design / Produktový design

S tvarováním kliky ERA mi pomohl počítač, říká architekta Barbora Škorpilová. S firmou M&T navrhla nové kliky, které se právě prezentují na Designbloku

Barbora Škorpilová (uprostřed) s představiteli firmy M&T Ivem (vlevo) a Romanem (vpravo) Ulichovými Foto: Alžběta Jungrová

Barbora Škorpilová a její studio Mimolimit navrhují do svých interiérů často i autorské vybavení – od stolů až po kliky. Dvě nové teď vznikly ve spolupráci s českým výrobcem dveřního kování M&T. Vyzkoušet se dají v Muzeu Prahy, jsou tam vystavené v rámci letošního Designbloku.

EARCH.CZ , 4. 10. 2024 / Advertorial

V anotaci k nové klice ERA se píše, že bude „jednoznačně rozpoznatelná doba jejího vzniku“ – podle čeho konkrétního se to pozná?

Pozná se to podle jejího tvaru, který vznikl pomocí počítačových programů. Já jsem přišla s nápadem na kliku s motivem přetočeného listu papíru. To, jak nakonec vypadá, je ale výsledek digitálního tvarování. Programy vyhodnocovaly například i její váhu. Ve své architektonické praxi často navrhuji větší prostory, a tak mám tendenci uvažovat také o větších klikách. V takových případech se ale bohužel bojuje s tím, aby nebyly příliš těžké a nesvěšovaly se. Je tedy potřeba zachovat určité váhové parametry.

Foto: Klika ERA od M&T podle návrhu Barbory Škorpilové

Vedle kliky ERA se představuje ještě nová klika ICONIC. Jak se to stalo? Firma na Designbloku běžně představuje jen jeden nový produkt.

S M&T tu a tam spolupracujeme na nějaké klice, která je určená pouze do mého projektu a sériově se pak už nevyrábí – třeba proto, že je moc složitá či je určená na nějaké specifické místo. V současné době se s ateliérem věnujeme rekonstrukci paláce na Malé Straně, kde je asi 70 různých dveří z různých období. A jelikož je to obrovská budova, bylo potřeba je osadit tzv. panikovými klikami. S tímto požadavkem jsem oslovila M&T a vznikla tak klika ICONIC, která se nakonec stala součástí letošní kolekce. Obecně si myslím, že je na trhu velmi málo vzhledných panikových klik. ICONIC je svým tvarem neutrální, bude se tak hodit do velkého množství prostorů, a proto si myslím, že je její přítomnost v kolekci opodstatněná. Současně bych ještě poznamenala, že ji bude možné zakoupit i jako úplně klasickou kliku bez panikové mechaniky, takže je to univerzální produkt.

Jaké jste měla inspirace? Co podobu klik ovlivnilo?

Jelikož v ateliéru hodně pracujeme na interiérech a interiérových rekonstrukcích, tak jsem se snažila, aby se kliky hodily vždy jak do historických prostor, tak do těch moderních. Když kliku ERA osadíte na barokní dveře, tak na nich bude fungovat, a když se osadí na úplně čisté, tvarově jednoduché dveře, tak se k nim bude hodit také. S klikou ICONIC to bylo úplně stejné. Rozdíl mezi těmito dvěma designy je takový, že ERA nikdy nebude moci být panikovou klikou, nevejde se do ní totiž potřebný panikový mechanismus.

Foto: Klika ICONIC od M&T podle návrhu Barbory Škorpilové

Klika MIMOLIMIT, která je pojmenovaná po vašem studiu, vzešla z vaší spolupráce s M&T už v roce 2009. Proč právě spojení s M&T?

Tehdy jsem je měla díky dobře cílené reklamě pořád na očích. V jejich nabídce byly hezké kliky, které jsme v některých projektech používali. Kolem roku 2009 jsme pracovali na kancelářských prostorách, kde si klient velmi přál dveře osadit dřevěnými klikami. Nic takového tehdy na trhu nebylo, takže jsem zavolala do M&T, sešla se s Romanem Ulichem a dřevěnou kliku jsme vymysleli.

MIMOLIMIT je celá řada interiérového kování, nejsou to jen kliky, bude taková jednou i ERA nebo ICONIC?

Rádi bychom to tímto směrem dotáhli. Když navrhujete interiér, tak zpravidla potřebujete celý set interiérového kování včetně kliček na okna nebo madel – přesně to se u MIMOLIMIT podařilo.

Foto: Z expozice M&T na Designbloku 2024, kde došlo k představení nových klik ERA a ICONIC

Vy a vaše studio se nevěnujete jen architektuře, ale také designu – navrhujete nábytek i menší produkty. Co pro vás znamená prolínání těchto disciplín?

Znamená to pro mě oživení navrhovacího procesu. Jelikož pracujeme na větších interiérových zakázkách, můžeme díky nim vytvářet taky produkty. U malých projektů by to bylo komplikované z důvodu opakovatelnosti. Když navrhujeme například světla, tak víme, že jich v projektu použijeme třeba sto, u takového počtu je designování něčeho nového opodstatnitelné. Vytvořili jsme tak už obsáhlé řady vybavení. Jediné, co zatím nenavrhujeme, je čalouněný nábytek a židle, protože na ně v rychlosti projektu už nezbývá čas. Ale do budoucna bych se ráda věnovala i jim. Samozřejmě, že v různých zakázkách námi navržené vybavení opakujeme, u každého projektu se ale snažím, aby vzniklo 30 % nových předmětů. Což je číslo, které uřídíte, klienta nevrháte do žádného nebezpečí, a přitom stále vzniká něco nového. Vedle architektonické rutiny je design předmětů osvěžení, často se mu v ateliéru věnujeme třeba v pátek odpoledne, je to příjemné.

Baví vás víc architektura nebo design?

Opravdu mě baví obojí. Tvorba interiérů nebo architektury není jenom o vymýšlení z ateliéru, ale také o osobním kontaktu. Je důležité se jet podívat do lomu, odkud berete kámen, nebo do výroby a o tom, co děláte, tam s lidmi mluvit. Je to o nějakém vzájemném porozumění, které třeba právě s M&T sdílíme. I toto utváří mou práci, kterou mám ráda.

Od dnešního dne máte oficiálně tři kliky vytvořené ve spolupráci s M&T – MIMOLIMIT, ERA a ICONIC. Která je vaše nejoblíbenější?

Podle mě je každá úplně jiná. Tím, že byla klika MIMOLIMIT první, tak k ní mám asi nejsilnější vztah, a současně ji mám i u sebe doma. Tvarově nejzdařilejší je za mě ERA, považuji ale za důležité u ní ještě doplnit celou produktovou řadu, aby vše dokonale fungovalo. ICONIC je zase skvělá účelová klika, která dokáže vyřešit řadu technických problémů. Takže spokojená jsem opravdu se všemi.

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři