„Jen skvělý produkt nestačí, musíte ho mít taky kde adekvátně prezentovat,“ říká Jakub Huráb z LD Seating. Firma z Boskovic má nový showroom v Karlíně
Než si nechali svůj showroomu v Karlíně přestavět, jeli si pro inspiraci do Londýna na jeden z největších design weeků. A co dělá showroom skutečně dobrým showroomem? O tom jsme si povídali s Jakubem Hurábem, jednatelem české firmy vyrábějící sedací nábytek LD Seating, a architektem Miroslavem Krátkým ze studia archicraft, které reprezentativní prostor firmě navrhlo.
EARCH.CZ , 15. 8. 2024 / Advertorial
Na jakých židlích teď sedíme?
JH: Vás jsem posadil na židli Arcus. Pečlivě jsem vám ji vybral, jelikož je to nyní jedna z našich stěžejních pracovních židlí, vyrábíme a prodáváme ji asi rok. Já sedím na židli Alva, to je taková naše konzervativní klasika. A Miroslav sedí na Melody Office, to je zase taková naše klasika, její výroba pro naši firmu znamená, že se hodně šije, je v ní hodně vyplňování, zkrátka se v ní snoubí spousta našich silných stránek. A současně je jednou z těch židlí, které se nám daří dobře prodávat. Takže tady společně sedíme na našich třech oblíbených pracovních židlích.
A jakou židli máte u svého pracovního stolu v kanceláři?
JH: Momentálně tam mám židli Element, která je tady vedle nás. Používám ji teď proto, že jsem si před nějakou dobu řekl, že musím víc sedět na našich židlích. V tom smyslu, že je musím dlouhodobě testovat. Všechny naše židle samozřejmě zkouším, ale nikdy na žádné nesedím dva nebo tři měsíce v kuse. Teď se o to pokouším a zrovna je na řadě Element, předtím jsem seděl právě na Melody Office, na které tady nyní sedí Miroslav.
Dá se někde v showroomu LD Seating najít židle, která by nebyla od vás? Třeba někde zastrčená v zázemí?
JH: Jiná než naše židle se tady najít nedá. V zázemí nějaké židle zastrčené jsou, ale jsou to staré židle LD Seating.
Showroom jsme teď nedávno rekonstruovali, proč?
MK: Začal bych příběhem, který je za novým showroomem schovaný. Vše začalo tím, že jsem se na nějakém designovém veletrhu potkal s jednatelkou LD Seating, paní Hurábovou. Zhruba před šestnácti lety jsme si koupili do naší jednačky asi šest židlí od LD Seating a od té doby tuto značku vnímáme. Po nějaké době jsem zjistil, že mají showroom v Karlíně, a, když to řeknu naplno, prostě se mi nelíbil. Jako architekt jsem viděl, že je na čem zamakat. No a byl jsem až tak drzý, že jsem to paní Hurábové řekl. A ona se vůbec neurazila. Myslel jsem to tak, že v jeho zlepšení vidím příležitost. LD Seating v posledních letech neuvěřitelně roste, zvyšuje standard designu a výroby. V Česku každopádně má ostré soupeře, tady v Karlíně je spousta krásných showroomů a tomu je potřeba se přizpůsobit. Nakonec slovo dalo slovo a paní Hurábová do našeho studia archicraft vložila důvěru. Na začátek jsme měli ukázat, co bychom svedli. A paní Hurábové se to moc líbilo. Ten nápad byl dost podobný tomu, co tady dneska vidíte.
JH: Potvrzuji to, co řekl Miroslav. Za sebe bych k tomu dodal, že i my jsme cítili, že showroom potřebuje refresh, nějakou změnu. Ale dlouho jsme nevěděli, jakou a jak velkou. A právě v době, kdy jsme nad tím přemýšleli, tak za námi přišel Miroslav. Byl jsem hrozně rád, protože jsem za to v naší firmě už lehce loboval. Miroslav to pak pošťouchnul. Bylo to potvrzení, že potřebu změny necítíme jen my, ale vidí to i někdo zvenku. Že showroom proměníme, jsme se rozhodli v roce 2022, v roce 2023 jsme se setkali nad projektem a v roce 2024 ho zrealizovali.
Co jste si od nového showroomu přáli?
