Architektonická soutěž: navrhněte podobu terminálu vysokorychlostní tratě na Kolínsku
Střední Čechy se připravují na velkou změnu v dopravě, která urychlí cesty do Prahy obyvatelům Kolínska a Kutnohorska. Tu v prosinci pomyslně odstartovala architektonická soutěž na nový terminál Kořenice-Bečváry VRT, který nahradí dnešní stanici v Pučerech. Návrhy pro architektonickou soutěž lze podávat do 21. března 2025.
Správa železnic , 24. 1. 2025
Terminál sloučí pod jednu střechu přestup z dnešní tratě z Uhlířských Janovic do Kolína a z vysokorychlostního úseku mezi Prahou a Světlou nad Sázavou. Uvažuje se o zajištění dopravních spojení ze Sázavy, Kouřimi a Zásmuk, což by umožnilo obyvatelům těchto oblastí rychlejší dojíždění do Prahy.
Vysokorychlostní trať překoná dnešní železnici nadjezdem na pomezí katastrů Pučer a Bečvár. Součástí úprav v rámci projektu vysokorychlostní trati jsou přeložky silnice I/2 z Prahy na Kutnou Horu a silnice II/125. Rozměrným kruhovým objezdem se odstraní nebezpečné křížení obou silnic a přeložkou silnice II/125 se odvede nákladní doprava z kamenolomu Libodřice mimo obec Pučery.
Správa železnic požaduje, aby vítězný architektonický ateliér nabídl uměřenou, úspornou, ale vysoce funkční budovu terminálu pro zhruba 5000 cestujících denně. Přinejmenším 3700 z nich směřuje denně na Prahu a 500 pak v opačném směru na Vysočinu a dále do Brna. Pro ně Správa železnic chce pohodlný přestup na stávající regionální železnici, stanoviště autobusů, parkoviště pro 600 vozů a také krytá stání pro 300 jízdních kol. Architekti by měli současně navrhnout, jak využít 800 tisíc kubíků přebytečné zeminy z výstavby vysokorychlostní trati a celkově rekultivovat prostor výstavby.
Pro Středočeský kraj, který je přetížen metropolitní dopravou, znamená nový terminál VRT zjednodušené dojíždění do Prahy, Jihlavy či Brna. V kombinaci s návaznými regionálními vlaky či autobusy také do Kolína, Kutné Hory či Uhlířských Janovic.
Soutěž pro řešené území zahrnuje dvě části: projektovou a ideovou. V projektové části půjde o návrh urbanistického, architektonického, technického, konstrukčního, dopravního a krajinářského řešení terminálu a souvisejících staveb. Návrh by měl citlivě a s empatií pracovat s pocity okolních obcí, které k budově terminálu jako k příležitosti pro tvorbu zapamatovatelné stavby se silnou vizuální identitou přistupují rezervovaně.
Vzhledem k tomu, že neexistuje strategický územně plánovací dokument, který by se věnoval rozvoji širšího území kolem terminálu VRT, zahrnuje soutěž také ideovou část, která má prověřit možné urbanistické a krajinné limity, které mohou sloužit jako vstup do další diskuze o změnách územního plánu. Na základě zahraničních zkušeností lze předpokládat, že po dostavbě terminálu pravděpodobně dojde k poptávce po dalším rozvoji území.
Více k tématu
Jde v pořadí o pátou architektonickou soutěž na stavby přestupních terminálů na vysokorychlostních tratích. Celkem bylo posuzováno 67 návrhů od projekčních ateliérů z Česka i zahraničí.
Obecné informace k vysokorychlostním tratím jsou dostupné na webu vrtky.cz. Podklady k soutěži jsou pak zveřejněny na profilu zadavatele.