Designblok ocenil mladé talenty. Mezinárodní soutěž Diploma Selection zná vítěze v kategoriích produktový design a móda
Osmý ročník mezinárodní soutěže Diploma Selection, v rámci níž festival Designblok ve spolupráci s organizací EUNIC Cluster ČR oceňuje tvorbu nejtalentovanějších evropských diplomantů v oboru produktového a módního designu, má své vítěze. V sobotu 8. října je v rámci slavnostního večera v kapli Sacre Coeur vyhlásila odborná porota složená z mezinárodních kurátorů, galeristů, redaktorů a dalších profesionálů. Vítězem kategorie produktového designu se stal Matthias Gschwendtner, z módních kolekcí porotu nejvíce zaujala ta od Caoimhe Dowling. Třicítka prezentovaných finalistů letos vzešla z rekordního počtu 171 přihlášek ze 47 škol a 13 zemí včetně řady diplomantů z českých univerzit.
Designblok , 10. 10. 2022
„V dobách krize je více než kdy jindy nutné podpořit mezinárodní dialog a kreativní spolupráci. Diploma Selection je platformou, která v této tendenci pokračuje. Umožňuje studentům předvést svůj talent a zároveň představuje mezinárodním fórum pro inspiraci a výměnu zkušeností. EUNIC Cluster Praha (European Union National Institutes for Culture, seskupení sdružující národní kulturní instituty Evropské unie) je hrdým partnerem tohoto skvělého programu pořádaného v rámci festivalu Designblok, v letošním roce též ve spolupráci se Švýcarským velvyslanectvím v ČR a Velvyslanectví státu Izrael. Letošní recepce Diploma Selection byla navíc věnovaná ukrajinským designérům, abychom jim tak vyjádřili naši evropskou podporu,“ komentuje význam soutěže Diploma Selection Luisa Rath, ředitelka kulturního programu pro střední a východní Evropu, působící při Goethe-Institutu Česká republika, který je členem EUNIC Cluster Praha.
Více k tématu
Letošní porota Diploma Selection přivítala dlouholeté členy jako například proslulého kreativního ředitele Giulia Cappellinihonebo slavnou milánskou galeristku Rossanu Orlandi, ale také celou řadu nových tváří z různých koutů světa a odvětví. Pozvání do Prahy přijala například Annalisa Rosso, spoluzakladatelka studia Mr. Lawrence působící v organizačním týmu festivalu Salone del Mobile, Matthias Schneider z módního domu Louis Vuitton, Luca Casarotto Romer z klenotnického domu Bulgari nebo módní ředitel ukrajinské Vogue Venya Brykalin.
Vítězem v kategorii produktového designu se stal absolvent berlínské Universität der Künste Matthias Gschwendtner. Práce s názvem Nové zdroje (New Sources) je případová studie využívající zbytkových materiálů z dřevařského průmyslu pro výrobu nábytku do domácnosti za pomoci propojení 3D skenování, počítačového designu a robotické výroby. Neopracované březové větve jsou nejprve 3D naskenovány a poté virtuálně zpracovány algoritmy, které neustále přepočítávají všechny výrobní údaje pro každou jednotlivou část daného kusu nábytku. Vzhledem k nepravidelnosti materiálu se každý objekt stává jedinečným kusem, přestože je vyráběn sériově. „Diplomová práce Nové zdroje je demonstrací inteligentního výrobního procesu, z něhož vzniká esteticky hodnotný produkt. Nejedná se jen o anonymní židli, ale unikátní kus, který ctí krásu přírody a její ornamenty,“ popisuje Tulga Beyerle, ředitelka odborné poroty a kurátorka Museum für Kunst und Gewerbe Hamburg, a dodává: „Soutěž Diploma Selection si za osm let svého působení vydobyla silné mezinárodní renomé. Univerzity a studenti ji považují za spolehlivou platformu hodnocení koncepce a kvality diplomových prací i příležitost dostat se do hledáčku důležitých profesionálů z oboru designu a umění z celého světa.“
Na druhém místě se umístil Johan Pertl z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Jeho diplomová práce Monumentality řeší eponymní pojem. To, jak lidé monumentalitu vnímají a také aplikací jejich prvků do skulpturálního designu. Dva objekty tvoří kombinace taveného křišťálového skla a červeného mramoru. Tyto konstelace mají za cíl vzbudit v divákovi emoce spojené s pocity ohrožení a nerovnováhy. Zároveň je pomocí těchto objektů zkoumána hranice funkčnosti. Vzhledem k použití hrubého lomového kamene dochází k jistému momentu unikátnosti. Třetí místo získala diplomová práce Volta absolventky Universität der Künste Berlin Marie Radke, věnována předmětu každodenního života – zásuvce. Vzhledem ke koronavirové krizi a s ní spojenému tlaku na digitalizaci nabyla práce v režimu home office na významu. Zatímco improvizovaná řešení několika zásuvek pod stolem nebo pohovkou nás nutí neustále se ohýbat a natahovat se, Volta napájení značně usnadňuje a stává se tak projektem s potenciálem sériové výroby.
Mezinárodní módní porotu nejvíce zaujala přehlídka Caoimhe Dowling z Královské dánské akademie umění. Kolekce Turning Blue autorka koncipovala jako zamyšlení se nad tím, jak se společnost po pandemii cítila a jak v cynismu a deziluzi hledat příležitosti ke změnám. „Zabývala jsem se historickými hnutími jako Kibbo Kift či punkem a hledala inspiraci, jak bychom se mohli vyhrabat z trosek a znovu navázat na staré hodnoty, které jsme ztratili. Uprostřed materialistické a rozpojené společnosti jsem chtěla využít přírodu a tradiční řemeslné postupy k rozvrácení normy. Dosáhla jsem toho tak, že jsem upravila krejčovské postupy u klasických vzorů, jako je tradiční rybí kost a broderie anglaise, abych tak reflektovala náš současný kontext a snila o nadějnější budoucnosti,“ popsala vítěznou kolekci Dowling.
Druhé místo obsadila kolekce Charging The Self Matyldy Kwiatkowské z varšavské Akademie umění. Její kolekce vypráví příběh o imaginárním místě, kde můžeme zažít hluboký klid, harmonii, spokojenost a naplnění, kde budeme spontánní a volní. Třetí místo získal Denzel Veerkamp z nizozemské Willem de Kooning Academy. Kolekce The Rebound Parley je ukázkou kritického pohledu na osobní zkušenost „míšence“ v postkoloniálním Nizozemí spolu s manifestací nesouhlasu s destruktivním módním průmyslem. Na protest proti špatnému nakládání s textilem je kolekce vyrobena čistě z materiálů sesbíraných od spotřebitelů, a to ve spolupráci s Leger des Heils (Armádou spásy).
„Módní kolekce opakovaně reflektovaly důležité ekologické otázky i uplynulá léta spojená s pandemií. Ta donutila designéry zastavit se a hledat inspiraci uvnitř vlastního světa. Autoři často čerpali z osobních příběhů a fantazií a kolekce tak byly ryze intimní, fantaskní, dokonce i eskapistické. Za celou porotu děkuji především organizátorům festivalu Designblok, že se díky jejich snažení mohli sejít tvůrci z různých kultur a prostředí pod jednou střechou, čímž umožnili demonstrovat sílu kulturní interakce i nadějné budoucnosti,“ dodává k soutěži módní ředitel Vogue UA Venya Brykalin.
Vítězové obou kategorií získávají finanční odměnu ve výši 1 000 eur a možnost samostatné prezentace na příštím ročníku festivalu.