Demolice objektu bývalé Pragovky v Praze Vysočanech
Rozsáhlý průmyslový areál v Praze 9 Vysočanech v současné době ustupuje výstavbě víceúčelové haly Sazky, ve které bude v roce 2004 probíhat hokejové mistrovství světa. Celý areál, obsahující kromě hlavní arény i menší tréninkovou halu, zábavní a administrativní komplex, bude dokončen řádově do roku 2010. Jedním z posledních zbořených objektů byla v říjnu tohoto roku bývalá automobilka Praga; ve své době jedna z největších továrních budov u nás, přistavěná ke starším halám v letech 1917-1918 podle návrhu Dr. Stanislava Bechyně. Střízlivá průmyslová architektura, formálně na pomezí lineární secese a nastupující moderny, byla oživena rozměrnými ocelovými okny a dvojicí výtahových věží, které jí dodávaly osobitý dominantní charakter. Přední propagátor železobetonu v Čechách na této čtyřpatrové budově půdorysného tvaru širokého U i přes hubená válečná léta uplatnil širokou škálu těchto konstrukcí, z nichž některých bylo užito u nás vůbec poprvé...
Petr Vorlík , 4. 11. 2002
Na rozdíl od starších objektů, kde byl železobeton používán v kombinaci s nosným cihelným zdivem pouze pro stropní desky, byl zde železobetonový skelet základní nosnou strukturou a cihelné zdivo plnilo pouze funkci výplně. Symetricky namáhané střední sloupy (dvoutrakt) byly kvůli úspoře prostoru z ovinuté litiny. Zvláštností jsou i zdvojené sloupy severního průčelí. Mezi nimi bylo provedeno připojení výhní na komíny vyzděné v exteriéru po jednotlivých podlažích na konzoly ze sloupů (tepelná roztažnost). Dokonce i v konstrukci střechy byly uplatněny železobetonové vazníky a vaznice v kombinaci s dřevěnými krokvemi a záklopem. Nedostatek armovacího železa si v řadě případů vynutil nouzová řešení (nýtované úhelníky, kolejnice,...). Na stropech suterénu hlavní budovy a dvora bylo u nás vůbec poprvé použito plochých beztrámových železobetonových stropů a osmihranných sloupů z ovinuté oceli s hřibovými hlavicemi. Dvorní objekt, tedy zkušebna motorů, byla provedena jako rámová patrová stavba s hřibovými stropy a prosklenou střechou.Konstrukce ze železobetonu provedla firma Dr. K.Skorkovský na Královských Vinohradech, zednické práce firma arch. V.Nekvasil v Karlíně, plány budov vypracoval arch. Zd.Merz.První fotografie z časopisu Stavitel z let 1919-1920 ukazuje stav objektu po dokončení, další dvě na začátku října 2002 těsně před demolicí.