Jihočeská filharmonie z modulů?
Vizovická společnost KOMA Modular s podporou Jihočeské filharmonie a městem České Budějovice pořádá mezinárodní ideovou architektonickou soutěž na projekt kulturního multifunkčního centra.
Jiří Kout , 1. 4. 2016
Jihočeská filharmonie dlouhodobě trpí tím, že nemá koncertní stánek, který by odpovídal adekvátním akustickým a společenským podmínkám. Čím to je způsobeno? A proč ještě nestojí projekt Rejnok od architekta Jana Kaplického? A mohla by mezinárodní soutěž ModulArch rozhýbat diskuzi na téma: Je Rejnok tím pravým projektem pro Jihočeskou filharmonii, nebo existuje jiné kvalitní a přitom lépe prosaditelné řešení?
Proč Rejnok ještě nestojí?
O tom, že by se Rejnok stal dominantou Českých Budějovic, jež by přitáhla zcela jistě celou řadu turistů a nabídla adekvátní a nádherné zázemí nejen Jihočeské filharmonii, zřejmě nikdo nepochybuje. „Všechny krajské filharmonie mají nesrovnatelně lepší podmínky, než my.“ řekl ředitel Jihočeské filharmonie Otakar Svoboda pro Český rozhlas.
Problém však nastává v rovině financování. A nejde jen o cenu výstavby Rejnoka v hodnotě dvou miliard korun, ale také o finančně náročný provoz budovy. „Dovedu si představit, že na výstavbu takového zařízení, a jistě by to velmi reprezentativní zařízení pro České Budějovice bylo, by se možná někde peníze našly, já se ale musím nutně ptát, zda by to zařízení bylo schopné nějakého reálného ekonomického provozu. Obávám se, že nikoliv.“ komentuje pro Český rozhlas hejtman Jihočeského Kraje Jiří Zimola.
Počátky Rejnoka spadají do roku 2008. Po té, co v roce 2009 Jan Kaplický zemřel, se ujala projektu architektka Eva Jiřičná, kterou pojilo s Kaplickým celoživotní přátelství. Rejnok získal i díky spolupráci právě s ateliérem Evy Jiřičné v roce 2013 územní rozhodnutí. Stavba by měla vzniknout na ploše několika desítek tisíc metrů čtverečních v areálu bývalých kasáren ve čtvrti Čtyři Dvory. Nicméně v roce 2014 byla možná realizace zastavena tehdejším vedením budějovické radnice.
V současné době, po výměně politické reprezentace na Českobudějovické radnici myšlenka Rejnoka opět do jisté míry ožila. „Máme platné územní rozhodnutí, chtěli bychom začátkem příštího čtvrtletí začít projektovat.“ řekl pro Český rozhlas České Budějovice v listopadu 2015 Antonín Kazil, předseda Jihočeské společnosti přátel hudby, která projekt Rejnok již od počátku prosazuje. Jenže na výstavbu stále chybí peníze a řadu let v médiích rezonuje pouze cíl a záměr, případně jisté přísliby k zafinancování stavby. Jihočeská filharmonie je tak stále bez adekvátního koncertního sálu.
Je možné postavit koncertní sál Jihočeské filharmonie z modulů?
Je tedy vůbec reálné, aby projekt od mistra organické architektury Jana Kaplického v Jihočeské metropoli vznikl? „Je potřeba postavit něco, co by fungovalo. Je úplně jedno, jestli to bude rekonstrukce Slavie, nová budova na Mariánském náměstí, Rejnok, nebo cokoliv jiného. Je to jedno, hlavně ať tu něco je.“ řekl pro Český rozhlas Otakar Svoboda. Ze slov současného ředitele Jihočeské filharmonie tak jednoznačně vyplývá, že Rejnok rozhodně není pro filharmonii jediným řešením.
„Naším záměrem je zorganizovat mezinárodní soutěž, která bude mít přesah. Chceme rozhýbat obecnou diskuzi nad tím, zda je důležitější mít konečně v České republice Kaplického realizaci, která je ovšem z finančního hlediska velmi komplikovaná, a nebo zda je spíše podstatné, aby České Budějovice měly adekvátní prostory pro svou filharmonii co nejdříve. Proto jsme velmi rádi, že můžeme úzce spolupracovat jak s Jihočeskou filharmonií, tak s městem České Budějovice, které nám poskytlo lokalitu Mariánského náměstí.“ vysvětluje sekretář soutěže architekt Petr Vaněk. Přesto, že jde o ideový návrh, je třeba položit si otázku: Měla by Rejnokovi konkurovat zrovna stavba z obytných modulů?
