Richard Rogers za svůj život zrealizoval desítky projektů po celém světě. Největší slávu mu nicméně přinesla budova Centre Pompidou.
Foto: Rogers Stirk Harbour + Partners (RSHP)
1/18
Jednu z prvních realizací Richarda Rogerse představuje rodinný dům z konce 60. let, který navrhl pro své rodiče.
Foto: Iwan Baan
2/18
Na projektu spolupracoval se svou první manželkou Su Rogers. Základem návrhu se stal Rogersův nerealizovaný projekt Zip-Up House. Dům rozzařuje pestrá paleta barev, které Richard Rogers ve svých realizacích často uplatňoval.
Foto: Iwan Baan
3/18
Zlomovým rokem Rogersovy kariéry byl rok 1971, kdy společně se svým italským kolegou Renzem Pianem zvítězil v architektonické soutěži na pařížské Centre Pompidou. Na návrhu spolupracoval také Jan Kaplický, který tou dobou u Rogerse pracoval.
Foto: Centre Pompidou
4/18
Jak později Richard Rogers přiznal, jejich cílem návrhu bylo vyjádření Zeigeistu doby 60. a 70. let. Jde o nejlepší ukázku hi-tech architektury, důležitou součástí projektu je ale také živý veřejný prostor se svažující se piazzettou.
Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA 3.0
5/18
Na Centre Pompidou navázal Richard Rogers slavným projektem budovy pojišťovny Lloyd's, kterou navrhl do staré finanční čtvrti Londýna.
Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
6/18
Strojová estetika hi-tech je kromě exteriéru přítomná i v působivě otevřeném interiéru s 60 metrů vysokým atriem. Stavba z let 1978-86 vyvolala pochopitelně silné kontroverze - podobně jako Centre Pompidou.
Foto: Archdaily
7/18
Ve druhé polovině 90. let navrhlo studio Rogers Stirk Harbour + Partners tzv. Millennium Dome. Jde o stavbu realizovanou v rámci oslav nadcházejícího milénia.
Foto: Flickr, James JIn (CC BY-SA 2.0)
8/18
Obvod stavby měří takřka 1 kilometr a vnitřní prostor dosahuje výšky 50 metrů. Richard Rogers vždy navrhoval uživatelsky velmi flexibilní stavby, což potvrzuje také Millennium Dome, který hostil mnoho nejrůznějších událostí.
Foto: rsh-p
9/18
Rigard Rogers se po celý život zajímal o konstrukčně inovativní řešení, které se uplatňuje také v případě Soudního dvora v Antverpách (1998-2005).
Foto: rsh-p
10/18
Oproti ostatním justičním palácům vsadili architekti na princip transparentnosti a otevřenosti, díky čemuž jsou všechny vnitřní prostory prosvětleny denním světlem.
Foto: rsh-p
11/18
Mezi výškové budovy podle návrhu Richarda Rogerse se řadí také 105 metrů vysoká věž Hyatt Regency v Barceloně (2001-2006).
Foto: Wikimedia Commons CC BY-SA 4.0
12/18
Mezi lety 1998-2008 zrealizovala architektonická kancelář Rogers Stirk Harbour + Partners Terminál 5 londýnského letiště Heathrow.
Foto: rsh-p
13/18
Před 7 lety dokončila architektonická kancelář Rogers Stirk Harbour + Partners výškovou budovu The Leadenhall ve finančním centru Londýna City. Specifický tvar budovy je navržen tak, aby věž neblokovala výhledy na katedrálu sv. Pavla a Westminsterský palác.
Foto: Richard Bryant
14/18
Kvůli svému tvaru dostala stavba přezdívku, podobně jako další výškové budovy, The Cheesegrater (struhadlo na sýr). Uvnitř vzniklo také sídlo studia Rogers Stirk Harbour + Partners. Nechybí ani pestré barvy typické pro tvorbu Richarda Rogerse.
Foto: Tobi Frenzen
15/18
Richard Rogers získal hned dvě Stirlingovy ceny od Královského institutu britských architektů. Podruhé to bylo za realizaci budovy pro charitu věnující se péči o lidi s rakovinou The Hammersmith Maggie's Centre.
Foto: R. Bryant Arcaid London
16/18
The Richard Rogers’ Drawing Gallery - poslední realizace slavného architekta se otevřela loni v létě v době jeho odchodu do důchodu.
Foto: James Reeve
17/18
Stavba s odvážnou ocelovou konstrukcí levituje nad strání vinohradu na jihu Francie. Realizace ukazuje, že si Richard Rogers udržel mnohé principy architektury po celý svůj pracovní život, díky čemuž vyniká jeho dílo neobvyklou koherencí.
Foto: Stéphane ABOUDARAM | WE ARE CONTENT(S)
18/18