JH: Jeli jsme si tenkrát pro inspiraci do Londýna, kde každý rok na Clerkenwell Design Week vystavujeme. Probíhá v industriální čtvrti, která je plná showroomů a architektonických ateliérů. Showroomy jsme si tam tehdy obešli a sbírali inspiraci. Dokázali jsme si ujasnit, co se nám líbí, ale moc jsme to neuměli dát do slov. No a v ten moment přišla studie od archicraft a my v ní všechno „to“ viděli. Měli jsme z toho velkou radost, protože naše zadání bylo opravdu nekonkrétní. Věděli jsme, že potřebujeme nové podlahy, stropy, vzduchotechniku a pracovat s výlohami. Tu správnou podobu tomu ale dali architekti.
Co bylo na původním showroomu špatně?
MK: Šlo z něj cítit, že není značce šitý na míru. Předtím tady byl showroom kuchyní, a když se do něj LD Seating nastěhoval, působilo to tak, že ho chtěli prostě rychle zabydlet. Nevím, jestli úplně laickým okem, ale tím architektonickým bylo rozhodně znát, že jsou zde rezidua původního kuchyňského showroomu, a to bylo na škodu. Chybělo zde neurální pozadí pro tvarově a barevně bohaté drobné předměty, kterými židle jsou. Showroom byl udělaný na prezentaci velkých sestav nábytku. Chyběly bodové sety, které by nám umožnily nasvítit židli ze dvou úhlů na neutrálním pozadí a možnost instalovat židle tak, aby se tady daly pohodlně vyzkoušet. Takže bych řekl, že původnímu showroomu chyběla individuální péče architekta. A ještě si dovolím říct, že se mi tady nelíbila akustika, výrazně ji zhoršovala dlažba, která byla na podlaze.
Zmiňovali jste se ještě o výlohách.
MK: Ano. Původní showroom nekomunikoval s ulicí. Klasická ulice tady vlastně ani není, je to spíš dopravní koridor. Majitelům LD Seating jsem k tomu říkal, že když tudy jezdím večer nebo brzy ráno autem nebo tramvají, tak všechny showroomy okolo svítí. Showroom LD Seating má výlohy dvě, pro pěší primárně určené nejsou, protože jsou úrovňově nad jejich hlavami. I tak je ale bylo důležité nějak ztvárnit, umístit do nich židle jako krásná nasvícená díla.
JH: Předtím prostor výloh nebyl nijak uchopený, neměl koncepci. Prostě v něm byly obyčejně postavené židle. Nebyla to výstavní vitrína.
LD Seating
Jakým bylo LD Seating klientem?
Výjimečným. Paní Hurábová byla opravdu výjimečná klientka. Pokud se nepletu, ateliér archicraft jsme zakládali v roce 2008. Máme toho za sebou už hodně, ale podobných klientů jsme měli, že bych to spočítal možná na jedné ruce. Spolupráce s LD Seating byla založená na svobodě a důvěře. Důvěra spočívala v tom, že nám paní Hurábová po provedení studie řekla: „tak to postavte“. A myslela to v západním slova smyslu. Rozdíl mezi střední a západní Evropou, potažmo Spojenými státy, v tomto je, že u nás architekt projektuje a hlídá stavbu. V některých západních zemích ale architekt vede stavbu v tom smyslu, že opravdu řídí tu realizaci. Nás je v ateliéru patnáct architektů a taky běžně nestavíme, ale jsme schopní to přes management uhlídat. Spojili jsme se s dodavatelskou firmou Unlimit Db, která znala rozpočet projektu, a tzv. open book předkládala nabídkám firem a řemeslníků, ze kterých společně s investorem vybírala. A co je to ta svoboda? Že vám klient neřekne tu sprostou větu: „Já už to mám vymyšlené. Tak to jenom nakreslete.“ Největší dar, jaký může architekt dostat, je, že může ukázat, co v něm je. A pro mě je to závazek, pokud mi někdo důvěřuje, tak chci ukázat, že to dokážu. Dává mi to motivaci lámat si hlavu, i když se vyskytnou nějaké složitosti.
Mluvili jste o inspiraci showroomy v Londýně. Co podle vás dělá showroom dobrým showroomem?
MK: Mezi kamarády za to dostávám někdy vynadáno, ale myslím si, že je to potlačení ega. Zkrátka, když vystavuji krásné věci, tak se jako architekt musím stáhnout a udělat zadní plátno, ne něco, co strhne pozornost. Takže vlastně méně je více. Myslet na produkt, ne na expresivitu vlastní tvořivosti. Firmy mají showroomy proto, aby byly bohaté, nejen finančně, ale i na duši, aby rostly, vyvíjely se a samozřejmě taky aby se jejich produkty prodávaly.
