Z pytle designová obálka: Biopekárna Zemanka a NAVZDORY spouští společný cirkulární projekt
Biopekárna Zemanka, přední výrobce bio krekrů a sušenek u nás, spolu s reklamní agenturou NAVZDORY, vytvořili novou unikátní řadu upcyklovaných doplňků. Z použitých pytlů od mouky vznikly zcela nové, praktické výrobky jako nákupní taška, úložný pytel na dětské hračky, či designová obálka na dokumenty. Cílem společného projektu bylo poukázat na hodnotu různých materiálů, které se na první pohled mohou zdát už nepotřebné a nechat jednoduše vzniknout další funkční produkty.
EARCH.CZ , 3. 5. 2021
„V Biopekárně Zemanka dlouhodobě usilujeme o minimalizaci dopadů naší činnosti na životní prostředí. Od našeho založení pečeme výhradně z biosurovin a podporujeme výhradně ekologické zemědělce, každoročně rozšiřujeme nabídku bezobalového sortimentu. Proto, když nás Jakub Mastík z NAVZDORY oslovil s myšlenkou společného projektu, dávalo mi to perfektní smysl,” říká o novém projektu Jan Zeman, majitel a jednatel Biopekárny Zemanka.V Biopekárně Zemanka měsíčně spotřebují až 300 pytlů mouky, které se stávají odpadem. Vzhledem k filozofii celé společnosti byla každá možnost minimalizace odpadu a uplatnění principů cirkulární ekonomiky vítaná. Možnost najít v obyčejných pytlech další využití byla pro Biopekárnu Zemanka i agenturu NAVZDORY výzva.
„Jsme skupina nadšenců do upcyclingu, která svou kreativitou vzdoruje neefektivnímu nakládání s odpady. Rádi z použitých materiálů vytváříme něco nového, co najde své další využití. Pytle na mouku jsou vyrobeny z relativně pevného papíru, na který jsme aplikovali tenkou vrstvu lepidla pro delší životnost výrobku. Vybírali jsme takové lepidlo i barviva, která jsou vhodná pro styk s potravinami a nejsou nijak zdravotně závadná. Materiál se tak stal dostatečně odolným a hodí se na výrobu různých produktů,” komentuje spolurealizátor projektu Jakub Mastík, zakladatel agentury NAVZDORY.
Více k tématu
Podobu produktů navrhla samotná agentura NAVZDORY. Výroba probíhá v ostravských chráněných dílnách, které zaměstnávají lidi s duševním onemocněním. „Do našich projektů se snažíme v co nejvyšší možné míře zapojovat lidi s hendikepem nebo jiným znevýhodněním. Ukazujeme tak, že v Česku mohou vznikat udržitelné výrobky, které mají navíc sociální přesah,“ doplňuje Jakub Mastík.
V Zemance s tímto principem zcela souzní. „Snažíme se hledat příležitosti, jak propojovat environmentální i sociální aspekt podnikání. A tento projekt je ukázkou toho, že to funguje. Nové tašky, pytel na hračky i obálky jsme na náš e-shop uvedli těsně po Velikonocích. Aktuálně jednáme s dalšími partnery o využití pro své účely i o další distribuci. Každý, kdo si náš upcyklovaný produkt pořídí, pomáhá handicapovaným lidem uplatnit se,” uzavírá Jan Zeman.