AI - Design: zásadní projekty architektonického studia pod vedením Evy Jiřičné a Petra Vágnera
Poprvé se architekt Petr Vágner s architektkou Evou Jiřičnou osobně setkal na její přednášce v Brně, kde měl možnost s ní prohodit pár slov a představit jí své portfolio. To architektku zaujalo a Petra Vágnera poté kontaktovala. Díky tomuto setkání tak vznikla dlouholetá spolupráce dvou architektů z různých generací a s rozličnými zkušenostmi trvající dodnes. Studio AI Design založili společně v roce 1999 a vzniklo v něm již přes 200 projektů a realizací.
EARCH.CZ , 10. 2. 2022 / Advertorial
1999
Eva Jiřičná a Petr Vágner zakládají AI-DESIGN. Jejich spolupráce ale začíná již dříve, když Petr Vágner v roce 1995 odjel na praxi do ateliéru Evy Jiřičné v Londýně.
2002
Hotel Josef: První Design hotel ve střední a východní Evropě. Z původní zakázky interiéru se postupně přechází na projekt celé stavby. Hotel Josef svým proskleným parterem komunikuje se svým okolím a v prvním podlaží je vidět také část schodiště ze skla a oceli. I díky tomuto prvku stavba získává v roce 2003 ocenění Grand Prix Obce Architektů v kategorii Architektonický design.
2004
Rekonstrukci pražského kostela svaté Anny (Pražská křižovatka) pro nadaci Dagmar a Václava Havlových - Vize 97 zpracovává studio přímo pro prezidenta Václav Havla, který na ni osobně dohlíží. Jednou z nejcennějších částí celé stavby je původní krov, do něhož je celý prostor otevřen. Návrh na zachování pohledu do krovu byl zpočátku zamítnut, ale nakonec se podařilo získat potřebná povolení. Za projekt získal ateliér čestné uznání v kategorii Rekonstrukce v Grand Prix Obce architektů.
2009
Několik projektů vzniká také ve Zlíně, rodném městě architekty Evy Jiřičné. Návrh Knihovny Univerzity Tomáše Bati je zpracován společně s dalším projektem studia – Kongresovým centrem Zlín – ale realizace probíhá odděleně. Budova má velké centrální atrium, jehož jednu stranu využívá Rektorát Univerzity Tomáše Bati a druhou využívají studenti při studiu v univerzitní knihovně.
2011
Jako součást Kulturního a Univerzitního centra vzniká v roce 2011 Kongresové centrum Zlín. Pozemek, na kterém centrum stojí, je ve vlastnictví města spolu s Univerzitou Tomáše Bati. Půdorys komplexu zachovává odkaz původních Masarykových škol, které zde vznikly díky Tomášovi Baťovi v roce 1928. Dvě obdélníkové budovy svým rozmístěním mezi sebou vytvořily veřejný prostor se sochou prvního československého prezidenta. V roce 1978 byly ale srovnány se zemí. Nové Kongresové centrum vychází z jejich původní polohy a otevírá se ve tvaru písmene V směrem do města.
Při příchodu z města a hlavní křižovatky jako první upoutá palisáda ze skleněných tvárnic, která pomáhá řešit problémy s hlukem a klimatickými podmínkami, esteticky sjednocuje budovu a propouští dovnitř denní světlo. V noci může být zezadu podsvětlená. V místě, kde je vchod a třípatrové foyer, vnější plášť končí a otevírá pohled do interiéru budovy s rostlinami, bary, výstavními prostory a vodní fontánou s měnícími se barevnými světly.
Budova má hned několika funkcí – nachází se zde koncertní sál, konferenční centrum s projekcí, administrativní sídlo Filharmonie Bohuslava Martinů, vlastní kanceláře kulturního centra, zkušebny s nahrávacím studiem, výstavní prostory a bary. Hlavní sál pojme až 850 návštěvníků. Mimo jiné Kongresové centrum získává i několik ocenění, včetně Ceny ČKAIT za projekt ocelové konstrukce střešního „diatomu“, skleněného pláště a restaurace.
2017
Vzdělávací komplex Univerzity Tomáše Bati fakulty humanitních studií sestává ze dvou hlavních budov navazujících na urbanistický charakter místa a na sousední budovy. Propojeny jsou společným vstupním podlažím, kde se nachází hala s recepcí fakulty a velká aula pro 250 studentů. Každá z budov má centrální atrium, kterým přichází denní světlo do všech podlaží.
2018
Vila v Tróji se nachází na unikátním místě v Praze s překrásným výhledem na Pražský hrad a celé město. Centrálním motivem celého objektu je modře podsvětlené kruhové skleněné schodiště spojující všechna podlaží. Balkóny jsou vyrobeny z materiálu GRP a jsou organického tvaru. Pozoruhodná je konstrukce lávky spojující druhé nadzemní podlaží se zahradou.
2019
Návrh Žižkovských věží zvítězil v mezinárodní architektonické soutěži na komplex rezidenčních staveb na místě telekomunikační budovy na Praze 3, který studio zpracovávalo ve spolupráci s mezinárodním architektonicko-inženýrským ateliérem ARUP z Londýna. Tři výškově gradující věže, nepřesahující sto metrů, obepínají rozvlněné balkony se zábradlím z ohýbaného skla, na nichž se stejně jako v parteru nachází velké množství zeleně. Kvůli námitkám UNESCO ale z tohoto návrhu později sešlo.
2020
Ostravský mrakodrap kromě nových bytů s vlastními oblými balkony s bohatou zelení, včetně centrálního zavlažování, získá také další patro, kde bude kavárna s terasou. Návrh rekonstrukce jedné z ostravských výškových dominant a přestavbu dlouhé roky diskutovaného objektu architekti zpracovali na základě podrobné analýzy současného stavu budovy, a to zejména její statiky.
2021
Novou rezidenční čtvrť Westpoint na Praze 6 doplňuje studio o vstupní stavbu. V návrhu počítá s použitím veškerých dostupných moderních technologií a velký důraz klade na všudypřítomnou zeleň.
Jak velké je studio dnes?
Pracujeme v týmu lidí, kde vládnou výborné profesní vztahy. S Evou jsme ve spojení z Londýna každý den i několikrát denně a v Praze je s námi dvakrát do měsíce. Naše studio má obvykle kolem deseti členů a nabízíme svým klientům komplexní služby od návrhů nových veřejných i soukromých budov, mostů, rekonstrukcí až po kompletní návrhy interiérů, výstav, nábytku a unikátních předmětů.
Každý ateliér má svůj rukopis, jaký je ten váš? Co jej ovlivňuje?
Nejraději pracujeme se světlem a barvami tak, abychom vytvořili atraktivní a příjemný prostor.
Jaké jsou vaše přednosti oproti konkurenci?
Návrh dotahujeme do posledního detailu a snažíme se zůstat v projektu až do úplného dokončení a předání spokojenému klientovi. Čerpáme z bohatých zkušeností Evy Jiřičné z projektů po celém světě.
Volně převzato z ArchiNEWS.
Více k tématu
- Ateliér: Al - Design