JH: LD Seating se jako značka v posledních deseti letech výrazně posouvá. Dříve jsme se posouvali hlavně jako výroba, co jsme vydělali, jsme investovali tímto směrem – do hal, know-how, lidí, strojů a mnoho dalšího spojeného s naší boskovickou centrálou. Teď asi v posledních třech letech se snažíme investovat taky do budování značky – a právě s tím souvisí to, proč jsme potřebovali rekonstrukci showroomu. Můžeme mít sebelepší produkt, ale když ho postavím do nedostačujícího showroomu, nebudeme schopni skutečně vysvětlit jeho skvělost. Kvalita prostoru showroomu musí odpovídat kvalitě našich výrobků.
Když jsem si váš showroom procházela, přišlo mi velmi praktické, jak je v něm s židlemi pracováno. Jsou zde běžně u stolů, takže se dají vyzkoušet, a pak taky postavené na soklech, tedy vystavené k prohlédnutí.
MK: O to jsme se snažili. Ale je tady ještě jedna rovina. LD Seating židli není možné postavit k LD Seating stolu – firma totiž stoly nevyrábí. Pokud bychom dělali showroom dejme tomu pro IKEA, vytvořili bychom pokojíčky, jak to z jejich prodejen známe. Tady ale máme monotónní téma – krásné, ale skutečně monotónní. Bylo výzvou showroom udělat tak, aby to nebyla nuda. Takže jsme se sem různé zálivy a setupy snažili dostat. Mají mezi sebou transparentní dělicí stěny, díky kterým současně zůstal dojem z prostoru, a neztratili jsme světlo.
Pane Hurábe, vy jste mluvil o tom, že se firma v posledních deseti letech hodně změnila, rozvinula. Změnil se za tu dobu i trh s židlemi.
JH: Myslím si, že ano, ale pro nás je klíčové to, že my se měníme a posouváme v žebříčku tohoto trhu. Začínali jsme jako firma, která židle dovážela. A to je vlastně úplně jiný obchod a byznys než výroba. Postupem času se kromě hotových produktů začaly dovážet komponenty. V Boskovicích je dlouhá tradice šití, švadleny tady mají know-how, takže se zde začalo i šít a postupně taky vyrábět komponenty. A tak jsme se z dovozce stali výrobci, a tím pádem jsme schopni konkurovat jiným firmám. Tím, jak se zdokonalujeme, se mění i naše konkurence. Řekl bych, že vývoj je vlastně nekonečný. My se pořád budeme snažit tlačit do kvality. Máme na to skvělé zdroje, lidi i prostředky.
Vyrobíte v Boskovicích nějakou židli od začátku do konce?
Ano, například modulární sezení Nido. Na to nakupujeme pouze látku v rolích. Pak stříháme, šijeme, čalouníme, vyplňujeme, máme taky kovovýrobu, takže vyrobíme i podnože. Tedy opravdu od A do Z. Na některé jiné produkty bereme komponenty ze zahraničí. Dodavatele máme například na plastové opěráky, které se vyrábí vstřikováním plastu do formy, to je obor sám o sobě.
Více k tématu
Na co jste v showroomu nejvíc hrdí?
MK: Já vlastně ještě asi hrdý nejsem. Uvědomil jsem si, že mě nejvíc naplňuje pochvala. Uvedu příklad, stalo se mi, že mi jednou v deset hodin večer volal klient, kterému jsme dělali vilu. Říkal, že leží v posteli, čte si a že lampička, kterou jsme tam vymysleli, úplně dokonale na tu knížku svítí, a že mi to musel zavolat. Udělalo mi to hroznou radost. U showroomu LD Seating nemám pocit, že by nás někdo nedostatečně pochválil, ale skutečně hrdý budu, až když přijde nějaký podobný moment. S čím jsem zatím spokojený, je, že si myslím, že interiér nebude ochotný rychle zastarat.
JH: Pro mě to asi taky není jen jedna konkrétní věc. Je to ten celkový dojem. Hodně mi záleželo na tom, aby showroom působil tak, jak si představuji, že má působit celý LD Seating, a přesně to se splnilo. Vždycky, když sem vejdu, tak si říkám, že takhle to má být, tady teď jako značka jsme. A krásně to do sebe zapadá.
Budete společně pracovat na nějakém dalším showroomu?
JH: Uvidíme, jak se vše bude vyvíjet. Máme jeden showroom v Německu, ve Fuldě, který potřebuje předělat. Zatím jsme se o tom s Miroslavem bavili úplně základně a nezávazně. V Německu máme partnera distributora, se kterým jednáme, ale když se to někam posune, tak doufám, že na showroomu zase spolupracovat budeme.