Extrémní kostým I 5. díl Pražského Quadriennale 2011
Jiný … neobvyklý … odvážný … neočekávaný … překvapivý … vyhraněný … kosmický … virtuální … nedotknutelný … zářivý … dekadentní … zraňující … výstřední … odporný … deformující … extravagantní … svítící … technický … recyklovaný … vznešený … chutný … šťavnatý
Tereza Svobodová , 31. 5. 2011
Projekt nabídne prostor, v němž bude kostým vyvázán ze svého původního kontextu (inscenace) a zblízka nahlížen jako autonomní umělecké dílo s vlastní hodnotou. Prezentovaná díla budou jednak ryze divadelní povahy, ale i kostýmy vytvořené pro projekty z jiných uměleckých oborů pracující s prvkem performance (například výtvarné umění nebo nová média). Budou sem zahrnuty jak kostýmy použité v divadle jako součást výpravy tak i kostýmy jako objekty výtvarného umění, součásti různých akcí nebo prostoru. Jedinou podmínkou pro zařazení do projektu je, že kostým vznikl pro živé představení a byl „obydlen“ živou bytostí či loutkou.
Kostýmní materiály budou pojaty jako prostředek, přičemž cílem výstavy není poukázat jen na nejnovější materiály, ale také na jejich použití a smysl v rámci inscenace. Výstavní prostor nabídne speciální instalaci a světelný design, které umožní představit jednotlivé kostýmy tak, aby „promluvily samy za sebe“. Kurátory jednotlivých zemí jsme také vyzvali, aby připravili doprovodné fotografie, videa, texty a nahrávky, které by „dopověděli příběh“ jednotlivých vystavených kostýmů.
„Osahat“ si budete moci kostýmy vytvořené z ledu, neoprenu, odpadků, podprsenek či nábojnic. Jeden z kostýmů bude možné dokonce i ochutnat. Kostým si často pohrává s lidským tělem, deformuje ho, odhaluje, tají, pitvoří a mění. Návštěvníci PQ se mohou těšit mj. na výtvarné performance takových umělců, jako jsou Misha Le Jen, Pat Oleszko, Achim Freyer či Pawel Althamer, s jehož kostýmy se setkáme přímo v pražských ulicích.
Extrémní a živé materiály by nám měly říct něco o novém použití kostýmu a jeho úloze v živém představení. Může se jednat de facto o jakýkoliv materiál přesahující tradiční látky, jako je například nano-vlákno nebo rozložitelný papír, zvláštní kovové, plastové či dokonce světelné kostýmy. „Extrémní“ zde znamená jiný, odlišný, neobvyklý, odvážný, ohlušující, neočekávaný, překvapivý, vyhraněný, kosmický, virtuální, nedotknutelný, rozložitelný, zářivý, bolestivý, zraňující, létající, výstřední, odporný, deformující…
K prezentaci samotných kostýmů dodává kurátorka této sekce Simona Rybáková „Jednotlivé kostýmy, objekty, záměrně vytrhujeme z jejich původního prostředí, neboť není naším jediným cílem vidět jejich funkci v originální akci. Spíše zastavit dramatický čas, ve kterém žijí, a ukázat divákům detail, formu i prožitek, který se při živé akci může přehlédnout nebo v jevištním toku projde příliš rychle.“