Keramická designová svítidla v moderním interiéru
„Jsem člověk, který krájí světlo,“ říká o sobě španělský designér Xavier Mañosa patřící mezi nejlepší designéry pracující s keramikou na světě. Osobité vlastnosti a specifika tohoto materiálu si v současnosti oblibuje stále více lidí. Rozmanitost tvarů, variabilita povrchových úprav, zajímavá struktura a nadčasovost totiž dělají z keramické hlíny silného hráče na poli interiérového designu.
LIGHT WORKS s.r.o. , 12. 10. 2017
Keramika má svébytný charakter. Jde o materiál s jemnou strukturou, materiál, který ochotně a věrně přejímá jakýkoli tvar. Budí zdání plasticity, přísné geometrie i měkkosti látkové textury, přesně podle předlohy. K vysoké variabilitě jejího využití přispívají také rozmanité možnosti povrchových úprav. V surové barvě hlíny akcentuje přírodní původ, ideálním doplňkem do takřka jakéhokoli interiéru se stává oblečena do některé z široké palety glazur.
Xavier Mañosa, mistr keramiky
Na současném trhu patří mezi designerské špičky pracující s keramikou Xavier Mañosa. Jeho svítidla kladou důraz na ruční řemeslnou výrobu. A protože Mañosa na svých výrobcích intenzivně pracuje s odrazem světla na různých druzích glazury, jsou vzniklá svítidla specifická nejen svým tvarem, ale také světlem, které vyzařují.
„Líbí se mi především textura, kterou keramika vytváří, je čistá a jednoduchá. Ve svých výrobcích se snažím ukázat materiál v celé jeho nahotě. Je to delikátní povrch, který vyzývá k doteku,” říká Xavier Mañosa.
Kromě linií a přímočarosti, kterou keramika oplývá, vybízí tento materiál ke hře světel a stínů. Mañosa to výstižně shrnuje: „Keramika nabízí spoustu možností. Když vyrábím svítidla, nepracuji na světle, pracuji na stínu. Vytvářím stín, temnotu, negativ. Formu, přes kterou světlo neprojde. Jsem člověk, který „krájí“ světlo. A k tomu je keramika ideální.“
Při práci s keramikou se z umělce stává doslova krotitel světla. Keramika totiž nabízí širokou paletu možností, jak s efektem světla pracovat. „Při práci s tímto materiálem si intenzivně uvědomuji, jak funguje právě odraz světla. Jak se světlo mění. Je rozdíl, jestli se odráží od matné glazury nebo od glazury lesklé. A ta úroveň lesku se mění i s barvou,“ popisuje Mañosa. Mañosovy kolekce svítidel proto patří mezi to nejlepší, s čím dnes mohou interiéroví designéři pracovat.
Lampy z kolekce Pu-erh vznikly otištěním keramické hlíny přímo do surové formy. To a vynechání následných povrchových úprav má na svědomí jejich specificky syrový vzhled. Výsledkem přirozeného tvarování uvnitř formy (probíhajícího takřka bez zásahů) je povrch rozrůzněný nepravidelnými sklady a přehyby, který v pozorovateli vyvolává dojem plisované látky. Lampy z kolekce Pu-erh emitují delikátní světlo, kterému díky originálně zvlněnému okraji stínidla nechybí ani hravost. Nabízí se v černé, bílé, vínové, modré nebo třeba lososové barvě.
Inspirací pro svítidla z kolekce Scotch Club byla disko koule, která se v jejich vzhledu podepsala přítomností sedmdesáti dvou rovných plošek. Funkce těchto ploch je evidentní. Podobný broušenému diamantu odráží lampy této série světlo do všech směrů. Vnější část stínidla se prodává v barvě bílé, modré, černé nebo terakota. Vnitřní část čtyřikrát vypalované lampy z vysoce kvalitních materiálů je ošetřena bílou nebo zlatou glazurou. Prvně zmíněná dokonale reflektuje světlo, zatímco druhá z barev jej navíc zbarvuje do teplých tónů.
Lampy z kolekce Pleat Box mají svou siluetou připomínat záhyby splývající látky. Evokují měkkost tkaniny vetknutou pevnému keramickému materiálu. Digitálně navržená stínidla se nabízejí v několika barevných variacích. Vnější plášť v bílé, černé, terakotové, hnědé či šedé barvě. Vnitřek v jiskřivě bílém smaltu, který zintenzivňuje světelnou záři nebo ve 24karátovém zlatě, které odráží extrémně teplé světlo. Celá kolekce je vybavena integrovanou LED technologií, která vyzařuje nepřímé světlo a zabraňuje oslnění.