design /

Legeda se vrací: Eames Fiberglass Chair znovu ve sklolaminátu

Židle Eames Plastic Chair patří k nejvýznamnějším designovým kouskům v oblasti nábytku 20. století. Postupně byla několikrát vylepšená a přizpůsobovala se měnícím se podmínkám. Díky novému výrobnímu postupu se teď sedák může vyrábět z původního materiálu – Eames Fiberglass Chair je zpět.

Vitra , 18. 3. 2019

Charles a Ray Eamesovi se na začátku 40. let minulého století intenzivně zabývali návrhem jednodílného sedáku, který by kopíroval obrysy lidského těla. Pomocí technologie, kterou vymysleli za účelem trojrozměrného tvarování překližky, vytvořili židle Plywood Chairs a poprvé je představili v roce 1945. V roce 1948 se přihlásili do soutěže International Competition for Low Cost Furniture Design, kterou pořádalo newyorské Museum of Modern Art, s židlí se sedákem z lisované oceli. Jejich návrh se umístil na druhém místě. Nicméně se ukázalo, že kovová varianta je příliš složitá a drahá na to, aby se dala úspěšně vyrábět ve velkém. 

Manželé Eamesovi začali hledat jiný materiál. Objevili umělou pryskyřici vyztuženou skleněnými vlákny, která se do té doby používala především ve vojenském průmyslu, například při výrobě ochranných radarových kupolí a letadel. Dokázali ocenit její přednosti – tvarovatelnost, pevnost a vhodnost pro průmyslovou výrobu – a maximálně je využili. Tenhle materiál byl do té doby v oblasti nábytkářství zcela neznámý; manželé Eamesovi z něj navrhli sedák určený pro sériovou výrobu. Tak se zrodila Fibreglass Chair. Organicky tvarovaný jednodílný sedák se setkal s velkým obdivem, protože v té době se židle většinou skládaly ze dvou částí: sedáku a opěrky zad. Sklolaminát má tu přednost, že je příjemný na dotek, a dokonale tvarovaný sedák skýtal velké pohodlí. 

„Tvar Eames Fibreglass Chair je výsledkem jedenáctileté intenzivní práce a zkoumání tří důležitých materiálů – dřeva, drátu a plastu. Je na něm dobře vidět, že se Charles a Ray snažili navrhovat to nejlepší pro co nejvíc lidí za minimální cenu. Židle okamžitě získala na velké popularitě, mnoha lidem odhalila úplně nový druh krásy. A já v ní vidím i to, že Charles a Ray byli naprosto geniální designéři, protože se jedná o moderní židli z moderního materiálu, její tvar je přitom daný v podstatě nutností, jako by existoval odjakživa,“ vysvětluje Eames Demetrios, vnuk Charlese Eamese. 

Foto: eArch

Manželé Eamesovi navrhli hned několik výrazných podnoží, které lze volně kombinovat se sedáky, například variantu „eiffelovka“ ze svařovaných ocelových drátů nebo dřevěnou podnož vyztuženou kovovými vzpěrami. Díky kombinaci převratného sedáku a inovativní podnože jsou tyhle ikonické židle i dnes velmi výrazné. 

Charles a Ray připisovali velký význam barvám. Sklolaminát se v té době ovšem vyráběl jen v bezbarvé verzi. Ray měla přímo výjimečný cit pro barvy. Jednou prohlásila: „Nikdy jsem nepřestala malovat. Jen jsem změnila paletu.“ Designéři strávili několik dní v továrně, kde namíchali barvy pro větší počet prototypů. Snažili se zkoordinovat odstíny, které by nejlépe podtrhly organický tvar obou typů sedáku – s područkami a bez područek. K těm vůbec prvním patřila greige (směs šedé a béžové), šedá sloní kůže (tu Charles vystihl slovy „Potřebuju citlivou černou“) a lehce průsvitná pergamenová. Brzy nato, ještě na samém počátku výroby, následovala zelená mořská pěna, žlutá a červená.

Fiberglass Chairs byly uvedeny na trh v roce 1950. Představovaly nový typ nábytku, který se od té doby hojně rozšířil – multifunkční židle, jejíž sedák se dá kombinovat s různými podnožemi tak, aby mohla sloužit k různým účelům. Získaly si na takové oblibě, že se nabídka barev a podnoží později rozrostla. V následujícím desetiletí se staly designovými ikonami. Vitra je od roku 1957 vyrábí pro evropský trh a oblast Středního Východu. 

 

Foto: eArch

Původně se jednalo o cenově přijatelné, sériově vyráběné produkty často využívané v soukromých interiérech, kancelářích, zasedačkách, kavárnách, posluchárnách, na stadionech a v mnoha jiných typech prostor. Sklolaminátové židle ovšem vlivem technologického pokroku a levnějších materiálů postupně zastaraly. Vitra proto výrobu sklolaminátových sedáků na začátku 90. let ukončila. Zhruba deset let nato je začala opět vyrábět, a to v polypropylenové verzi. 

„Vitra v roce 2018 znovu představuje Fibreglass Chairs od Charlese a Ray Eamesových. Při jejich výrobě používá zcela nový postup. Židle jsou v nabídce v šesti původních barvách: šedá sloní kůže, pergamenová, zelená mořská pěna, přírodní okr, červený pomeranč a námořnická modrá. Sklolaminátové sedáky jsou příjemné na pohled a to se dnes velmi cení. Kouzlo sklolaminátu spočívá v jeho nepravidelném povrchu – díky dobře viditelným vláknům vypadá skoro jako přírodní materiál,“ vysvětluje Eckart Maise, šéfdesignér z Vitry. Nové Eames Fiberglass Side Chairs se dají kombinovat s dřevěnou, čtyřnohou nebo eiffelovkovou podnoží.     

Kromě Eames Fibreglass Chairs jsou v nabídce i Eames Plastic Chairs s polypropylenovým sedákem. Tyhle dva typy židlí společně tvoří rozsáhlou produktovou řadu a dá se z nich vytvářet bezpočet variací klasických produktů od manželů Eamesových. Vyhovují téměř každému vkusu a účelu.

Foto: eArch

Vitra a Eamesovi

Úzká spolupráce Charlese a Ray Eamesových s Vitrou trvale ovlivnila cíle i designovou filozofii této švýcarské společnosti. Ta se v současné době spolu s rodinou Eamesovou snaží zachovat odkaz Charlese a Ray Eamesových tak, že realizuje jejich cíle a ideály. Uživatelé mají záruku, že jim každý produkt manželů Eamesových přinese přesně takový designový zážitek, o jaký Charles a Ray Eeamesovi usilovali. 

Vitra je jediným autorizovaným výrobcem nábytku od Charlese a Ray Eamesových pro evropský trh a oblast Blízkého a Středního Východu. V ostatních regionech se laskavě obraťte na společnost Herman Miller Inc. 

  • autor: Vitra *
  • publikováno: * 18. 3. 2019
  • zdroj: * Reklamní sdělení

Klíčová slova:

Vitra sklolaminát design

Mohlo by vás zajímat

Generální partner
Hlavní partneři