Možnosti modulární architektury
Vypisovatel soutěže vizovická společnost KOMA na sebe upozornila výstavbou českého pavilonu EXPO 2015, jenž získal bronzovou medaili za architekturu. Přesto si u zastánců Rejnoka získává modulární systém KOMA respekt poměrně složitě. „Ta třetí cena byla za architekturu vnitřku,... Jinak si řekněme, je to škaredá škatule, ale je to stavba na půl roku, to je v pořádku. Polemizoval bych, že je to vhodná stavba pro koncertní sál, protože ty akustické parametry jsou o něčem jiném, ty potřebují pevnou konstrukci zdiva,...“ reagoval v listopadu v pořadu Českého rozhlasu propagátor výstavby Rejnoka Antonín Kazil. Pro upřesnění jsme položili otázku ohledně ocenění českého pavilonu EXPO 2015 v Milánu generálnímu komisaři české účasti na EXPO 2015 Jiřímu F. Potužníkovi. „Při předávacím ceremoniálu byla cena udělena se slovy „za architekturu, umístění do krajiny a inovativní technologie“, respektive „architecture, landscaping and innovative technologies“. My jsme se po celou dobu EXPO i v přihlášce do soutěže BIE pokoušeli zdůraznit, že inovace českých vědců neprezentujeme jen jako exponáty v neinovativním pavilonu, ale že on sám je ukázkou použitých inovací ve smyslu konstrukce, materiálů i provozu – proto byla cena uvedena ve výše uvedeném kontextu …“.
Soutěž na modulární filharmonii může rozhýbat společnost
Proč Jihočeská filharmonie spolupracuje na studentské soutěži a nesnaží se prosadit Kaplického Rejnoka? „Jihočeská filharmonie sídlí v krajském městě, které má 100.000 obyvatel a kromě toho nás musíme porovnávat v poměrech našeho státu. My máme určitá finanční omezení. Když nás budu srovnávat s orchestry ze zahraničí, tak je to vesměs dosti smutné, pokud tedy půjdete na západ od našich hranic, případně do Rakouska. Oni pracují úplně v jiných dimenzích v jiných možnostech, finančních, ale i lidských.“ vysvětluje Otakar Svoboda. „Jihočeskou filharmonii zajímá v podstatě jakákoliv možnost získat nové působiště,... Varianta jakési stavby z modulů se nám jeví jako určité řešení, které by mohlo být úsporné a přitom kvalitní.“ doplňuje vysvětlení ohledně nové soutěže. Vizovická společnost KOMA Modular, mezi jejíž úspěchy patří i například ocenění Firma roku 2015, chce podle slov marketingového ředitele Martina Harta v podstatě nabídnout jistou alternativu: „Jedná se již o osmý ročník ideové studentské soutěže. Není to tak, že chceme tvrdit: v Českých Budějovicích musí stát víceúčelové centrum z modulů. Chceme hlavně ukázat možnosti modulární architektury, proto vypisujeme mezinárodní ideovou soutěž, kterou jako společnost komplexně dotujeme.“ vysvětluje Martin Hart, marketingový ředitel KOMA.
Modulární versus organická architektura?
Hlavními výhodami modulární stavby by byly nesrovnatelně nižší náklady na výstavbu i provoz, velmi rychlá výstavba a případně snadná rozšiřitelnost, či přemístitelnost. Je ovšem možné navrhnout skutečně kvalitní koncertní sál z modulů tak, aby splnil jak akustické nároky, tak nároky architektonicky reprezentativní budovy Jihočeské filharmonie? Projekt Rejnok by zcela jistě získal světový ohlas, je možné podobného efektu dosáhnout i stavbou z modulů? „Pokud ta soutěž vygeneruje nějaký hodně zajímavý návrh, pokud z toho vyzní, že je opravdu možné postavit funkční, hezký a v podstatě levný sál, tak si myslím, že tyto tři parametry zaujmou každého. Jestli České Budějovice s tím budou pracovat dále, to už je otázka dalšího jednání.“ tvrdí Otakar Svoboda.
Mezinárodní ideová soutěž ModulArch, která je dotována cenami v celkové hodnotě 135.000 Kč, a jež bude probíhat v angličtině, by na otázku architektonického přínosu mohla aspoň částečně odpovědět. K účasti budou totiž vyzváni studenti architektury z České republiky, Rakouska, Holandska, Německa, Itálie, Francie či Polska a Slovenska. Soutěž je určená pro studenty architektury a stavitelství, absolventy architektury do 5 let od ukončení studia, přičemž architektonické týmy mohou být doplněné jinými odborníky, ale minimálně 50% týmu musí tvořit studenti či absolventi.
Mezinárodní složení bude mít také porota. „Již dnes můžeme potvrdit, že účast v porotě přislíbil italský architekt Joseph Di Pasquale či holandská architekta Caroline Bijvoet. A do soutěže se zatím přihlásili architekti nejen z Evropy ale i ze Singapuru, Kanady, Indonésie, Indie či Íránu “ říká Martin Hart. Mimo ředitele Jihočeské filharmonie Otakara Svobody patří mezi další potvrzené porotce například český virtuos Václav Hudeček.
Nechme se tedy překvapit, jaké projekty předloží mladí evropští architekti. Pak se možná debata na téma výstavby multifunkčního kulturního centra v Českých Budějovicích ještě více rozproudí.