Autosalon v Dejvicích? Architekti protestují. Brno nechce parkovací dům vedle synagogy. A metro D hlásí zpoždění Foto: koláž EARCH.cz
Novinky a názory / názory a komentáře

EARCH TÝDENÍK: Autosalon v Dejvicích? Architekti protestují. Brno nechce parkovací dům vedle synagogy. A metro D hlásí zpoždění

Přinášíme výběr novinek z architektury, stavění, bydlení, zahrad, památkové péče a krajiny. Týden na architektonické scéně shrnuje redaktorka Adéla Vaculíková.

Adéla Vaculíková , 31. 3. 2025

Staronový správce Divadla Hybernia

Prodal se dům U Hybernů (známější jako Divadlo Hybernia) na náměstí Republiky v Praze. Z rukou státu přešel soukromému investorovi, který za něj zaplatí 447 milionů korun. Podle Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových je to druhý nejúspěšnější prodej v historii současného Česka.

A co v budově - která je navíc významnou klasicistní památkou navrženou prvním profesorem stavitelství pražské polytechniky Georgem Fischerem - bude? Muzikálové divadlo, stejně jako nyní. Dům totiž koupila společnost Eco-Investments (vlastněná slovenským miliardářem Milanem Fiľem), která si ho doteď pronajímala.

Foto: U Hybernů na náměstí Republiky (Josef Zobel, Georg Fischer, Louis Montoyer, 1803)

Kauza autosalon má pokračování

Návrh nové Fakulty informačních technologií ČVUT si vysloužil nelichotivou přezdívku autosalon. Architekturou, za níž stojí architekt Petr Franta, se takovým stavbám celkem podobá. Nejde ale primárně o vzhled. Proč však na veřejnou stavbu za stamiliony neproběhla architektonická soutěž (podrobněji jsme o tom psali zde)? Především Fakulta architektury takový postup veřejně kritizovala. Teď se už ozvaly i další fakulty a rektorovi zaslali otevřený dopis – s 870 podpisy.

„Kvalitu projektu této kanceláře nehodnotila ani akademická veřejnost ČVUT, ani odborná architektonická porota, přičemž obdobný postup byl již v roce 2010 kritizován v otevřeném dopise pro tehdejšího rektora ČVUT, Václava Havlíčka. Přesto vedení ČVUT ke stejnému zadávacímu postupu přistupuje i v následujících etapách,“ uvedli signatáři, mezi nimiž je řada vážených osobností z oboru architektury - třeba historik umění Richard Biegel, architekt a pedagog Ondřej Císler, architekt a pedagog Michal Kuzemenský či architektka, pedagožka a bývalá rektorka Akademie výtvarných umění v Praze Maria Topolčanská.

Foto: Návrh Fakulty informačních technologií ČVUT

Dům pro auťáky v Brně

Ohrožení „ošklivou architekturou“ cítí také v druhém největším městě Česka. „Proč je to tak hnusné? Vždyť je to 100 metrů od památkově chráněného centra města,“ napsal o rozestavěném parkovacím domě mezi ulicemi Křenová, Vlhká a Skořepka v centru Brna opoziční zastupitel Marek Lahoda (Piráti). Otázkou ale zůstává, zda je „ošklivost“ tou skutečnou hlavní potíží.

Minulý týden se na internetu objevily vizualizace stavby – podle architektů z kanceláře Mark Vala ovšem neúplné. Kancelář kritiku uklidňovala, že dům porostou popínavé rostliny. Je ale otázka, jestli to problém vyřeší. Ošklivost totiž není to nejhorší.

Podle designérky Veroniky Rút Fullerové z neziskovky Naše kultivovaná města stavba na toto místo vůbec nepatří, protože už teď jde o přetížený dopravní uzel. „Ještě víc aut znamená totální inferno,“ napsala na Instagramu. Podobně se vyjádřil i šéf Kanceláře architekta města Brna (KAM) Jan Tesárek, který mluví o „naprosté rezignaci na architekturu“. Naproti funkcionalistické synagoze od Otto Eislera skutečně mohlo vzniknout něco lepšího - třeba dům pro lidi, a ne jenom pro auťáky.

Známe poroty cen za architekturu

Norman Foster letos do Prahy nepřijede – asi nemá čas. Jeho účast v porotě Grand Prix architektů 2025 slibovala Obec architektů na vyhlášení posledního ročníku ceny v divadle Spirála. Byznysově nejúspěšnějšího architekta všech dob nakonec zastoupí Daniel Liebeskind. Jedna star tak nahrazuje druhou. I když účast Normana Fostera by byl asi větší zážitek. Daniel Libeskind byl ostatně v Česku nedávno, v roce 2023 přednášel na konferenci PULSE a přebíral si tam cenu.

Realizace přihlášené do Grand Prix architektů 2025 budou společně s Danielem Liebeskindem posuzovat ještě Ana Luengo (Španělsko), Špela Videčnik (Slovinsko), Andrea Bacová (Slovensko) a Anna Svobodová (Česko).

Mezinárodní porotu sestavila i Česká cena za architekturu. V ročníku 2025 zasedne Boris Bežan (Slovinsko/Španělsko), Andrea Klimko (Slovensko/UK), Yael Moria Klain (Izrael), Roger Riewe (Německo) a Jeroen van Schooten (Nizozemsko).

Co zmůže dřevo

Dřevo už dávno není pouze materiál chat a chalup. Ve světě se z něj staví výškové budovy, a teď dokonce i ty technické. Příkladem je hangár na vzducholodě od Smyk Fischer Architekten, který minulý týden na sítích sbíral srdíčka. Je to signál, že bychom se dřeva měli finálně přestat bát i u nás.

Dvě konference o architektuře a ekologii

Jak se situace dřevostaveb v České republice vyvíjí, to zazní na konferenci Salon dřevostaveb, která proběhne v Praze-Dejvicích tento čtvrtek 3. dubna 2025. Program bude pestrý, přijedou speakři z Česka i zahraničí a diskuse se budou točit ohledně legislativy, developmentu, inovací. V rámci konference startuje v Národní technické knihovně také výstava, která ukáže tu nejlepší architekturu ze dřeva v Česku a na Slovensku – o několika zařazených stavbách jsme na EARCH.cz už psali.

Foto: Beseda Ořechovka, Pavel Hnilička Architects+Planners, Praha

Alternativním technologiím výstavby se bude věnovat také konference Natural Homes Conference. Startuje hned den po Salonu dřevostaveb a bude probíhat i přes víkend (4. - 6. dubna 2025). Promluví na ní autoři a obyvatelé domů ze slámy, konopného betonu nebo s hliněnými omítkami. Jsme zvědaví.

Kdy se svezeme metrem D? Termín se posouvá

Původně se dokončení nové linky metra D plánovalo na rok 2029, avšak už nyní má zpoždění. Realizaci komplikují klasické potíže českého stavebnictví – třeba podezřelé reference firem, které o významné zakázky usilují. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže proto minulý týden nařídil pražskému dopravnímu podniku, aby znovu vybral dodavatele druhé části stavby.

Jde o úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory, jehož stavbu měl podle původního verdiktu z roku 2023 zajistit tým vedený firmou Subterra. Práce se však nestihly rozběhnout, protože proti výsledkům tendru protestovala firma Strabag, která se umístila na třetím místě. Antimonopolní úřad nyní došel k závěru, že hodnocení nabídek dopravním podnikem nebylo dostatečně transparentní. Metro D tím nabírá dvouleté zpoždění a svezeme se ním až v roce 2031 (tvrdí tak ČTK a Forbes).

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři