Milan Design Week představí tvorbu Františka Jungvirta, jeho dílo je součástí hned dvou expozic
Designéři z celého světa míří na sever Itálie, kde od 17. do 23. dubna proběhne Milan Design Week. Letos s výraznou českou stopou díky projektu Made by Fire, na němž se podílí Moravská galerie v Brně a pražský mezinárodní festival designu Designblok. Mezi vybranými autory je zastoupena také tvorba sklářského výtvarníka a designéra Františka Jungvirta. Jeho dílo bude na milánském týdnu designu k vidění ještě jednou, a to v rámci expozice Doppia Firma uspořádané institucí Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship. Z Milána pak Jungvirt pokračuje do švýcarského Bernu, kde jej na Velvyslanectví České republiky čeká samostatná výstava.
František Jungvirt , 14. 4. 2023
Nezisková společnost Michelangelo Foundation for Creativity and Craftsmanship podporuje současné tvůrce po celém světě. Jejím posláním je oslavovat řemeslnou výrobu a kreativitu designérů, a zároveň upevňovat vazby mezi oběma těmito světy. Do svých řad oslovuje jak mistry svého řemesla, tak vycházející hvězdy.
U příležitosti Salone del Mobile 2023, největší akce konané v rámci Milan Design Week, uvádí Michelangelo Foundation sedmý ročník projektu Doppia Firma. Ten zachycuje dialog mezi inovacemi v oblasti designu a tradicí velkých řemeslných mistrů. Tématem letošní edice je hravost, jež v užitém umění často dala vzniknout originálním dílům nespoutaným pravidly a konvencemi. Organizátoři na mezinárodní úrovni prozkoumali řadu produktů vytvořených v tomto duchu. Výsledkem je kurátorský výběr 22 párů tvořených designérem a řemeslníkem, který návrh zhotovil.
Více k tématu
„Je pro mě velkou poctou být jako jediný Čech ve výběru 22 designérů z celého světa, navíc vedle jmen jako Matteo Cibic, Yvone Brunner, Jaime Hayón, Adriana Gomez či Atelier Biagetti. Hra s tvary, barvami i ručně malovanými motivy patří mezi charakteristické znaky mé práce, stejně tak se v ní pravidelně objevuje nadsázka a až jakási dětská naivita. Jsem i proto rád, že na mě padla volba zrovna letos, kdy je tématem hravost,“ uvádí František Jungvirt.
Kurátoři pro expozici Doppia Firma zvolili Jungvirtovu sérii sběratelských unikátů Decal Vases vytvořenou v roce 2018, kterou sklářský designér nadále rozšiřuje. Kolekce zatím 16 ručně zlacených a malovaných váz, z nichž každá je originálem, odkazuje na tradiční porcelánové vzory a vypráví pohádkové příběhy z našeho dětství. Vázy vznikly ručním foukáním skla do dřevěné formy ve sklárně AJETO.
Sklářská minulost, přítomnost i budoucnost
Druhou expozicí v rámci Milan Design Week, na níž bude zastoupena tvorba Františka Jungvirta, je Made by Fire. Společný projekt Moravské galerie v Brně a festivalu Designblok přiveze do Milána bezmála 100 děl od více než 40 autorů. Výběr svým rozsahem představuje jednu z největších výstav českého skla, porcelánu a keramiky v zahraničí za uplynulé roky.
Ambicí projektu je skrze dílo tematizovat aktuální společenské otázky: zachovaní výroby a konkurenceschopnosti, zajištění ekologické udržitelnosti výroby v malých dílnách i velkých komerčních sériích, využití klasických forem a jejich modernizace nebo nasazení nových technologií. Dále si klade otázky o autorství, kvalitě a identitě manifestované skrze díla či experimenty s materiály.
Pro Made by Fire vytvořil František Jungvirt tři volné objekty. Prvním z nich je váza sklárny Moser s rytinou koně, jež vychází z estetiky 18. a 19. století. Sklářský designér vázu cíleně postupuje dalšímu výrobnímu procesu a pomocí nástřiku spreje do ní vnáší časově i koncepčně kontrastní roviny. Nepravidelné stékání nanesené barvy, jež nelze zcela předvídat, se může vůči historizujícímu dekoru jevit jako obrazoborecké. Rytina na váze však díky barvám ožívá a stává se nejen řemeslnou, ale i uměleckou hodnotou.
Druhou vázu, zdobenou smaltem a zlatou malbou, Jungvirt doplnil malovanými pouťovými perníky a sladce růžovou pěnou. „I na první pohled kýčovité věci, které nás nutí je v ten moment odsoudit, v sobě mohou mít ukrytou obrovskou hodnotu řemeslné práce a lokální tradice. Takto vnímám právě vázy Egermann zdobené vysokým smaltem, pouťové perníky a další podobné ‚lidové‘ předměty,“ vysvětluje svůj záměr František Jungvirt.
Třetí váza, Bohemia Crystal s tradičním broušeným dekorem, je příznačnou ukázkou českého sklářství minulého století. Kdysi naleštěné skvosty dnes pomalu pokrývá prach a z chlouby našich předků se stává nostalgický symbol, ač ukazující obrovskou řemeslnou zručnost našich mistrů sklářů. Vázu František Jungvirt zasadil do skleněného akvária spolu s látkou borax, jejíž krystaly v průběhu času budou přirozeně růst.
Z Milána do Bernu
Nedlouho po skončení Milan Design Weeku čeká Františka Jungvirta další zahraniční výstava, tentokrát na Velvyslanectví České republiky ve švýcarském Bernu. Sólová výstava František Jungvirt: Tradice a moderna odkazuje svým názvem k designérově tvorbě, jež v sobě zahrnuje oba tyto prvky. Jeho práce odráží hluboké porozumění staleté české sklářské tradici a odbornou znalost řemesla. Zároveň neustále zkoumá nové technologie a trendy, aby svým výtvorům dodal moderní výraz a proměnil klasické předměty v současná umělecká díla. Exponáty představující průřez Jungvirtovou designovou i uměleckou tvorbou budou na velvyslanectví vystavené od 2. května.