Jak učí filosofii Oldřich Ševčík
Student FA ČVUT v Praze Dominik Petr se s námi dnes podělí o svůj názor, co mu daly přednášky Oldřicha Ševčíka.
Dominik Petr , 21. 4. 2015
Předmět Filozofie 1 byl jeden z těch, na které jsem se v prvním ročníku v týdnu opravdu těšil. Jeho pedagogickou osnovu / smysl jsem chápal jako odpověď na otázku: „Proč je vlastně naše společnost dnes tam, kde je a co k tomu vedlo?“ A to mi bylo moc sympatické, poněvadž výuka filozofie na gymnáziu byla výčtem filozofů doplněným o tři věty k jejich názorům.
Nyní se šlo spíše po lince názorů, které dané osobnosti (a nebyly vždy zmiňováni jen filozofové a myslitelé, ale i například vojevůdce Valdštejn) zastávaly nebo představovaly napříč dějinami.
Oldřich Ševčík si držel pozornost nejen tím co říkal, ale i dynamickou intonací hlasu a anekdotami i obrázky proloženými hudebními ilustracemi doby.
Přednášky z Filozofie 1 mi byly velice milé - dozvěděl jsem se o všech pro mě nových idejích, ke kterým jednotlivci i společnost (nebo jednotlivci v protikladu se společností své doby) došli, ale i jaká byla jejich cesta, koho ovlivnili a to vše bylo nejprve zasazeno do kontextu doby.
A do toho všeho vstupovala architektura, jako stále přítomná disciplína, odrážející svou dobu a inspirující k posunům v myšlení. Začal jsem si tam uvědomovat to, co pro mě na jedné přednášce přesněji pojmenoval architekt Kuzemenský: „Architektura není ani umění, ani technika, ale hlavně filozofie.“
Chtělo by to jen více času - druhý semestr je hlavně o deskriptivní geometrii a matematice, do toho řešíte zadání ZANu (základní ateliér navrhování) a o filozofii tušíte jen to, že je důležitá. Ale bojíte se ji do svých konceptů ještě pozvat, poněvadž jste rád, že už víte rozměry koupelny nebo toalety - nebo aspoň já to tak měl…chtělo by to jen více času, aby člověk držel tempo s přednáškami a četl zmíněné knihy - upřímně řečeno tento deficit stále doháním.
Filozofie 1 s pedagogem Oldřichem Ševčíkem byla bránou do nových světů idejí a skutečně mi v mnohém otevřela hlavu.
Následuje zvukový záznam části jedné přednášky, kdy pan docent vysvětluje, v čem tkví důležitost jeho předmětu a vůbec výuky humanitních předmětů pro architekty: