Instalace zásadně proměnila ikonický pavilon Barcelona Miese van der Rohe
Německý pavilon v Barceloně z roku 1929 od architekta Miese van der Rohe získal na jeden týden zcela nový rozměr. Vedle jmen jako Ai WeiWei či Adres Jacque se španělské architektonické duo Anna a Eugeni Bach stali dalšími umělci, jež mění vzhled a tedy i vnímání jedné z nejdůležitějších staveb celé první poloviny 20. století, na které Mies van der Rohe demonstroval řadu svých revolučních přístupů. Současná intervence si klade za cíl prověřit důležité aspekty ikonické stavby i celé jedné historické periody.
EARCH.CZ , 1. 12. 2017
Mistrovské dílo Ludwiga Miese van der Rohe získalo ještě minimalističtější výraz než kdy předtím. Na jeden týden totiž španělští architekti pokryli všechny stěny nejdéle stojícího dočasného pavilonu v moderních dějinách bílými vinylovými foliemi. Cílem projektu je proměnit konstrukci z oceli, skla a mramoru tak, aby pavilon působil spíše jako model než klasická budova.
„Tento jednoduchý zásah promění pavilon v model o měřítku 1:1, který reprezentuje stavbu samotnou a zároveň tak otevírá diskuzi o interpretaci takových aspektů, jako je hodnota originálu, role bílého povrchu jakožto důležitého prvku modernity a o důležitosti materiálnosti ve vnímání prostoru,“ říkají o projektu architekti.
Už samotný název instalace Mies Missing Materiality vypovídá o jejím cíli: zbavit materiálů stavbu architekta, pro jehož tvorbu je používání výrazných materiálů zcela zásadní a tím zahájit diskuzi o významu tohoto aspektu v celkovém historickém kontextu budovy.
„Pokrýt pavilon jednotící bílou barvou znamená propůjčit jí jeden z definujících prvků moderní historiografie,“ říkají. „Zároveň to znamená zbavit pavilon jeho materiality a jedinečných charakteristik – obzvláště pak té, která z pavilonu učinila ikonu modernistického hnutí. Instalace tento paradox proměňuje v prostorový zážitek. Napomáhá návštěvníkům s promýšlením těchto aspektů pomocí vlastní zkušenosti z pavilonu zbaveného veškerých stop po materiálnosti, což mu umožňuje získat maximální reprezentativní potenciál,“ dodávají architekti.