vůbec kreativní činností. Svět se vyvíjí, naše potřeby se mění a na to je třeba reagovat.
Vztah k profesi architekta
„Zrovna nedávno jsem byl konfrontován s otázkou, zda mě baví být architektem. Musím říct, že mě nebaví být svrchovaným estetizátorem fasád a vybraných interiérů. Na mě architektura doléhá jako velmi komplikované společenské dilema.“ (Josef Pleskot, Domy z meziprostoru)
Další důvod, proč Pleskot nemá rád, když je nazýván architektem, je existence norem. Normy pro Pleskota znamenají prapodivnou, vývoj brzdící instituci a architekt je tím, kdo je naplňuje. Namísto norem, jejichž splňování může být v daném kontextu nesmyslné, by se mělo podle Pleskota hledat řešení konkrétních problému. Uvádí příklad – Londýnský dopravní systém, při umísťování dopravních tepen v centru se nebral ohled na technické předpisy, jako jsou předepsané poloměry otáčení, jež by nevyhnutelně vedly k brutálním zásahům do zástavby typu naše magistrála. Všechny křižovatky, dopravní uzly atd. byly řešeny individuálně.
Z předchozích odstavců je jasně patrná lehká skepse, s kterou Pleskot na profesi architekta a její okolí pohlíží. Přesto Pleskot v současnosti nalézá pozitivní tendenci. Architektů přibývá a přibývá lidí, jež potřebují architekty, protože si chtějí postavit například naprosto normální rodinný dům. Profese architekta přestává být pouze pro elitní skupinu vyvolených.
Funkce a cíle architektury v pojetí Josefa Pleskota
Jakkoliv se zdá tento přístup konzervativní, vyjadřuje sympatickou a zároveň ekonomickou skromnost. V dnešním světě, kdy je možné ocitnout se během několika hodin prakticky na libovolném místě zeměkoule a kdy na nás média chrlí obrovská kvanta informací, je naprosto nemožné vstřebat množství podnětů, které na nás útočí. Programově se omezit, může být dobrým řešením jak lépe zpracovat tu skupinu podnětů, kterou považujeme za důležitou.
Se sociálními vztahy souvisí samozřejmě i výchovná funkce architektury. Někteří architekti se netají aspiracemi měnit prostřednictvím svých realizací životní návyky obyvatelů. Josef Pleskot nepopírá výchovnou funkci architektury, ale zdaleka není tak radikální. Říká, že v jeho domech by se neměli lidé míjet, ale nenásilně potkávat.
Cesta k profesi a zdroje inspirace
Josef Pleskot, již v mládí prokazoval talent pro technické obory. Společně se svými kamarády si sám zkonstruoval terénní motorku (jediný komponent, který si sám nevyrobil, byl motor). Své schopnosti v tomto oboru dál ovšem nerozvíjel a začal se věnovat malování. Malířské dráhy ale zanechal (ještě než započala) kvůli rodičům, jejichž názory Josef Pleskot jistě velmi respektoval. Umění se Pleskot nechtěl zcela vzdát, rozhodl se studovat kunsthistorii. Jako součást přípravy na přijímací zkoušky chodil Pleskot na konzultace k jistému profesoru kunsthistorie, který mu tento obor rozmluvil. Zdůvodnil to tím, že komunistický režim nesvědčí objektivnímu poznávání jakýchkoli dějin (kunsthistorie není výjimkou). Tentýž člověk, na jehož popud se Pleskot vzdal kunsthistorické dráhy, nasměroval kroky později známého architekta správným směrem. Doporučil Pleskotovi (vzhledem k jeho zálibě v kreslení) aby se přihlásil do Prahy na FA ČVUT.
V mnohých rozhovorech se Pleskot věnuje své rodině, svým rodičům. Hovoří o nich s nepředstíranou úctou a je více než jasné, že jimi byl velmi ovlivněn. Jejich vliv je dle mého soudu velmi zásadní i pro Pleskotovu architektonickou tvorbu. Ne, že by Pleskotovi jeho matka radila, jak má navrhovat budovy, někdo mu ale musel vštípit poctivý přístup, s nímž se staví ke svým projektům.
Při navrhování architektury se Pleskot snaží co nejvíce čerpat z místa, kam budova bude patřit. Jedná se o tvarové, materiálové, dispoziční a sociální souvislosti. Některé souvislosti Pleskot vyčte z historických map, zase jsme u jeho „rozplétání vztahů“.
Dalším inspiračním zdrojem jsou pro Pleskota vzpomínky z mládí. V knize Domy z meziprostoru líčí, jak jeho dědeček sedával na židli v průchodu mezi místnostmi, čímž sice překážel ostatním členům rodiny, ale zároveň propojoval místnosti tím,že měl o všem přehled. Analogického principu Pleskot užil v řešení interiéru jednoho rodinného domu, kdy nechal nábytek zasahovat do průchodů mezi místnostmi.
Do projektů vkládá kus své identity. Tato teze zní dost abstraktně, je obtížné si pod ní něco představit. Větu lze přeložit tak, že přes svůj sklon ke kompromisům (kompromis ve výše popsaném pozitivním smyslu) Pleskot nenavrhuje nic, s čím by se nemohl ztotožnit, a nic, k čemu by nebyl povolaný. Jako ilustraci poslední části předchozího souvětí lze uvést, že Pleskot říkal, že by nikdy nevzal zakázku v Číně z důvodu nedostatečné znalosti čínského kulturního klimatu.
Josef Pleskot je členem Katolické konfese.
Použité prameny:
Rostislav Koryčánek: Domy z meziprostoru www.archiweb.cz www.arch.cz/pleskot