Architektka Lina Bo Bardi má výstavu v Praze. Najdete ji v Konsepti v Holešovicích
Lina Bo Bardi se proslavila zejména svými realizacemi v Brazílii. Vedle velkých veřejných budov a rodinných domů úspěšně navrhovala také grafický design a nábytek. Na ochutnávku z posledního zmíněného odvětví si zajděte do Konsepti v Holešovicích, kde je k vidění reedice jejích ikonických křesel Bowl Chair, se kterými v 50. letech udělala díru do světa designu.
EARCH.CZ , 11. 10. 2023 / Advertorial
Výstava A Journey into Lina Bo Bardi's Creativity v Praze-Holešovicích
Senioři tančící společenské tance, mladí na koncertě a děti, co si kopou do fotbalového míče. Vieospot zachycuje provoz z budovy volnočasového centra v São Paulu. To vzniklo na počátku 80. let konverzí továrny na ropné barely a patří mezi hlavní díla architektky Liny Bo Bardi, jejíž profesní kariéra je spojená právě s Brazílií. Narodila se přitom v Itálii, architekturu vystudovala v Římě a za Atlantický oceán si tak odvezla poučení evropským modernismem, včetně italského racionalismu.
Krátký film z roku 2012 hraje v malé výstavě v Holešovicích, konkrétně v kreativním prostoru pro design a architekturu Konsepti Stage, kde je k vidění do konce října. „V roce 1946 se Lina ve svých 31 letech přestěhovala z Itálie do Brazílie. Zde se ztotožnila se sociálním rozměrem moderního hnutí ale zároveň si, zejména díky své vnímavosti, osvojila brazilskou kulturu. Pět let, které strávila na severovýchodě země, přineslo architektce zkušenosti, jež se zrcadlí v její tvorbě. V tomto duchu zachycuje filmová instalace Tapia Snellmana život ve volnočasovém centru SESC Pompéia v São Paulu. Dává si za cíl přiblížit atmosféru Liiných projektů a její úctu k brazilské kultuře, stejně tak jako důraz na zapojení lidí a vyzdvižení jejich potenciálu,“ píše kurátorka výstavy Noemi Blager.
Více k tématu
Společně s videospotem jsou zde vystavena křesla Bowl Chair, která Bo Bardi navrhla v roce 1951. Charakteristický je pro ně subtilní rám se čtyřmi nohami, který vynáší část pro sezení ve tvaru duté polokoule. Designované bylo tak, aby si ho každý mohl jednoduchými pohyby přizpůsobit pro své pohodlí – polokouli umístit více do roviny nebo nahnout. Křeslo brzy sklidilo mezinárodní úspěch a podle kurátorky bylo dobově srovnáváno s úspěšnými produkty od Eera Saarinena, Ireny Schwinské nebo Roberta Manga.
Křeslo není do výstavy umístěno jen tak náhodou, v roce 2013 se totiž dočkalo limitované reedice pod italským výrobcem Arper. Vyrobeno bylo pouze 500 kusů, několik jich je taky v Konsepti – jedno v černé kůži a druhé ve strukturované látce. K vidění jsou zde také další varianty křesla, ať už na dobových fotografiích, skicách nebo ve vzornících, které si můžete prolistovat.
Lina Bo Bardi – evropská modernistka tvořící v Brazílii
Zakotvení Liny Bo Bardi v Jižní Americe je v mnohém srovnatelné s osudy kanonicky uznávaných avantgardistů jako jsou Mies van der Rohe, Walter Gropius nebo Marcel Breuer, kteří se usadili ve Spojených státech amerických. Za oceánem našli nejen nové uplatnění, ale zároveň s sebou přinesli praktické zkušenosti a teoretickou výbavu, na níž vyrostly dodnes prestižní školy a instituce.
Lina Bo Bardi opustila Itálii až po válce, konkrétně v roce 1946. Do Brazílie tehdy odešla společně se svým manželem Pietrem Mariou Bardim, úspěšným italským spisovatelem a kurátorem. Ten v Sao Paulu totiž dostal velkou pracovní příležitost, byl vyzván ke spoluzaložení nového muzea umění a následně pověřen jeho vedením. Lina Bo Bardi tehdy pro fungování instituce upravovala horní patra administrativní budovy Diarios Associados, sdružení brazilských komunikačních médií, pro účely výstav a expozic. Mezi lety 1957−1968 pak podle jejího návrhu vznikla novostavba, ve které Muzeum umění v São Paulu (MASP) sídlí dodnes.
Stavba vyzdvižená nad zem mohutnými rámovými konstrukcemi patří mezi její ikonické realizace a spojuje v sobě aspekty meziválečného modernismu, po válce aktuálního mezinárodního stylu a skulpturalistických tendencí, které mají v dějinách moderní architektury Brazílie své specifické postavení. „Stavba ze železobetonu a skla otevřená v roce 1968 Lině Bo Bardi rychle upevnila místo v dějinách architektury a ovlivnila mnoho dalších brazilských architektů a architektek v průběhu let. 60. a 70. let 20. století,“ píše Laurel Frances Rogers v knize The Woman Who Changed Architecture, kterou v roce 2022 vydalo nakladatelství Princeton Architectural Press z nespokojenosti s kategorickým vynecháváním důležitých architektek z příběhu dějin architektury. Lina Bo Bardi do něj bezesporu patří, se svými výrazně tvarovanými budovami a skulpturalistickými designy je jednou z nejvýraznějších osobností architektury Brazílie. Zajděte se s jejím dílem seznámit do Konsepti.